Tagovi

Dekodiranje Budine poruke

Razum je ono što nas čini ljudskim bićima, to je ona božanska osobina unutar čovjeka. Zato uglavnom Boga ne treba tražiti izvan čovjeka, pa tako ni religije ne trebamo tretirati na uskogrudan ili pragmatično usmjereni način, nego kao filozofiju humanizacije vremena i prostora unutar kojeg živimo.

Sve vrijednosti civilizacije, kojoj zahvaljujemo sve što imamo, zasnivali su se i zasnivaju se na intelektualnom komuniciranju, koja nas razlikuju od životinja (također Božjih stvorenja koje ne komuniciraju na razumskoj osnovi nego instinktivno).

U tom smislu ću samo malo prilagodit i posredovati vam dio teksta Mr. sci. fra Ike Skoke: „Specifičnost Budinog komuniciranja“ uz napomenu kako mi je posebno drago da on proizlazi iz rada jednog katoličkog svećenika, koji pokušava razumjeti i prenositi smisao čuvene i u svijetu najrasprostranjenije istočnjačke filozofije. Baš ta činjenica simbolički naglašava univerzalnost načela razuma i tolerancije (neomeđenih rasom, vjerom, bojom kože, promišljanjima, očekivanjima, stavovima), koji se trebaju tretirati kao temeljne i najviše ljudske vrijednosti. Nasuprot tome, njihove suprotnosti (nerazumnost, ograničenost i isključivost), ako ih se neodgovorno pripusti u međuljudsku komunikaciju mogu postati najgore oružje dehumanizacije i destrukcije međuljudskih odnosa!

Mi nikada nismo sami! Ljudi su društvena bića, čovjek ne postoji bez društvenog okruženja. Baš zato humanizacija međuljudskog komuniciranja se nameće kao izuzetno važno pitanje, koje se izražava i njeguje kroz kulturu dijaloga, koji ne može postojati bez razuma i tolerancije. Toga nažalost često nedostaje u čitavom svijetu, pa tako i u našem društvu, a ponekad eto i na ovim stranicama.

DEKODIRANJE BUDINE PORUKE

Od čovjeka se traži da pokuša u životu živjeti Osmerostruki put i izvršavati Pet zapovijedi. Budistički znak je kotač s osam žbica, što simbolizira osmerostruki put kojeg čovjek treba proći, ako želi pobijediti patnju u životu. Osmerostruki put u sebi sadrži mudrost (1. i 2.) tj. prihvaćanje četiriju plemenitih istina; moralnost (3., 4. i 5.) izraženu u pet pravila i meditacija (6., 7. i 8.) tj. vježbanje uma kako bi bio sposoban postići uvid u pravu bit ovoga svijeta
1. Ispravna (prava) spoznaja ili razumijevanje: ljudi moraju jasno spoznati što rade sa svojim životom. Trebaju prihvatiti “četiri plemenite istine”.
2. Ispravni (pravi) stavovi: napuštanje stavova zasnovanih na osjetilnim željama, mržnji i zaslijepljenosti.
3. Ispravni (pravi) govor: govor mora biti istinit i usmjeren prema pomirenju.
4. Ispravna djelatnost (pravo ponašanje) : uzdržavanje od ubijanja, krađe i nedopuštenih seksualnih odnosa.
5. Ispravan način života (pravo zanimanje) : ljudi bi trebali raditi samo one poslove koji drugima neće nanijeti štetu.
6. Ispravan napor (pravo nastojanje) : ljudi moraju stalno razvijati poželjna i zdrava stanja uma. Zle porive treba prepoznati i onda napustiti kao štetne.
7. Ispravna sabranost (pravo razmišljanje ili pozornost, svjesnost) : ljudi moraju biti svjesni onoga što rade i ne popuštati zapovijedima želja u mislima, govoru i djelovanju.
8. Ispravna (prava) koncentracija: postiže se intenzivnom koncentracijom na različite objekte, čime se stvara mogućnost za dostizanje uvida

Ja nemam, a vjerojatno niti jedno normalno ljudsko biće ne bi imalo što ovome dodati ili oduzeti! Ako nekoga ovo malo više interesira, na gornjem linku možete skinut PDF veličine samo 9 stranica.

Komentari

Prvo, za ovo nam ne treba

Prvo, za ovo nam ne treba Buda, dovoljno je pročitati deset zapovijedi božjih i spoznati smrtne grijehe. Sve nas to uči naša vjera i nije potrebno odavati se tuđoj vjeri da bismo spoznali put, istinu i život.

Drugo, koliko ljudske bahatosti, gluposti, samodovoljnosti, nerazumijevanja i ne znam čega sve ne, nosi u sebi rečenica

životinja...također Božjih stvorenja koje ne komuniciraju na razumskoj osnovi nego instinktivno...

To što životinje imaju niži nivo inteligencije (da li?), što ne mogu komunicirati riječima, što je njihov način međusobnog sporazumijevanja nama nerazumljiv, iako je naš njima itekako razumljiv, to ne znači da se životinje ponašaju isključivo instinktivno (ni manje ni više od čovjeka) i da nemaju razuma. Bahato je reći da netko koga ne razumiješ, tebe ne razumije i da nema razuma.

(kritika o životinjama nije usmjerena tebi, već mnogima koji tako misle)

Dragi moji, lijepi pozdrav!

Tko je glasao

Sve nas to uči naša vjera

Sve nas to uči naša vjera i nije potrebno odavati se tuđoj vjeri da bismo spoznali put, istinu i život.
Što znači "naša" i "tuđa" vjera?
Obraćaš se frederiku znajući da je iste vjere kao ti ili o "našoj" vjeri govoriš kao o vjeri ljudi na ovom sajtu ili vjeri ljudi u Hrvatskoj?
Može pojašnjenje?

"Isto i jednako nisu ni isto ni jednako."
silverci

Tko je glasao

Nasuprot tome, njihove

Nasuprot tome, njihove suprotnosti (nerazumnost, ograničenost i isključivost), ako ih se neodgovorno pripusti u međuljudsku komunikaciju mogu postati najgore oružje dehumanizacije i destrukcije međuljudskih odnosa!

Gornje je ključ svega, a evo i suprotnog primjera:

Prvo, za ovo nam ne treba Buda, dovoljno je pročitati deset zapovijedi božjih i spoznati smrtne grijehe. Sve nas to uči naša vjera i nije potrebno odavati se tuđoj vjeri da bismo spoznali put, istinu i život.

Daljnji komentar je suvišan.

B-52

Tko je glasao

To si ti "skopio". Dalo bi

To si ti "skopio". Dalo bi se još štogod izvlačiti. Ovi stari tekstovi su nabijeni simbolikom, no ja bih naglasio nešto drugo, što obično ostane u prvi mah skriveno, pa ću citirajući iz budističke filozofije istaknuti sljedeće:
...kotač s osam žbica, što simbolizira osmerostruki put kojeg čovjek treba proći, ako želi pobijediti patnju u životu...
Freud, a potom i Fromm su upozoravali na činjenicu da takvo kršenje ili neispunjavanje pravila, (koje su u osnovi temelj današnjih civilizacijskih shvaćanja) u čovjeku koji ih zaobilazi ili krši izazivaju patnju. Onaj koji to čini može biti svjestan tih patnji (pa patiti direktno ili čak uživati u tom činu!?), ili ih potiskivati (što je mnogo češći slučaj - pa patiti indirektno i kroz druge oblike). Možda izgleda zakučasto ali će stručnjak za Fromma naša Tiche ovo lako razumjeti. I možda detaljnije objasniti.

No jedno treba ipak ostati posebice istaknuto. Budizam je stariji od kršćanstva, a razmjene ideja su na bliskom istoku u to vrijeme bile vrlo žive (priča o Tri kralja koji su došli s Istoka baš o tome pričaju). Zato i postoji izvanredna sličnost Budizma i Isusuovog učenja (a po nekim izvorima po kojima se smatra da isus nije umro) tvrdi se da je otišao na Istok).

Razmjene proizvoda misli i djela je uvijek bila prisutna u ljudskom rodu, ma gdje on živio. Kao i ona priča o Kineskom admiralu koji je oplovio svijet nekoliko stotina godina prije Da Game, Diaza, Columba i Magellana - svi oni su dobijali novac za svoje pustolovine na osnovu karata (koje su pokazivali kraljevima Španjolske i Portugala i čuvali kao najveću tajnu). Pitanje je čije su to bile karte ako su oni tamo gdje su išli, plovili prvi puta).

Starozavjetne knjige počinju s Babilonom, koji je na vratima Indije, kao što su mnogo kasnije Muhameda optuživali njegovi protivnici da je loše prepisao Bibliju.

Ljudski rod je jednog porjekla, koliko god ga se umjetno dijelilo radi raznoraznih uskogrudnih "popovskih" interesa, a takav redukcionizam je od takvih uglavnom potican i bio je u njihovom je interesu! (Pod "pop" ovdje mislim na profesionalce koji od vjere i filozofije stvaraju vlasiti business).

Tko je glasao

Postavke za pregledavanje komentara

Od 25. listopada 2017. godine na pollitika.com više nije moguće dodavati novi sadržaj (postove, komentare), niti je moguće kreirati nove ili se ulogirati na stare korisničke račune.
Odaberite svoje postavke za pregledavanje komentata i kliknite na "Snimi postavke" da aktivirate promjene.

Najkomentiraniji članci

Najviše ocijenjeni članci

Najčitaniji članci