Tagovi

Češka: samo 21 posto stanovnika su vjernici!

Prenosim sa Sekularni humanizam u Hrvatskoj

Koliko je religija važna u životu (na skali 0-10)Slika lijevo: rezultati ispitivanja među Europljanima o tome koliko je religija važna u životu, na skali 0 do 10.

Sredinom prosinca, državni statistički ured Češke Republike objavio je neke rezultate popisa stanovništva 2011. godine, uključujući izjašnjavanje o vjeri. Češka provodi popis svakih deset godina, kao i Hrvatska. Broj vjernika bio je u znatnom padu već 2001., a tijekom proteklog desetljeća pad je još drastičniji.

Od 10,6 milijuna stanovnika, čak 45% nije odgovorilo na pitanje o vjeri. Nevjernika je 34%. Ukupno vjernika ima samo 21%; po popisu 2001. bilo ih je 33, a 1991. 43,9%.

Sedam posto je navelo da su vjernici, ali da ne pripadaju nijednoj crkvi ili vjerskoj zajednici. Manje od 1,1 milijuna (10%) izjasnili su se kao rimokatolici, dok ih je prije deset godina bilo 2,7 milijuna. Tada se mogao jasno uočiti trend: među starijima od 59 godina, rimokatolika je bilo više od 53%, a među mlađima od 40 godina tek oko 17%. (Za 2011. detaljna rasčlamba rezultata još nije objavljena).

Pad broja vjernika bilježe i gotovo sve druge religijske grupacije, među kojima su povijesno najvažniji husiti i "Češka braća". Broj pripadnika Evangelističke češkobratske crkve pao je sa 117.000 na 52.000, a Husitske češkoslovačke crkve sa 99.000 na 39.000.

Pravoslavaca ima 21.000, Jehovinih svjedoka 13.000, budista 6.000. Kao posve nova religijska grupacija u statistici su se pojavili jedi, sljedbenici "religije" iz serijala "Zvjezdani ratovi"; tako se izjasnilo 15.070 ispitanika!

Koji su uzroci i pravo značenje ovog trenda? U Českoj praktički ne postoje organizirani ateisti i humanisti; svojedobno je osnovana organizacija civilnoga društva koja je primljena u članstvo Europske humanističke federacije, ali nije aktivna.

Neki analitičari kažu da su Česi vrlo "prizemni" i zainteresirani ponajviše za materijalno blagostanje ili zabavu, pa i religija postaje samo forma zabave (otud jediji). Općenito je malo ljudi aktivno u civilnom društvu, a oni koju su uključeni, uglavnom su motiviran ili bijesom ili karijerom, jer u nekim područjima, zahvaljujući velikim dotacijama iz EU, udrugaški aktivisti mogu vrlo dobro zaraditi. Za ateizam i humanizam novca nema, a malo je ljudi dovoljno ljuto na lokalne crkve.

Jedan humanistički aktivist zaključuje da je to važan uvid i poticaj za promišljanje strategije Europske humanističke federacije slijedećih godina: proces opadanja religoznosti, vidljiv u cijeloj Europi, ostavlja društvenu i etičku prazninu, koju bi humanizam trebao popunjavati.

Međunarodna humanistička i etička unija je 2010. označila istočnu Europu kao prioritetno područje, a za 2013. je predviđena zajednička konferencija IHEU i EHF u Bukureštu.

Religion? No Thanks! (Prag)Neki češki povjesničari objašnjavaju da je ateizam uglavnom rezultat činjenice da su glavne češke crkve bile doživljavane kao dio tlačiteljskih snaga (uglavnom Njemačke i Austrije), pa su mnogi ljudi već u XIX. stoljeću odbacivali kršćansku religiju u obranu svojeg češkog identiteta i jezika.

S druge strane, mnogi smatraju da je tzv. ateizam zapravo oblik paganizma. Husitski svećenik i radijski izlagač Petr Wagner smatra da je snažna paganska tradicija preživljavala kroz stoljeća, a danas je vidljiva u snažnom interesu i vjerovanju u astrologiju, čarobnjaštvo isl.. Ljudi teže vjerovati u nešto, samo što slabo cijene kršćanstvo.

U Hrvatskoj je situacija naravno drastično različita u pogledu vjerskog izjašnjavanja, ali ima i sličnosti. I u Hrvatskoj je u u doba nacionalnog osvješćivanja i borbi u XIX. i XX .st. postojao problem vezanosti katoličke hijerhije za izvanjske centre moći. Ante Starčević, Stjepan Radić i Vladko Maček bili su u snažnom sukobu s hrvatskim biskupima (Maček je i napustio Rimokatoličku crkvu). Tradicija antiklerikalizma jaka je, ali nije dovela do odricanja od same vjere (Radić: "Vjeruj u Boga, ali ne i u popa"). Sami interni dokumenti Rimokatoličke crkve, na osnovu kriterija o koliko-toliko redovnom obavljanju religijskih obreda, u stvarne katolike svrstavaju manje od 20% ljudi.

Također, i u Hrvatskoj danas možemo primjetiti vrlo snažno praznovjerje, vjerovanje u astrologiju, tarok, bacanje uroka isl., snažan interes za "alternativnu duhovnost" i sklonost prema "teorijama zavjera" i drugim oblicima iracionalnosti. Postoji očita duhovna praznina, praćena socijalnom anomijom, u kojoj se otvara značajno polje rada za promicatelje racionalnosti i humanizma. Istovremeno je jednako uočljiva i slabost civilnoga društva ("udrugaštvo"), pa se i tu otvara prostor za pojavu i razvoj novih društvenih aktera.

Izvori

Tekst češkog radija na engleskom: Religion, ethnicity ignored by many Czechs in latest population census

Rezultati popisa 2011. po vjeri (excel tablica, na češkom)

Prikazi rezultata popisa iz 2001. (na češkom): 1, 2.

Komentari

Kako je to u katoličkoj Belgiji

Vrlo zanimljivi podaci o tome kako su se organizacije ireligioznih u pretežno katoličkoj Belgiji nametnule kao ravnopravne. A to nije došlo kao prirodni rezultat njihovog "civilizacijskog nivoa", "razvijenosti", tolerancije" isl.: trebalo je 34 godina.

Nastava i financiranje zajednica vjere i uvjerenja u Belgiji

Tko je glasao

Ateisti na Trgu kralja Tomislava u subotu

Štand IO ZASH, Zrinjevac, 9. prosinca 2011.Prošloga mjeseca, povodom Međunarodnoga dana ljudskih prava, Inicijativni odbor Zajednice ateista - sekularnih humanista prvi put je imao štand, na Zrinjevcu. S tim oblikom aktivnosti, održavanja kontakta s građanima, namjeravamo nastaviti jednom mjesečno.

Štand će biti postavljen u subotu, 21. siječnja, od 9:00 do 21:00, na Trgu kralja Tomislava (Glavni kolodvor) u Zagrebu, sjeverno od tramvajske pruge (dakle, negdje oko spominika). Dijelit ćemo nekoliko vrsta letaka i druge materijale, razgovarati s građanima i prikupljati donacije.

Svi zainteresirani - neka navrate!

Slijedeće srijede, 25. siječnja u 17:00,
imat ćemo otvoreni sastanak u Centru za ljudska prava, Ulica kralja Držislava 6. Uz članove Inicijativnog odbora, pozvani su i svi drugi zainteresirani za moguće članstvo, suradnju ili naprosto radoznali.

"Public Event" na facebooku
.

Tko je glasao

A da osnujemo

neku Udrugu ili Zajednicu ( nehrvatsku i nedemokratsku ) ljubitelja kornjača na Galapagosu !?
Ono... Fali nam Udruga, građanskih inicijativa i uopće civilnog društva. Presložni smo i nimalo se ne trošimo u parcialnostima. Treba nas malo rascjepkati da lopine mogu lakše vladati ...
Osim toga ispadamo i jako pametni pa čak i pomalo INN ako se tako društveno angažiramo ...

Provinciopolis

Tko je glasao

Jedi vitezovi i ostalo

Kada se komentira izjašnjavanje stanovništva o religiji, uglavnom se spominje one koji religijama pripadaju samo formalno ili nominalno, ali zapravo ne žive po načelima te religije i ne bi izdržali "porezni" test odnosno pristajanje na plaćanje selektivnog poreza kojim bi se zahvatilo samo pripadnike religije. U lijepoj mjeri se mogu složiti s time, no svejedno imam potrebu dodati još par riječi svog mišljenja. Ja sam naime poprilični ljubitelj sf-a, ali da me poreznici zbog toga požele selektivno oporezivati, sigurno bih to zanijekao. Čak bih se proglasio i pripadnikom ljubitelja romantičnih komedija kad bi to značilo poreznu uštedu.

Sad izgleda kao da banaliziram, ali mislim da to zapravo nije slučaj. Naime, religijska uvjerenja su uglavnom drastično snažnija i važnija od sklonosti filmskom žanru pa je po tome moja opaska promašena. No religijska uvjerenja su i iznimno osobna i intimna pa vjerujem da čovjek koji prihvaća sekularnost nerijetko nema problema državnim institucijama uskratiti ili dati krivu informaciju glede svoje religioznosti ukoliko od toga dobiva ikakve eksplicitne (recimo porezni štit) ili implicitne (recimo privatnost) koristi. Prema tome, činjenica je da velik broj vjernika nisu pravi vjernici (što god to značilo jer mislim da bi ustanovljavanje tko je zaista pravi vjernik bilo zapravo nemoguće) i koji se takvima deklariraju samo iz običajnih ili inih razloga. No isto tako sam uvjeren da ima solidno velik broj onih koji se ne žele deklarirati (ili se krivo deklariraju), a zapravo su vjernici.

Naime, vjerujem da lijepi broj ljudi, a u maniri sekularnih dosega jednostavno smatra da nema potrebe da država zna koje su oni vjere. To im ne predstavlja nikakvu izdaju vjere jer zapravo vjernici uglavnom mogu dobro lučiti razliku između vjere i organizacije koja se proglašava nadležnom nad njome (dakle crkve kojoj u okviru te vjere pripadaju). To je sasvim u skladu i s dole citiranom Radićevom mudrošću da vjerovati treba Bogu, a ne popu. Takav stav omogućava im da istodobno mogu zauzimati stav pripadnosti nekoj vjerskoj denominaciji i biti kritičari iste. Nikada neću zaboraviti zaprepaštenje koje je doživio jedan mladi svećenik (porijeklom iz Bosne) u jednoj maloj istarskoj župi na izborima 2007. kad je na misi okupljenim nonicama sugerirao za koga bi trebale glasati, a one su se fino u sred mise pobunile i rekle mu nek' se bavi božjim poslovima, a ne izborima jer one nisu glupe i glasati će za koga žele. To je sad malo obrnuti slučaj od onog na što ukazujem gore (jer ovdje nonice pokazuju da traže od Crkve sekularnost, a neižnjašnjavanjem na popisima ukazuju da ga žele od države) no mislim da je zapravo riječ o dva lica istog novčića. (Inače, mali off topic, vjerujem da stav da Crkva utječe na biračko tijelo rado propagiraju i preveliki zagovornici i protivnici Crkve. No sumnjam da bar u zapadnom svijetu stvarna snažna korelacija zaista postoji.)

Koliko mi je poznato crna fleka na povjesti IBM-a je da je Hitler koristio njihove strojeve da bi izolirao Židove i tako ih lakše mogao proganjati. Već tada se je pokazalo da nije bezazleno otkrivati ikome svoje religijsko opredjeljenje. Ok, to je zaista bio drastični slučaj i nitko od nas valjda ne vjeruje da se ljudi ne žele opredjeljivati kao recimo katolici jer se boje proganjanja. No naizgled zabavna fora o deklariranju ljudi u popipisima stanovništva kao jedi vitezovi zapravo nije nastala kao čista zafrkancija (što se i u tekstu implicira). Do istoga je došlo (bar koliko je meni poznato; moguće je da griješim) kao vid žestokog i organiziranog građanskog neposluha kad se jedna država iz anglosaksonskog svijeta (mislim Australija) drznula staviti vjersko izjašnjavanje kao obavezno. I kad su ljudi dovedeni pred zid i situaciju da ne mogu odbiti izjašnjavanje u popisu stanovništva, a doživljavali su sekularnost na način koji sam ranije opisao, a sada ću ga ponoviti pod mišlju "što državu briga u što ja vjerujem", odabrani vid otpora je bio upisati nešto glupo i tako ukazati na glupost zakonodavaca koji su se u 20.-tom stoljeću drznuli u zemlji sekularne tradicije proglasiti vjersko izjašnjavanje obaveznim. Kao što vidimo, češki popis je omogućavao neizjašnjavanje, što je zapravo bio i najčešći odabir, a ove koji su se izjasnili kao jedi vitezovi se tom broju može komotno pribrojati.

Da privedem kraju ovaj komentar koji je bio zamišljen kao dosta kraći: uvjeren sam da na popisima stanovnika osim lažnih vjernika (dakle ljudi koji se običajno deklariraju kao pripadnici neke religije, a žive nešto sasvim drugo) ima i podosta prikrivenih vjernika koji zapravo pripadaju nekoj religiji, ali ne žele se deklarirati. Mogu se samo nadati da u toj skupini koja odbija izjašnjavanje iz istih motiva ima i lijepi broj ateista i agnostika. Na lanjskom popisu stanovnika smo i mi imali mogućnost izabiranja opcije "ne izjašnjava se". Da nismo i ja bih bio jedi vitez.

Tko je glasao

Nova, opasna konkurencija tradicionalnim crkvama u Češkoj!

Grupa mladih Čeha prikupila je zakonski minimum od 300 potpisa i predala Ministarstvu kulture zahtjev za registraciju Pivske crkve. Pivo je, kažu, sveto piće, u koji je Stvoritelj unio dio svoga bića, i svakim se gutljajem sjedinjujemo s njegovom svemoći!

Tekst na češkom, 18. prosinca 2011.

Evo na brzinu jedan prigodni haiku:

Dva prijatelja.
Dvije krigle piva.
Mir na zemlji.

:)

Tko je glasao

festina lente

-U Českoj praktički ne postoje organizirani ateisti i humanisti; svojedobno je osnovana organizacija civilnoga društva koja je primljena u članstvo Europske humanističke federacije, ali nije aktivna.
-Neki analitičari kažu da su Česi vrlo "prizemni" i zainteresirani ponajviše za materijalno blagostanje ili zabavu, pa i religija postaje samo forma zabava
-Za ateizam i humanizam novca nema, a malo je ljudi dovoljno ljuto na lokalne crkve.
...požuri polako...
...odavdje iz Češke ovi zaključci izgledaju strašno površni.
Istina je da se brojnost pripadnika kršćanskih crkava više nego prepolovio za desetljeće.
...ali 45% nije odgovorilo na pitanje o vjeri. Na popisu 2001 je to odbilo učiniti nešto više
od 10%. Isti popis sam apsolvirao i ja. Upisao sam vjeroispovjest.
Kako imam relativno puno čeških ne samo poznanika već i prijatelja, među kojima se
odražava otprilike taj statistički odnos, a ja ovako znatiželjan, na pitanja koja sam im
postavio dobio sam i nekoliko odgovora koji otprilike sadržavaju misao: "...čuj, imam
osjećaj da vjerujem u Boga, ali ovakav kakav sam konzument i hedonist...ne znam je
li to vjera ako je to sve protiv kršćanskih načela"....i mogu reći da me je smisao te
zdvojnosti iznenadila i razveselila....i vjerujem da u toj iznenađujućoj razlici od 35%
neizjašnjenih u 10 godina ovakvih ima mnogo, dovoljno da udrugaški "lovci duša"
ostanu praznih mreža. ...ali ostaje im mogućnost uloge Gogoljevog Čičikova.

Tko je glasao

@indian: Hvala na prilogu!

Rado bih ga prenio na blogu "Sekularni humanizam u Hrvatskoj". Iako ne razumijem, na što točno misliš s

odavde iz Češke ovi zaključci izgledaju strašno površni.
Spomenuo sam "neko analitičari" prenoseći ono što kažu neki Česi, iz diskusije na e-maili grupi Europske humanističke federacije. A ono što ti navodiš, KJTV, nije u proturječju s napisanim u dnevniku Ti navodiš da ljudi kažu:

..čuj, imam osjećaj da vjerujem u Boga, ali ovakav kakav sam konzument i hedonist...ne znam je li to vjera ako je to sve protiv kršćanskih načela
a u dnevniku piše:
Neki analitičari kažu da su Česi vrlo "prizemni" i zainteresirani ponajviše za materijalno blagostanje ili zabavu

Ostaje ono što je u naslovu istaknuto: samo 21% su se izjasnili odnosno uvedeni su kao vjernici, dakako nisu svi ostali automatski "nevjernici" (nego sam 34% koji su tako izričito rekli).

Tko je glasao

prošlo vrijeme golorukih aktivista, šteta...

...bojim se da ili nemaš vremena ili je to nedostatna empatija
prema onima koji bi trebali biti "korisnici usluga" tvog ogranka
Evropske humanističke federacije, nedostatak koje ti priječi da razumiješ
informaciju koju sam ti kroz upis proslijedio. A vrijedna je upravo
stoga što ju dobijaš s "druge" strane.
Izgleda da na stvar gledaš tehnicistički, kroz statistike. Kroz dnevnik
se provlače moguće dotacije EU (koje u Češkoj kao zbog neaktivnosti
nema tko pokupiti), pa praznine koje treba popuniti, pa ponuda ljudima
jer u nešto žele vjerovati,...uglavnom, veliki potencijalni rezervoar za
moguće potrebne istomišljenike da bi se omasovio pokret.
A ja sam ti samo rekao da mnogi od onih što se nisu izjasnili, nisu to
učinili iz, po meni, hvalevrijednog poštenog odnosa prema svojoj
religioznosti. Jer, zar misliš da u zemljama koje imaju najviše formalnih
vjernika isti dobrim djelom nisu hedonisti i potrošački orjentirani?
Pa na samom vrhu su zemlje sinonimi za hedonizam i "´ko to more platit´".
Üdrugaštvo mi samo po sebi nije mrsko, no kada od toga pokušavate
učiniti tvornicu, zaboravim vaše "goloruke" aktivističke dane i izblijedi
mi pred očima svaka vjerodostojnost toga što pokušavate.
I vjerojatno u očima Čeha, ako niste sposobni organizirati se u jedinoj
evropskoj misionarskoj (koja sama ne može osigurati svećenički kadar)
zemlji, ne tražite razlog u infantilnosti dotičnih. Tih što su ih pokušali
frulicom povesti nekamo, bilo je, niste prvi.

Tko je glasao

Shvaćam značaj problema love...

... ali moram priznati da me zaprepaštava kako se ljudi uvijek "uhvate" za svako spominjanje bilo kakvog novca za udruge, odnosno civilno društvo..

Ja stvarno jesam "goloruki aktivist". Možda je moje vrijeme stvarno davno prošlo. A opet, tko zna, možda tek dolazi. Mladac sam, kaj je to 55 godina, evo Radman pronalazi eliksir života, možda ne bum živel baš vječno, ali recimo 200 kao Vulkanci, pa sam sad tek izašao iz puberteta. :)

tvog ogranka Evropske humanističke federacije
Nije "ogranak". EHF je savez nacionalnih organizacija, dakle osnuje se i registrira udruga po zakonima određene zemlje pa traži prijem u EHF. Nije dakle kao Internationa Helsinki Federation, Center for Inquiry, Atheist Alliance International ili Amnesty International koje imaju ogranke, koji onda mogu biti registrirani u Hrvatskoj u posebnom registru..

izgleda da na stvar gledaš tehnicistički, kroz statistike.
Ne znam što tu misliš sa "tehnicistički". Ne gledam "na stvar" kroz statistike. Gledam na statistike kroz statistike. :)

Kroz dnevnik se provlače moguće dotacije EU
Ne provlače se kroz dnevnik, naprosto je spomenuto kao jedan od elemenata koji može imati utjecaja. A za sekularne humaniste, slobodne mislioce, skeptike isl. nema novca u europskim fondovima. Što je za "stvar" dobro!

uglavnom, veliki potencijalni rezervoar za moguće potrebne istomišljenike da bi se omasovio pokret.
Točno. U Češkoj, onih koji se izjasnili kao nevjernici ima 3,5 milijuna - zanemarimo one koji su se odbili izjasniti. U Hrvatskoj, u rezultatima popisa stanovištva iz 2001. navedene su kategorija "nisu vjernici" (98.000) i "agnostici i neizjašnjeni" (132.000). Ova druga kategorija zbunjuje - zašto su "agnostici" što jest izjašnjavanje, svrstani zajedno s "neizjašnjeni"? No, tih 230.000 jest "potencijalni rezervoar" za moguće aktivno članstvo u nekoj organizaciji ateista. A svakako i među onima koji se izjašnjavaju kao vjernici ima onih, koji to kažu više po inerciji, iako zapravo nemaju vjerskih uvjerenja i jedva da sudjeluju u obredima (krštenje, vjenčanje, sprovod).

zar misliš da u zemljama koje imaju najviše formalnih vjernika isti dobrim djelom nisu hedonisti i potrošački orjentirani?

Da, naravno da jesu.

ako niste sposobni organizirati se u jedinojevropskoj misionarskoj (koja sama ne može osigurati svećenički kadar) zemlji, ne tražite razlog u infantilnosti dotičnih. Tih što su ih pokušali frulicom povesti nekamo, bilo je, niste prvi.
Kakva sad "infantilnost"? Gdje u dnevniku vidiš nešto slično? Kakva "frulica"? Povesti kuda? Europska humanistička federacija i Međunarodna humanistička i etička unija zastupaju Minimalnu povelju humanizma:

Humanizam je demokratski i etički svjetonazor, koji tvrdi da ljudska bića imaju pravo i odgovornost svojim životima samostalno davati smisao i oblik. Zalaže se za izgradnju humanijeg društva kroz etiku zasnovanu na ljudskim i drugim prirodnim vrednotama, u duhu razuma i slobodnog istraživanja, koristeći ljudske sposobnosti. Humanizam nije teistički i ne prihvaća natprirodni nazor na realnost.

Oko toga se okuplja određen broj ljudi, 50-ak organizacija u Europi, neke imaju tek nekoliko desetaka članova, neke nekoliko desetaka tisuća. Nema tu nikakve zlokobne "frulice" koja bi ljude, ako to prihvate, odvela u provaliju. Niti se nekog tuče po glavi da to mora prihvatiti. :)

Tko je glasao

@Zorane Oštriću. hvala na

@Zorane Oštriću.
hvala na iscrpnom odgovoru.

Tko je glasao

malo crnog humora...

...ali Radmanu je nedavno, ako sam dobro zapamtio, umro otac...

Tko je glasao

crkveni porez

nije loša ideja ... samo treba doći do ušiju Linića ...

zaanima me koliko bi bilo vjernika u Hrvatskoj kad bi se crkva postavila na njeno pravo mjesto i vjeronauk opet vratio tamo gdje spada u crkvu a ne u školu. ako netko želi da mu dijete ima vjeronauk u školi neka ga da u katoličku školu, koja neće biti na državnim jaslama.

vjera je slobodna stvar svakog pojedinca. kod nas u Hrvatskoj ispada da baš nije tako. ne krši li se onda Ustav?

w. ;)

Tko je glasao

Predloženi dugoročni ciljevi i zadaci Zajednice ateista...

... – sekularnih humanista:

1. Zakonsko priznanje sekularno-humanističkog uvjerenja i njemu bliskih (ateizam, agnosticizam, skepticizam…) kao ravnopravnih vjerskim (religijskim) opredjeljenjima i pripadnostima.
2. Širiti članstvo, razvijati organizaciju, postići financijsku samostalnost.
3. Prikupiti najmanje 500 članova i registrirati Zajednicu po Zakonu o vjerskim zajednicama (trenutnom ili dopunjenom).
4. Suprotstavljanje svakoj diskriminaciji na osnovu vjere ili uvjerenja.
5. Uvođenje humanističkog i ateističkog obrazovanja kao ravnopravne alternative vjeronauku u svim osnovnim i srednjim školama, po programima koje će razrađivati sekularne zajednice uvjerenja.
6. Ukidanje financiranja vjerskih zajednica iz državnog proračuna. Uvođenje doprinosa, tako da svaki građanin odlučuje kome odlazi njegov dio, a sekularne zajednice uvjerenja imaju isti status kao vjerske.
7. Razvijanje sekularno-humanističkih obreda vjenčanja i pokopa, te drugih, za kojima se pokaže želja i potreba.
8. Razvoj sekularnih oblika životne podrške, zasnovanih na racionalnim filozofskim koncepcijama („filozofsko savjetovanje“, „škola života“ isl.).

To su prijedlozi, sad na razmatranju. Naglašavam "dugoročni", to znači, pet godina ili više.

Točka 5. je ovako formulirana u prijedlogu, kako je to bilo u diskusijama, krajem listopada kad je Prijedlog napravljen. Kad udruga bude osnovana, predviđeno za ožujak, vjerojatno će biti stavljeno kao prva varijanta da se vjeronauk makne iz škola, međutim, ova varijanta kao druga, jer će maksimalni cilj biti teško postići. Ova vlada je već jasno dala na znanje da se ne namjerava natezati s Crkvom, što uostalom s gledišta političke pragmatike sasvim shvaćam - dovoljno će nevolja imati zbog ekonomije. Zato je prijedlog da postoji stvarna alternativa, da se ukloni društveni pritisak na obvezno pohađanje vjeronauka. U Belgiji, humanističku etiku kao alternativu bira 25% učenika u osnovnoj i 40% u srednjoj školi.

Razvijati pak ideje o "ateističkom i humanističkom obrazovanju" svakao je korisno samo po sebi, ne treba to biti neki poseban školsi predmet.

Tu ie i ideja o posebnom doprinosu, kao u Njemačkoj kako žaki piše, s time da svatko može posebno reći, kome taj dio treba ići. Na kraju, recimo, Rimokatolička crkva možda dobije i više nego sada iz proračuna (neka tri milijuna vjernika odvoji samo po sto kuna) - ali nitko od nas ostalih neće imati osjećaj nepravde. A ako bude 15 ili 15.000 ljudi koji kažu da žele da taj novac ide zajednici jedi vitezova - sve pet!

Tko je glasao

I?

I?

------------------
[ Lux Veritatis ]

Tko je glasao

prenosim staronarodne

prenosim staronarodne mudrosti:

1) s kim se ti boriš?

2) jesi ti ugrožen?

Dok dobri šute, zli caruju

Tko je glasao

Nedostaje podatak da li u

Nedostaje podatak da li u Češkoj postoji posebni crkveni porez. Odnosno da li vjernici koji se tako izjasne plaćaju porez Crkvi kao što je to situacija u Njemačkoj. Kad bi kod nas to uveli sigurno bi situacija bila da bi se samo 20% izjašnjavli kako vjernici.

Oko 50% je očekivan odgovor na pitanje koliko je važna religija. Pa to i Crkva uči. Kažu radi i moli. Dakle samo pola je u vjeri ostalo je u radu. Obično se to na vjeronauku objašnjava slikovito sa čamcem na vesla. Gdje je jedno veslo molitva, a drugo rad. Sa samo jednim veslom se vrtiš u krug. Ili krajnje pojednostavljeno, snađi se pa će ti i Bog pomoći.

I aktivni iskreni vjernici bi zaokružili 5 na toj anketi.

Tko je glasao

nema vjerskog poreza

Ne, u Češkoj nema vjerskog poreza. No u Njemačkoj, gdje postoji, svi plaćaju taj porez, čak i ako se izjasne kao ateisti. Izjašnjavanje služi samo zato da se novac od poreza daje vjerskoj zajednici za koju se porezni obveznik opredijeloi, a ateisti, agnostici i pripadnici malih religija koje nemaju vjersku zajednicu u Njemačkoj, potrez plaćaju, a novac se koristi za humanitarne svrhe.

Tko je glasao

otkad to?

otkad to?

lunoprof
(Luna)

Tko je glasao

Nije ti to takva skala da se treba dijelit. :)

Postavljali su niz pitanja ljudima - koliko je važna politika, novac itd. - na svako se moglo odgovoriti sa deset, ne treba se dijelit.

Jesi gledao film "Desetka" sa Bo Derek? Ako ženi kažeš da je samo petica, riskiraš šamarčinu. :)

Tko je glasao

Zanimljivo

Ne mogu a ne (zločesto) zamijetiti: što je religija bitnija u državi, to država ekonomski u većem s..nju.
Grčka, Italija, Irska, Portugal.

Ne kaže se tek tako samo im Bog može pomoći.
Misli on na svoje.

Tko je glasao

i ja primjetih

isto ...

Provinciopolis

Tko je glasao

Postavke za pregledavanje komentara

Od 25. listopada 2017. godine na pollitika.com više nije moguće dodavati novi sadržaj (postove, komentare), niti je moguće kreirati nove ili se ulogirati na stare korisničke račune.
Odaberite svoje postavke za pregledavanje komentata i kliknite na "Snimi postavke" da aktivirate promjene.

Najkomentiraniji članci

Najčitaniji članci