Zašto Hrvatskoj treba zaokret u fiskalnoj politici?

Trenutno smo obuzeti razmišljanjima o financijskoj krizi i gospodarskoj recesiji i/ili depresiji, odnosno o njihovim razarajućim efektima na ekonomiju cijelog Svijeta i, ono što je nama važnije, njihovim posljedicama na samu Hrvatsku. Naglo usporavanje privrednih aktivnosti, rastuća nezaposlenost, sasvim izvjesna dužnička kriza i druge aveti prijete nesagledivim posljedicama. Panično se traže hitna rješenja da bi se izbjegla katastrofa.

Ali, pri rješavanju ove krize, čije trajanje nitko sa sigurnošću ne može procjeniti ali za koju se svi slažu da neće biti kratka, ne smiju se izgubiti iz vida neki drugi problemi, koji bi u Hrvatskoj mogli imati teške posljedice još dugo nakon njenog prolaska, ako ih se ignorira i ne poduzme ništa za njihovo rješavanje.

Razlog za ozbiljnu zabrinutost je temeljni strukturni problem Hrvatske, a to je opadanje udjela proizvodnje i izvoza u BDP-u, te rast potrošnje i uvoza koji nemaju utemeljenje u proizvodnji, nego u posudjivanju novca izvana. Svi znamo da, iako ni blizu nivoa BDP-a primjerenom kao ravnopravnoj članici EU, Hrvatska troši 3-5 milijardi EUR godišnje više nego što zaradi.

Jedna od najmarkantnijih manifestacija strukturnog problema Hrvatskog gospodarstva je to da je ukupna zaposlenost radno sposobnog stanovništva u Hrvatskoj ( a posebno u proizvodnoj sferi) na tako niskom nivou koji nikako ne može osigurati zadovoljavajući duštveni i socijalni standard. Poznat je famozni omjer zaposlenih i umirovljenika of 1.4, ali tome treba dodati i studente, djake, domaćice, nezaposlene, itd., a i sve one koji su zaposleni u tzv. društvenoj nadgradnji, da bi se shvatilo koliki teret počiva na plećima onih relativno malobrojnih koji stvaraju novu vrijednost u Hrvatskoj. To bi još moglo biti i OK, kada bi to stvaranje dohotka bilo osnovano na visokoj tehnologiji i natprosječnoj produktivnosti, ali svi znamo da to u Hrvatskoj nije tako.

Od kraja rata (što se može uzeti kao realni početak hrvatskog ekonomskog razvoja) naovamo, u Hrvatskoj je puno bolje išlo s trošenjem novca na krupnu infrastrukturu i druge neproduktivne stvari, nego s ulaganjima u radna mjesta i proizvodnju. Time je došlo do postepenog razvoja ekonomije kojom dominira trgovina (utemeljena na ogromnom uvozu svega od najosnovnijih prehrambenih artikala do proizvoda najviše tehnologije), gradjevinarstvo (potaknuto krupnim javnim investicijama i privatnom potražnjom utemeljenoj na lako dostupnim kreditima), te usluge (uglavnom sezonski jadranski turizam). Istovremeno, industrijska robna proizvodnja i primarna poljoprivredna proizvodnja su stagnirale i tehnološki i produktivno zaostale za konkurencijom.

Shvaćanje da je zapostavljanje poljoprivredne i industrijske proizvodnje u samom temelju hrvatskih gospodarskih problema sve više dopire do javnosti kroz izjave uglednih ekonomista (Kulić, Jurčić...). Odašiljaju se poruke da je neophodan oštar zaokret prema tim sektorima.

Ali, kako je uopće došlo do razvoja strukture kakvu imamo u Hrvatskoj? Prvi i najvažniji razlog je voluntaristička razvojna politika koja je vodjena od osamostaljenja države, bez jasne i održive strategije, i koju bi bez rezerve podržavale sve važne političke opcije i zajednički radile na njenom ostvarenju. Drugo, od početka precjenjena i kontinuirano prejaka kuna, što je težak kamen oko vrata svima koji se suočavaju sa stranom konkurencijom, bilo na domaćem tržištu ili u izvozu. I treće, fiskalna politika koja ne samo da ne stvara povoljnije ozračje za razvoj proizvodnje, nego upravo favorizira potrošnju i uvoz.

Ovdje želim nešto reći o potrebi za radikalnim izmjenama u fiskalnoj politici kao neophodnom dijelu razrješenja hrvatskog ekonomskog gordijskog čvora.

Zaokret je potreban jer fiskalna politika ima presudni značaj kao regulator ponašanja u gospodarskoj sferi – od gradjana pojedinaca, pa do najvećih korporacija. A došli smo do zaključka da je to „ponašanje“ u prethodnom razdoblju dovelo da pogrešnog razvoja, jer je racionalnim odlukama novac ulagan tamo gdje se više isplatilo – u trgovinu (stvarnu i političku), u nekretnine i u čistu potrošnju, umjesto u proizvodnju. Dakle, kao presudan regulator, pogrešna fiskalna politika je tome znatno „kumovala“, pa ju zato treba mijenjati.

Osim funkcije regulatora, zadatak fiskalne politike je osigurati ravnotežu u prihodima i rashodima države, u budućnosti ne samo bez daljnjeg posudjivanja novca nego i potrebe smanjenja javnog duga. Drugim riječima, jedan od glavnih problema i nakon krize biti će sposobnost države da osigura fiskalne prihode dovoljne za održanje nivoa javne potrošnje koja proizlazi iz socijalnih i drugih potreba društva, bez daljnjeg zaduživanja i bez socijalnih tenzija koje bi se mogle pojaviti zbog restrikcija u javnoj potrošnji. Do sada se je državni proračun krpao kreditima, ali s tom praksom će trebati prestati i ograničiti se na potrošnju onoga što je i zaradjeno.

Ravnoteža javnih financija, bez pomoći novca sa strane, preuvjet je zdravog i ekonomski održivog razvoja. Nije EU bez razloga strogo ograničila dozvoljeni proračunski deficit svojih članica i nije bez razloga upravo to najveći kamen spoticanja u ekonomskoj polici EU. Pristupom u EU, Hrvatska će se naći pred istim zahtjevima kao i ostale države članice.

Ako se fiskalna politika promatra samo kao jednostavni mehanizan za održanje ravnoteže državnih prihoda i rashoda, rješenja uključuju dvije dijametralno suprotne mjere: (1) smanjenje javne potrošnje i (2) povećanje poreznog opterećenja. I jedna i druga mjera imaju jasna ograničenja.

Javna potrošnja se može racionalizirati, ali je veliko pitanje može li se značajnije smanjiti, s obzirom na rastuće obveze države prema sve brojnijim umirovljenicima, prema sve skupljem zdravstvu, djacima, studentima itd. Tome treba pribrojiti i velike kreditne obveze koje će trebati redovito servisirati još mnogo godina u budućnost. Kresanje javne potrošnje može biti jako bolno za široke društvene grupe i kao takvo može dovesti do nezadovoljstva, što ga čini jasno nepopularnim kod političara. Kočnice za značajnije promjene ponašanja i inercija sistema su izuzetno jaki, tako da se ne može očekivati neki radikalni obrat u tome slislu, osim u uvjetima prisilne administracije MMF-a. Prema tome, smanjenje javne potrošnje je samo po sebi nedovoljno i ne može se smatrati "deus ex machina" zahvatom u fiskalnoj politici.

S druge strane, povećanje ukupnog poreznog opterećenja (iako najjednostavnije) je sasvim sigurno loše rješenje, jer se može poistovjetiti sa piljenjem grane na kojoj svi sjedimo.

No, postoji i treće rješenje, koje je teško, ali i jedino koje osigurava dugoročnu održivost. Rješenje se sastoji u tome da se fiskalna politika hrvatske države „presloži“ tako da učini neprofitabilnim sve ono neproduktivno, kamo su svi do sad hrlili ulagati „slobodan“ novac, a da ulaganje u proizvodnju i rad učini daleko isplativijim nego što je to sada.

Osnovni mehanizam pri tome se sastoji u radikalnom rasterećenju radne i proizvodne sfere od fiskalnih (poreznih) tereta i, pod pretpostavkom ukupno nepromijenjenih fiskalnih prihoda, prebacivanje fiskalnog tereta na neproduktivne vrijednosti i nepoželjnu potrošnju.

A zašto je to važno? Ako se poveća profitabilnost ulaganja u rad i samog rada, doći će do povećanog otvaranja radnih mjesta i povećanja ukupnog radnog učinka stanovništva, čiji je nizak nivo, kao što sam napisao u početku, jedan od manifestacija strukturnog problema hrvatskog gospodarstva.

Jednostavno, da bi se u Hrvatskoj osigurali uvjeti za kakvo-takvo blagostanje u budućnosti, treba povećati ukupni broj odradjenih dana u produktivnim djelatnostima u iznosu koji odgovara učinku nekoliko stotina tisuća zaposlenih u punom radnom vremenu. Za jedno uistinu radikalno poboljšanje, ta brojka je vjerojatno oko pola milijuna. Tek tada bi Hrvatska bila na nivou razvijenih zemalja po stupnju zaposlenosti stanovništva, što je osnov blagostanja i prosperiteta.

Uzgred, i samo indirektno povezano s fiskalnom politikom, kada se govori o povećanom zapošljavanju treba uzeti u obzir i raspoloživost radne snage. Zna se da je demografska vitalnost populacije u Hrvatskoj slaba, ljudi se umirovljuju još u punom naponu snage, prosječna starost mladih pri prvom zaposlenju raste, itd. Osim toga, zbog prisustva „sive“ ekonomije, jedan ne beznačajan postotak radnika je zapravo „neraspoloživ“ u smislu aktivnog učestvovanja u fiskalnom ciklusu.

U tome smislu, da bi pola milijuna ljudi ušlo iz pasiviteta u produktivnu sferu, biti će neophodno provesti neke nepopularne „administrativne“ mjere, kao što su kasnije starosno umirovljenje, striktno ograničenje prijevremenih mirovina na ozbiljno hendikepirane i bolesne osobe (uključivo reviziju svih postojećih prijevremenih mirovina), produljenje radnog tjedna za nekoliko sati, rigoroznije ograničenje trajanja javno financiranog školovanja, itd. Sve se to može smatrati zadiranjem u postignuta radnička i gradjanska prava, i nesumnjivo će izazvati jak otpor - sjetimo se samo Sarkozyjevih pokušaja da ograniči umirovljenička prava nekim kategorijama državnih službenika, ili da promjeni uvjete zapošljavanja i otpuštanja radnika. Poticajima, efikasnijim provodjenjem Zakona o radu, te pojačanim inspekcijskim nadzorom „sivu“ proizvodnu sferu trebati će smanjiti na najmanju moguću mjeru. Osim toga, čini se neizbježnim programirano otvaranje Hrvatske prema brojnijem useljavanju vitalnih grupa voljnih za naseljavanje u Hrvatskoj, iz bližih (BiH, Srbija, Kosovo, Istočna Europa) i daljih (Kina, Indija) zemalja.

No, većina od tih mjera podrazumjeva da radih mjesta ima u izobilju, što u stvarnosti nije slučaj. Ovih dana svjedočimo naglom porastu nezaposlenosti u cijelom razvijenom Svijetu, pa i u Hrvatskoj, gdje je nezaposlenost već otprije relativno visoka. No, nakon prolaska krize ponovno će započeti novi razvojni ciklus u Svijetu. To će se dogoditi u djelomično izmjenjenim globalnim okolnostima, ali taj razvojni ciklus neće mimoići niti Hrvatsku. Zato već sada, iako izgleda deplasirano, treba razmišljati o tome kako osigurati dovoljno raspoložive produktivne i kvalificirane radne snage.

Da bi se ostvarilo povećano zapošljavanje kao osnova blagostanja države i naroda u budućnosti, treba osigurati povoljnu poslovnu klimu i pojačati poticaje koji će natjerati već zaposlene pojedince da rade više a one izvan sfere rada da se u nju uključe. U tome fiskalni (porezni) sistem igra jednu od odlučujućih uloga. Nažalost, na temelju fragmentiranih i nekonzistentnih prijedloga i poteza hrvatskih političara u ovome smislu, ne izgleda da postoji svijest o pravom značaju i potencijalu fiskalne politike kao sredstva za poticaj pozitivnih kretanja u razvoj društva. Ne izgleda da postoji svijest o potrebi radikalnih rezova, što po mom mišljenju bitno ograničava mogućnosti za pozitivni zaokret.

Jasno je da se takva značajna promjena ne može provesti preko noći, niti izvan šireg društvenog koncensusa, koji treba uključivati sve značajnije stranke i sindikate. Fiskalna reforma treba biti postepena, ali s jasno formuliranom strategijom. Pri tome ne treba zaboraviti da je fiskalna politika najodgovornija za preraspodjelu bogatstva u društvu i kao takva najodgovornija za ostvarenje odgovarajućeg nivoa tzv. socijalne pravde, koja je osnov kohezione snage društva, o čemu isto treba voditi računa.

U uvjetima kada ne postoje fundamentalne ideološke razlike u političkom mainstreamu (velika većina političkih opcija i gradjana jesu za kapitalističke društvene odnose, samo se radi o razlikama u precepciji kao te odnose urediti), te prisustva krize kao katalizatora svijesti o potrebi za promjenama, ne bi trebalo biti nedostižnim postizanje zajedničke platforme za odgovarajući model, koji bi optimalizirao društvenu efikasnost i osigurao „socijalnu pravdu“ primjerenu modernom europskom društvu. To bi se moglo postići osnivanjem nestranačke stručne komisije koja bi javno iznijela konzistentan i kompletan prijedlog za promjene, uz obvezu političkih struktura da prijedlog i usvoje bez politikantsko-strančarskih zadiranja u njegovu suštinu.

Ovdje nisam ništa napisao kakve bi to promjene trebale biti, osim potrebe da se rastereti radna sfera. Zbog visokog stupnja javne zaduženosti, Hrvatska si ne može priuštiti nikakve značajnije promjene u tome smislu koje ne bi bile 100% kompenzirane povećanim zahvatom na „drugoj strani“.

O stvarnim efektima rasterećenja radne sfere i o načinima da se to kompenzira iz drugih izvora, pokušati ću nešto suvislo napisati jednom drugom prilikom.

Komentari

Kako Se Izvući Iz

Kako Se Izvući Iz Finacijske Krize?

Što god da se dogodilio, što god nas snašlo, postoje samo 4 važna pravila koja moraš znati i upotrijebiti: trebaš novac za proizvodnju, trebaš novac za preživjeti, trebaš potrošače koji imaju novac za kupnju tvojih proivoda i usluga, moraš sačuvati tvoje prirodno stanište prije nego što bude kasno.

Dakle kako ćeš primjeniti ova 4 jednostavna pravila?
Kako i gdje ćeš naći ove 4 zlatne vrijednosti?

Ekonomska Kriza - Spasi Sebe, Radno Mjesto, Posao I Biznis

I to ti nije dovoljno. Da

I to ti nije dovoljno.

Da Hrvatska nema turizma, vidio bi kako bi nam bilo...

Što se tiče "monetarne suverenosti"... sve je to ok dok ne trebaš uvesti banane, automobile, lijekove, i sve ono što se ne proizvodi u Hrvatskoj. Tada trebaš pravi novac. A to nije kuna.

Tada nastaju redovi za ulje i čokoladu, nestašice limuna i deterdženta i uvodi se par-nepar. Vidjeli smo već to...

Život "iznad mogućnosti"

Život "iznad mogućnosti" ne uključuje samo autoceste.

Uključuje i bolnice. Ljekove. Penzije. Izgradnju škola. Studij.

Tko će reći ljudima da toga više nema? Odnosno, ima, ali u znatno smanjenoj mjeri?

Kad su htjeli uvesti 3% (tri!) doprinosa na mirovine iznad 5100 kn, digao se umirovljenički lobi.

Ne poznajem nijednog penzionera s 5100 kn. Svi koje poznajem imaju 2000-3000 kn i žive... jedva.

Mi smo država u kojoj su mantra "stečena prava". "Ne smanjivati stečena prava", "ne ukidati stečena prava"...

Svi govore o pravima, a nitko o mogućnostima...

Jedna od mogućnosti je kontrolirana oskudica. Svima minimum da ne budu gladni, i da im ne bude hladno, ali auto i skijanje se može zaboraviti. To se može postići zamrzavanjem cijena, plaća, devalvacijom kune i zakonskim zamrzavanjem rata kredita (ili ukidanjem postojećih valutnih klauzula, što nije trivijalno zakonski). Škole i ceste će oronuti, mnogi će se iseliti, ali netko mora platiti cijenu...

Život "iznad mogućnosti"

Život "iznad mogućnosti" ne uključuje samo autoceste.

Uključuje i bolnice. Ljekove. Penzije. Izgradnju škola. Studij.

Nije poanta u kritici života iznad mogućnosti, nego politike koja nije osposobila društvo da trajno održi taj nivo. Zato tu politiku treba mijenjati. U Hrvatskoj se je živjelo iznad mogućnosti ( trošilo se u prosjeku cca. 1000 EUR/godišnje po stanovniku viže od zaradjenog) proteklih godina, na krilima priljeva novca izvana, ali potrošeno treba i vratiti.

Kad su htjeli uvesti 3% (tri!) doprinosa na mirovine iznad 5100 kn, digao se umirovljenički lobi.

Kada se restriktivne odluke donose izvan jedne jasne strategije ( u ovom slučaju po pitanju politike mirovina) one neminovno dovode do grčevitog otpora pogodjenih interesnih grupa. Zato je neophodno da postoji nekakav sveobuhvatni "master plan" kojeg bi u glavnim crtama podržale sve veće stranke. Inače, sve se svodi na parcijalno krpanje krpe na zakrpu, i konačan rezultat je to što imamo danas.

Taj nivo je bila iluzija, i

Taj nivo je bila iluzija, i nemoguće ga je održati.

Kao kad netko digne kredit za ljetovanje. E pa kad se vrati doma, nema više provoda. Ljetovanje je gotovo. Ne može biti provod svaki dan.

Nijedna politika ne može stvoriti potrebni novac, još ga treba i vraćati.... ne bih bio na vlasti ni da mi ponude 1000 milijardi kuna i 1000 djevica....

Taj nivo je bila iluzija, i

Taj nivo je bila iluzija, i nemoguće ga je održati.

Zašto bi taj nivo bio iluzija? Pa sve zemlje oko Hrvatske (osim u pravcu istoka) ostvaruju takav i/ili još puno bolji nivo.

Istina, imamo zaostatak koji se je nagomilao tokom desetljeća, a uz to je ratom i posljeratnom pljačkom dosta toga uništeno. Ali, uz dobru organizaciju društva i pametnu strategiju ne bi smjelo biti razloga da se ta razlika u odnosu na susjede ne smanjuje. Svaki neuspjeh i tome smislu jednostavno znači da takve organizacije društva nema i da je nešto ozbiljno pogrešno u politici koja se vodi.

Osim ako ne misliš da su gradjani Hrvatske gluplji od drugih.

Sve? Mađarska? Srbija?

Sve? Mađarska? Srbija? Bosna i Hercegovina? Ostvaruju samo Italija, Slovenija i Austrija. Od te tri zemlje se realno možemo uspoređivati samo sa Slovenijom.

Odgovorila si, imamo zaostatak, i još ga nismo nadoknadili. Malo smo nestrpljivi, što je i razumljivo, želimo dobro živjeti, kupiti stan, novi auto, špekulirati na burzi, biti gospoda.

Da nije bilo rata i katastrofalne politike 1990-ih (najviše populizma), bili bi vjerojatno malo slabiji od Slovenije, a možda i jači zbog turizma. Teško je reći.

Hrvati nisu naravno gluplji. Niti hrvatska vlast nije skroz glupa.

Ali se uvijek sjetim one Franjine rečenice: "Ova se generacija zaslužila zadužiti" (tako nekako). I one druge: "iz pobjede u blagostanje" (pazi, to su 1990-e). Samo tako, lako ćemo.

Možemo govoriti i o zaostatku infrastrukture (odi malo u Slavoniju), slabom udjelu visokoobrazovanih, o tome da se u školama uče razne gluposti ali ne nikakve osnove ekonomije ili političkog sustava... sve to pomalo doprinosi.

Nisu ni ljudi u Albaniji glupi, pa zašto su siromašni?

.. ne bih bio na vlasti ni

.. ne bih bio na vlasti ni da mi ponude 1000 milijardi kuna i 1000 djevica....

zbog ovog zadnjeg ne bih ni ja, ostale mi još samo tri erekcije!!

Uključuje i bolnice.

Uključuje i bolnice. Ljekove. Penzije. Izgradnju škola. Studij.

Život "iznad mogućnosti" uključuje i ovo što si naveo, ali zašto se to gleda kao trošak? Zašto se recimo škole i fakulteti gledaju kao trošak, a ne kao investicija?
Što bismo trebali, ulagati samo u turizam i poljoprivredu? Nema šanse da nam to osigura dobar standard, i nema šanse da nam to osigura čak i očuvanje identiteta.
Jedini, ali zaista jedini način za Hrvatsku da uspije jest da ulaže u razvoj, a to ulaganje posebno uključuje i ulaganje u obrazovanje i u znanost.
A zdravstvo je posebna priča - svaki čovjek ima pravo na liječenje i na pomoć u slučaju bolesti. Odbijam vjerovati da se Hrvatska mora pretvoriti u neku neokapitalističku zemlju u kojoj će pravo na zdravlje imati samo bogati, a ostali, tko ih šljivi.

Pri rezanju "života iznad mogućnosti" treba točno utvrditi što je doista život iznad mogućnosti, a što je ulaganje u sadašnjost i budućnost. Rasipanje novaca na željeznicama? Kupnja novih automobila? Gradnja Pelješkog mosta? Neučinkovita državna administracija? Rasprodaja Plive i INE?

Čudno je to, s jedne strane se zagovara uništenje i rasprodaja vlastitih gospodarskih resursa, i rasipanje novaca u tom sektoru, a s druge strane, čak se i škole proglašavaju nepotrebnim troškom - tom logikom, predlažem da ukinemo škole. Robovima u turizmu i seljacima koji će okopavati krumpir ionako nije bitno da imaju školu, samo da znaju pisati i čitati. Je li to put uspjeha za Hrvatsku?

Ako je tako, onda dobro došli u srednji vijek.

Ulaganje je uvijek kocka,

Ulaganje je uvijek kocka, jer nema garancije da će se isplatiti. Ne možemo predvidjeti što će biti za 10 godina, a kamoli za 50. Kakva će biti cijena nafte? Kakva će biti kupovna moć na stranim tržištima? Vidiš da se pojevi kriza i odmah sve što nas hrani (izvoz, turizam) je u velikim problemima!

OK. Svi imaju "pravo na lječenje". Svi imaju i pravo na stan, pa ako nemaš novaca za njega, doviđenja. Sve ima neki limit. Iluzija je da postoji beskonačno pravo na lječenje, jer su novci ograničeni. Gdje je granica — teško je reći. Što se tiče floskula o solidarnosti, super je da ja sa svojom plaćom financiram lječenje nekog tko puši, pije i onda se pijan slupa s autom. Jedno su urođene mane djece, invalidi i slično, a drugo su ogromni troškovi za u velikom broju spriječive bolesti i nesreće. Uz prava ne idu nikakve obaveze. Niti redovnih sistematskih pregleda, npr.

OK. Svi imaju "pravo na školovanje". Služeći vojni rok u HV i radeći statistiku za potrebe postrojbe uočio sam ogromni broj ljudi sa samo osnovnom školom, a neke i s tek par razreda osnovne škole. Da ne govorimo o znanju (čast izuzecima). Opet prava bez nekih obaveza. Glavna je da se škola završi, osim u iznimnim slučajevima (bolest, spriječenost itd. — ali koliko takvih ima). Onda studij. Na mnogim fakultetima broj studenata drastično pada na višim godinama. OK, imaš pravo studirati, ali imaš obavezu završiti — ako odustaneš, vrati bar dio novca. Pa onda gomila ljudi (pogotovo znanstvenika) ode u inozemstvo, tamo zarađuje i plaća porez. Opet — nema obaveza.

Pravo na zdravlje nema nitko, zdravlje je privremeno i krhko stanje, koje mnogi smatraju "prirodnim" iz svoje uske perspektive. I bogati umiru, tu nema pomoći.

Dosta ljudi dobiva, troši privilegije, bez da nešto daje. Pazi, svašta se može proglasiti pravom. Djeca mogu imati pravo na mobitel i nove cipele svake godine. Ali ako roditelji nemaju novaca, ništa od tih "prava".

Sve ostalo su bajke i iluzije. "Blagostanje" je uspjelo ostvariti jedva nekoliko država u svijetu, i to velikim odricanjem i teškim radom, maksimalno koristeći sve svoje prednosti. Da ne govorimo kako je blagostanje nekih (kao Islanda) bilo jako krhko i varljivo — evo, priprema se iseljavanje u Kanadu...

Hrvatska se mora pretvoriti u pravu kapitalističku zemlju jer nema drugog izbora, sve su drugo iluzije.

Nitko ne zagovara rasprodaju i uništenje. Stvari se same raspadaju vremenom. Super firma koja malo posustane, nema nove proizvode i izgubi tržište, je gotova. Ostaje samo vrijednost strojeva i zgrada. Sve se jako teško gradi, a brzo sruši. Prodaja ("rasprodaja") je bilo kockanje da će bar dio firmi doći do novih vlasnika koji će imati volje ulagati da bi firme podigli. Naravno, njihova konačna zarada mora biti veća od ulaganja, zašto bi inače ulagali?

Sve je trošak. Hrana koju jedem je neophodna, ali trošak. Odjeća je trošak. Knjiga je trošak. Računalo je trošak. Grijanje je trošak. Veterinar je trošak. Škola je trošak. Svaka kuna koja napusti moj džep je trošak. Oni troškovi za koje se nadam da bih možda mogli donijeti prihode veće od utrošenog novca zovem "ulaganje".

Treba pametno i konzervativno investirati.

Zašto zagovaraš

Zašto zagovaraš osiromašenje Hrvatske? Jer to je upravo ono što zagovaraš.

---Onda studij. Na mnogim fakultetima broj studenata drastično pada na višim godinama. OK, imaš pravo studirati, ali imaš obavezu završiti — ako odustaneš, vrati bar dio novca. Pa onda gomila ljudi (pogotovo znanstvenika) ode u inozemstvo, tamo zarađuje i plaća porez. Opet — nema obaveza.

Kao prvo, treba se zapitati zašto znanstvenici odlaze u inozemstvo? I ne samo znanstvenici, nego većina mladih stručnjaka i tek diplomiranih mladih ljudi .
Treba se zapitati zašto studenti toliko dugo studiraju i zašto ispadnu iz studija. Pa nisu valjda svi glupi - a osim toga, analize su pokazale da bi 90 % onih koji završe prvu godinu trebali završiti i fax - a ne završe. Zašto? Zar su uvijek krivi lijeni i neodgovorni studenti?

Otkad je ulaganje u obrazovanje nesigurna investicija?

Pravo na zdravlje nema nitko, zdravlje je privremeno i krhko stanje, koje mnogi smatraju "prirodnim" iz svoje uske perspektive. I bogati umiru, tu nema pomoći.

Molim???

Svatko ima pravo na dostojanstven život. To je osnovno ljudsko pravo. Slijedom toga, svatko ima pravo na liječenje i adekvatnu medicinsku obradu. Naravno da to ne može jamčiti zdravlje, ali u mnogo slučajeva liječenje može ozdraviti čovjeka.

Liječenje nije trošak. Medicina nije trošak. Što je alternativa, da sve koji obole proglasimo nesposobnima za rad, i sad, budući da je sve to "trošak", a mi se moramo pretvoriti u "kapitalističku zemlju", onda najbolje da ustrijelimo sve bolesnike, zar ne?

Oprosti, ali to je čisti fašizam, a ne kapitalizam.

Hrvatska se mora pretvoriti u pravu kapitalističku zemlju jer nema drugog izbora, sve su drugo iluzije.

Što bi to značilo, "prava kapitalistička zemlja"? Jel to znači ukidanje škola i bolnica jer su "trošak"? Umjesto toga, cvat će nekakva financijska industrija u kojoj će se brokeri igrati sa stotinama milijuna kuna ?

Ovakvo opravdanje "Hrvatska mora postati kapitalistička zemlja" je i dovelo do totalne rasprodaje dobara i uništenja svih resursa, uključujući i one "ljudske". Baš zato jer se škola promatra kao trošak, baš zato mladi ljudi ne vide perspektivu i odlaze u inozemstvo.

I znaš li gdje odlaze? Odlaze u "prave kapitalističke zemlje", u kojima, gle čuda, se bolnice i školstvo ne smatraju troškom. Recimo, Njemačka, Švedska, Francuska....SAD...

Zato, što bi to značilo "postajanje pravom kapitalističkom zemljom"? Odricanje od zdravlja, od bolnica, od studija, od škola, od znanosti? Ukidanje svega toga? I bacanje na turizam gdje ćemo služiti neke debele strance i na poljoprivredu, gdje ćemo proizvoditi tzv zdravu hranu, opet za debele strance?

Baš time ćemo najprije postati kolonija razvijenog svijeta!

Sve je trošak. Hrana koju jedem je neophodna, ali trošak. Odjeća je trošak. Knjiga je trošak. Računalo je trošak. Grijanje je trošak. Veterinar je trošak. Škola je trošak. Svaka kuna koja napusti moj džep je trošak

Da, to je vrlo "kapitalističko" razmišljanje. A ja mislim da je vrlo pogubno. Umjesto da se odjeća smatra kao nužnost, umjesto da se knjiga (pazi, knjiga!!) smatra kao nešto što može čovjeku podići i znanje, umjesto da se grijanje smatra kao nešto što je za čovjeka nužno da se recimo - ne razboli, to se sve smatra kao trošak?? ?

E pa to je zaista sebični kapitalizam. Još više, to je sebični fašizam koji želi zgaziti sve one koji nemaju bar 50 000 kn plaće, pa da si mogu priuštiti te "troškove": i fakultet i zdravlje i sve ostalo. A ostali neka rade dok ne crknu. Po mogućnosti u turizmu i u poljoprivredi.

Svaki kapitalizam je

Svaki kapitalizam je sebičan, ljudi su sebični po prirodi. I darežljivi po prirodi. Ali socijalizam ističe samo darežljivost, a kapitalizam sebičnost.

Socijalizam nema šanse pred kapitalizmom. Naročito ako se kapitalizam kombinira s demokracijom. Na svijetu je ostalo tek nekolikom tradicionalnih socijalističkih sustava, tko zna zašto?

Ne zagovaram osiromašenje Hrvatske, već štednju resursa. Ne možeš uzeti gigantski kredit kojeg ne možeš vraćati, kupiti kućerinu i veliki auto i tvrditi da si bogat. Nisi bogat. Sve će ti to uzeti. Osim toga, kuća će vremenom propasti, a auto još i prije. To je realnost, stvari se raspadaju, ljudi umiru, sve ima rok trajanja. Jedino dugovi i kamate beskonačno rastu

Mi smo već siromašni, zapravo smo uvijek bili siromašni. Bogatstvo je samo bilo u udžbenicima u školama o našim najplodnijim ravnicama, našem moru najbogatijem ribom, a u zadnje vrijeme i u najvećim zalihama vode.

Realno pravo na zdravlje nema nitko. To je činjenica života, a ne slovo na papiru. Reći da netko ima "pravo" na nešto tako prolazno i nekim ljudima od rođenja nepoznato je velika fraza koja maže oči. Koliki ljudi se liječe godinama pa ne ozdrave nego životare. Ni najbolja njega ne može produživati život u beskonačnost, a kamoli osigurati da taj život cijeli bude u zdravlju. Može se reći da svatko ima pravo na životni minimum koji uključuje i hranu, liječenje i sl. Pazi, to se odnosi i na one koji se ne žele školovati, raditi i slično. To se odnosi i na invalide, ljude s neizlječivim bolestima, poremećajima metabolizma. Imaju li i oni pravo na zdravlje? Pa zašto onda nisu zdravi?

Zašto mladi znanstvenici odlaze u inozemstvo? Iz istoga razloga zašto od 19. stoljeća se ljudi iseljavaju. Više mogućnosti, izlazak iz skučenosti Hrvatske. Mnogi koji idu (neke znam) zarađuju npr. u Americi manje nego ja ovdje. Jednostavno se ovdje nemaju mogućnosti baviti time što ih zanima. Kada bi to bilo balansirano dolaskom stranih znanstvenika ovdje, sve bi bilo OK. Ali znamo da nije tako (čast izuzecima).

Svako ulaganje je nesigurna investicija. Da ima sigurnih investicija, stvarnost bi bila sasvim drugačija. Evo, recimo farmaceuti i biokemičari. Pliva više ne zapošljava — što s tim ljudima? Da se isele? Bave nečim drugim? Što je s novcem i vremenom, njihovim i društvenim, uloženim u školovanje?

Da ne govorim o silnim ekonomistima, ne znam kako će se ulaganje u njihovo obrazovanje isplatiti.

Liječenje je naravno trošak. Neophodan trošak, kao i hrana, ali trošak. U nekim zemljama i prava industrija (npr. SAD). Poznajem neke ljude tamo pa znam kako im je, pogotovo ako nemaju novaca. Ali tek vrlo bogate zemlje mogu stvoriti dovoljno novca za dobro liječenje svojih građana. Hrvatska jednostavno nema dovoljno novca. Opet, i ja dajem novce na različitim akcijama za bolesnu djecu itd., ali jasno je da je to nepresušni bunar.

Mi smo oduvijek ako ne kolonija, onda bili vrlo ovisni o razvijenom svijetu. Da nismo iznimka, treba pogledati samo Južnu Ameriku, npr.

Rekoh: hrana je neophodna, ali trošak. Odjeća isto, ali ako mogu kupiti jeftinije, a donekle dobre hlače, bolje kupim njih a ne skuplje. Imam toliko kuna mjesečno, i sve je trošak. I znanje je svakako luksuz (dobro, dio mi koristi u poslu, pa je to djelomično investicija) koje si ipak priuštim; netko troši na cigarete, a ja na knjige. Ali je to trošak, uloženi novac mi se neće vratiti. To nije kapitalizam, to je ekonomija.

Riječ trošak ne treba shvatiti negativno. To je jednostavno naziv za trenutak kada vadiš novčanik i nekom daješ novčanice. Obrnuto je prihod. AKo daješ više nego što dobivaš, u problemu si.

Opet: neki raspravljaju kao da je dobar život u državi blagostanja i bogatstva sam po sebi razumljiv. Međutim, velika većina svijeta živi u krajnjem siromaštvu. Zar su ti ljudi gluplji? Ne, uspostavljeni odnosi neprestano stvaraju netto prijenos vrijednosti prema bogatijem svijetu. Tako bogati mogu toliko puno trošiti. I mi smo tu po mnogom na gubitničkoj strani batine.

I ja bih da svatko može sebi priuštiti lijep stan, ispunjen knjigama, velik TV, novu odjeću, namještaj i auto, završen fakultet (FER naprimjer) ali jednostavno ne može. To je činjenica, ne pucaj u glasnika loših vijesti: svijet je po defaultu grozan, samo se velikim naporom (i iskorištavanjem resursa) civilizacija izdigla iz toga.

Ne zaboravi da nemamo izbora: nemamo štampariju eura, krediti će presahnuti i iako se vjerojatno neće ponoviti početak 1980-ih (redovi za ulje, deteržent itd.), morat ćemo početi štedjeti na nečemu. To je kao kad s plaće od 9000 kn padneš na 5000 kn: nečeg se moraš odreći.

Čega? Možemo svega pomalo. Možemo se odreći "besplatnog" studija, naprimjer. Ja osobno nisam za to, ali mnogi jesu... (prvi postulat ekonomije: nema besplatnog ručka)

Uvijek razdvajaj potrebe od mogućnosti. Potrebe su uvijek veće. Naše mogućnosti su male, a bit će još i manje, bojim se.

Alternativa divljem

Alternativa divljem kapitalizmu u kojem samo bogati imaju sva prava nije ni socijalizam ni komunizam. Postoji i nešto što se zove socijalno osjetljivo gospodarstvo. Zar je toliko teško shvatiti da svi vi poduzetnici zarađujete zato jer vam taj profit donose radnici? Zar je toliko teško shvatiti da je radnik čovjek, a ne "ljudski resurs", i da je taj čovjek osoba koja jedina nosi na sebi teret razvoja , i koja je ključni faktor u napretku? Nisu kompjutori izmislili sami sebe, ljudi su ih izmislili. I zato ljudi nisu tek puki "resursi", ljudi nisu samo radnici koji bi trebali davati svoje "radne resurse" u vašim tvornicama, a ako slučajno obole, onda najbolje da odmah crknu, jer "ionako svi umiru"?

Isto tako, jedno je uzeti kredit koji ne možeš vraćati, a drugo je uložiti novac u obrazovanje, u škole. Naravno, to nije nešto što će se vratiti za mjesec dana, kao što svi poduzetnici smatraju da bim sve trebalo donijeti kratkoročnu zaradu, jer inače to niš ne vrijedi. A što je s dugoročnom zaradom? Što je sa dugoročnim razvojem? I opet, uzimam primjer kompjutora. KOmpjutore nisu izmislili roboti, izmislili su ih ljudi. A kako su ih izmislili? Pa , bilo je potrebno razviti elektroniku, poluvodiče...da bi se razvila elektronika i da bi se razumjeli poluvodiči, bilo je potrebno otkriti kvantnu fiziku...da bi se došlo do kvantne fizike, trebala se dogoditi čitava promjena paradigme kroz 19. i 18. stoljeće.... Dakle, dugoročni razvoj - i taj dugoročni razvoj omogućio je vama, da , VAMA! da pišete po tom kompjutoru i uživate u blagodatima digitalne ere, te da na tom istom kompjutoru zagovarate samo ulaganje u kratkoročnu zaradu, jer sve ostalo je trošak. Ta filozofija troška upravo je dovela do ovakvog sloma tržišta kakav se događa danas. ALi nikada ovakva filozofija troška ne bi dovela do stvari koje imamo , ni do mobitela, ni do kompjutora, ni do televizije, automobila itd.

Mi nismo siromašna zemlja. Siromašni smo samo zato jer ne znamo iskoristiti svoje resurse. Ni svoje ljude. Zato jer te resurse rasipamo. Ne radi se o uzimanju velikih kredita, ne radi o životu iznad mogućnosti: ja jasno razlikujem rasipanje novaca na nepotrebne grandomanske projekte, i ulaganje u budućnost, dugoročnu. I to treba razlikovati.

...netko troši na cigarete, a ja na knjige. Ali je to trošak, uloženi novac mi se neće vratiti.

Zaista mi je žao što ti svoje trošenje na knjige shvaćaš kao puki trošak jer ti se "uloženo neće vratiti". Iskreno, ne shvaćam to. Zar čovjek od knjige ne može profitirati? Zar ne može nešto novo naučiti, pa da mu to nekako donese koristi, a ako ništa drugo, da ga obogati kao osobu? Ako je knjiga puki trošak koji se baš nikako ne vraća, onda je ta knjiga isto tako pogodna i kao gorivni materijal i kao wc-papir...Zaista, zaista ne shvaćam takvo razmišljanje po kojem je knjiga "trošak koji se ne vraća"....

Svako gospodarstvo je ipak

Svako gospodarstvo je ipak donekle socijalno osjetljivo, ako ništa drugo kroz porez. Kod nas je porezno/doprinosno opterećenje plaća oko 50%, slično kao u Austriji i okolnim zemljama. Jedino što u apsolutnom iznosu se radi o mnogo manjoj svoti.

Riječi imaju svoja značenja, koja različiti ljudi različito shvaćaju. "Radnik" za mene nije nikakav pogrdni termin, to je čovjek koji nešto radi, ne treba nikakva bolja oznaka od toga. Ljudski resurs je samo stavljanje strojeva (materijalnih resursa), novaca (financijskih resursa) i ljudi pod jednu kapu "potencijala firme". To nije nikakvo ponižavanje ljudi, to je jednostavno da se vidi što je "kapital". E, ako se kaže da su ljudi vrijednost, kapital, potencijal onda to drugačije "zvuči". Ali i novci u banci su mogućnost, kapital. Sve su to samo igre riječima.

Naravno da bez inteligentnih i sposobnih ljudi nema ništa. Ali nije garantirano da će svaki obrazovan čovjek smisliti super proizvod, obaviti odlično svoj posao itd. Sve je to lutrija, jednostavno zaposliš 5 ljudi, jedan je super, taj ti sve nosi, tri su prosječna, a jedan je loš. Ako imaš velike sreće, zaposliš 2 "super" čovjeka. Tu ne govorim samo o fakultetski obrazovanim nego o svima...

Zašto smo siromašna zemlja, nije jednostavan odgovor. Ima više faktora, jedan je bliskost s dosta bogatijim zemljama koje proizvode dobra koja je lako uvesti (pa i ja u autu iz Ikee u Grazu, nemam što skrivati) a s druge strane je lako tamo otići raditi ako ovdje posla nema ili je slabo plaćen (što se masovno događalo u povijesti). Da, dio se vrati kroz doznake, ali su ove uvijek manje od poreza... O oba slučaja to je neto gubitak za državu. Nemamo nekih velikih rudnika ili slično; od stvari "koje se ne mogu odnijeti" imamo zemlju i more, oboje su dosta ograničeni. Vlakove stranih investicija početkom 1990-ih smo propustili jer je tada bio rat.

Mi smo siromašni, to je činjenica. Sve zemlje su nekad davno bile siromašne. Razvijamo se, ali smo u krizi, jer smo se previše zadužili, a i cijeli svijet je otišao u krizu. Sada moramo pregrmiti sljedećih par godina, moramo nešto srezati. Ja sam samo rekao da nije samo stvar u Pelješkom mostu, lako za to; pa nismo ga ni počeli još graditi. Samo sam rekao da taj život "preko mogućnosti" uključuje sve i svašta, ne samo saborske mirovine i slične općepoznate stvari. Nemojmo se zanositi da su baš silne milijarde "pokradene" svake godine.

Nikako se ne zalažem za ulaganja samo u kratkoročnu zaradu. Dugoročna ulaganja su neophodna, zapravo nama će trebati bar 20-ak godina pametnih ulaganja (koja se ne moraju i neće sva isplatiti!) da bi došli na neku zelenu granu... ako nas neka svjetska kriza na pomete! Problem je što ovisimo o stranim bankama, a svog kapitala nemamo previše. Ali o tome smo trebali prije misliti.

Iza nas je bar 25 godina krize!

Ulaganje u obrazovanje se može ali i ne mora isplatiti. Vjerojatno će se isplatiti, ali ne mora. Da se sigurno isplaćuje, svi bi u Americi išli na studij, lijepo bi digli kredit... i kasnije ga vratili s lakoćom. Zato treba obrazovanje tako osmisliti da društvo financira najviše one profile koji imaju najveće izglede za razvoj (informatika, biokemija, poljoprivreda, farmacija).

I sam kažem da nisam za rezanje na studiju, to je zadnji potez prije sveopće gladi. Štoviše, sramota je da od 70000 studenata u Zagrebu mjesta u studentskim domovima ima tek za kojih 10%.

Ja nisam poduzetnik, nego zaposlenik, ali se moram staviti u i poziciju poduzetnika, jer mi on daje plaću, i ja ovisim realno o njemu. Ako ja ne razumijem njegovu poziciju, režem granu na kojoj sjedim.

"Puki" trošak za knjige je opet poniženje riječi trošak. Da, to je trošak kojeg si želim priuštiti. Netko si priušti bolji auto od mojeg, netko puši cigarete, netko ostavlja novce u kafićima. Da nemam za jelo, ne bih si to mogao priuštiti, stvar je vrlo jasna. I da, ljudi štede na svemu tome, jer su to troškovi, bez kojih se i može. Ako čitam neki roman, neću radi toga dobiti veću plaću. Nikoga ne zanima koliko sam knjiga pročitao, pogotovo ne mog poslodavca. Puno troškova se ne vraća, roba se podere, hrana se pojede, auto se potroši. Nad tim ne treba očajavati.

Nadam se da smo završili ovu raspravu....

@ Hyeronimus Mi nismo

@ Hyeronimus
Mi nismo siromašna zemlja. Siromašni smo samo zato jer ne znamo iskoristiti svoje resurse. Ni svoje ljude. Zato jer te resurse rasipamo. Ne radi se o uzimanju velikih kredita, ne radi o životu iznad mogućnosti: ja jasno razlikujem rasipanje novaca na nepotrebne grandomanske projekte, i ulaganje u budućnost, dugoročnu. I to treba razlikovati.

"Siromašni smo samo zato jer ne znamo iskoristiti svoje resurse." je instant dogma koja se vrti desetljećima kao pokvarena gramofonska ploča, snažno podržan silom sustava koji je zasnovan na avangardi koja ima vlast i vodi nešto niža bića nego što su to ovce i krave.

Nije Andrija Štampar sa javnim zdravstvom jedina pojava koja je prije II svj. rata jako profitabilno i na prva liga svjetskoj razini uspjela povezati najbolja znanja i koristi za sebe i sve, uprkos nepovoljnim okolnostima. Manje više su u raznim područjima u kratkom vremenu naši ljudi povezano sa evropskim i svjetskim krhkim nitima napraviti prava čuda, od kojih se i danas dosta egzistrira.

Sličan veliki val je bio Zagreb 1957.-1971.g., bez konkurencije u svemu u širokom području od Triglava do Vladivostoka a opet na prva liga evropskoj razini, i to u svemu uravnoteženo.

Dakle, uzroci tog problema su u nečem drugom, čega je dio pokvarena gramofonska ploča (kao radio Tirana i Peking nekad, koji ne rade oto doavno a voo radi non stop) "Siromašni smo samo zato jer ne znamo iskoristiti svoje resurse."

Ne bih se složio s tobom,

Ne bih se složio s tobom, ap. Naime, ne treba gledati samo rezultate u građevinarstvu; mi smo doista siromašni samo zato jer ne znamo iskoristiti svoje resurse. Odnosno - ne znamo iskoristiti svoje resurse za opće dobro, odnosno to ne znaju ili ne žele oni koji su u određenom trenutku na vlasti.
Hrvatska je u nekim trenucima doista bila u samom svjetskom vrhu što se tiče nekih područja (a da to nije građevinarstvo ili sport), i to je neosporna činjenica. No, neki drugi su nam uništili gospodarstvo i industriju, a i nadalje je uništavaju, te naše škole, fakultete, sveučilišta; mi smo zemlja u kojoj se sredstva za obnovu bolnice skupljaju na humanitarnim priredbama. Zar to nije apsurdno?

@ Hyeronimus Ne bih se

@ Hyeronimus
Ne bih se složio s tobom, ap. Naime, ne treba gledati samo rezultate u građevinarstvu; mi smo doista siromašni samo zato jer ne znamo iskoristiti svoje resurse. Odnosno - ne znamo iskoristiti svoje resurse za opće dobro, odnosno to ne znaju ili ne žele oni koji su u određenom trenutku na vlasti.

Za to si, kao i svi za sve, u pravu, lai na način da pod "mi smo doista siromašni samo zato jer ne znamo iskoristiti svoje resurse" treba "mi" uzeti tako kao jest, ti i još toga.

Ali ne i sve.

Ono što sam je iznio nije građevinarstvo nego doslovno sve, sva područja, npr. spomenutojavno zdravstvo sa Šatmparom je uz ostalo uključivalo i vodeću svejtsku praksu cjepiva a sve skupa nešto iznad i Plive i nema veze sa građevinarstvom kao što tadašnji industrija i 4 bolnice nisu građevinrastvo, i to tako da je građevinarstvo u tome bilo jaka logistika na način da je za cca 50 x manje novaca nego u razdoblju 1972.-2009.g. i rješilo i najekonomičnije rješilo sve što je trebalo za iznimni razvitak svega drugog, od čega btw cijelo vrijeme živimo.

Pliva koju spominješ nije pala s neba. Ključni uzlet Plive su također šezdesete, ali ne samo Plive nego bar desetak sličnih grupacija toga ranga.

Za taj uzlet nisu bile ključni samo Holjevac i snage tada, kada je dodlovno sve živo išlo i ni u čemu nije bitnog zastoja niti gluposti, nego su ključne slične triddesete i prije, kada je s Plivom btw radio jedan Prelog, ali i drugi, te što je jako specifično i važno mali broj ljudi iz pedesetih, cca točno ovako:
- u drugoj fazi bolješevičke revolucije poslije razlaza sa Staljinom se je partija obnovila malđim jurišnicima i igrala skroz na pravovjernos veću nego Staljin, pa je traav više nije mogla rasti;
- tada su dva mlada književna stručnjaka, Antun Šoljan i Ivan Slamnig, a brzo još nešto malo ljudi pomoćno, počeli i radili danonoćno na prijevodima i pisanju sveg iz angloameričkog područja, što partija nije mogla zaustaviti jer skroz ovisila o USA i V. Britanija, pa i za oružje za slučaj očekivano napada SSSR-a. Potom su neki likovni umjetnici (čuveni EXAT), filmaši ... sve skupa do 50 ljudi, u okviru čega su Bernardo Bernardi, Šoljan, Slamnig i Vlado Kristl bili spiritum movens, oni koji se nije dalo srušiti i tako su povlačili srušene;
- kada je Holjevac dobio mandat i pokretao ljude i tomove, prethodno navedno je bilo i prav podloga i pokretač, tako da nije trebalo čekati nikakve duge pripreme i lamentiranja.

Ovo zadnje "nije trebalo čekati nikakve duge pripreme i lamentiranja" važi i za sada. Npr. us lično doba kao sada imao sam čast susresti Slamniga, Bernardija i druge i sudjelovati i nizu toga nadrealističkog kao oni pedesetih, nadrealistički što zbog politike što zbog pinake pa krize sedamdesete-osamdeset kao sada. Oni nisu mogli bit mladi kao tada i dan noć tegliti i naparviti nešto kao pedesetih, za to smo bili tu mi neki tadašnji mladi, ali su bili svojim djelom i minimalističkom podrškom ključni da smo mi mogli dalje. Tako i sadašnji mladi i svi, nemaju nikakvog razloga pušiti i ponavljati maoističku propagandu da je sve oduvijek i stalno u 3pm (osim ako hoćete kao tadašnja Zvečka ne raditi niti misliti ništa nego ovo isto ponavljati, oni su jedino ozbiljno radili ba što ponavljanje da je sve u 3pm),

Ono što je uvijek išlo i što se ne može izbjeći jest:
a) uvijek neki i te kako stavaraju, pa i evropski i svetski renomirano pa i čuda;
b) kada globalnije (politčke) prilike omoguće ide jaki široki val (npr. i BiH je prije 100 godina vrlo brzo prstigla pola Evrope, a Hrvatska je više puta).
Samo je pitanje tko šta i kako igra, a u ovakvim sredinama se to sve zna. Npr. ne samo da se znaju jurišne snage koje nakon 1972.g. drže pozicije, nego se još više znaju i druge malobrojnije snage koje rade drugo, samo naravno da ih je kao Zvečka neizbježno maoistički pljuvati jer kako bi bez pokrića bio neka fora u odnosu na takve, kada ni s tim ne možeš (npr. rijetki pravi "komadi" su i tada i uvijek znali da se tamo ne traže partneri za bilo šta).

Kraj kontraproduktivnih pisanja o očiglednom, tko hoće pogledati hoće, tko neće ovakvim će samo razvijati Zvečja i slične mitove.

P.S. Napisano isključivo iz poštovanja prema betu te tebi i nešto mlađih ljudi koji se trude oko tema, i mi u vašim godinama ne bi sami lako uspostavili orjentaciju da nije bilo spomenutih strijih igrača, npr. svi koji ga nisu upoznali misle da je Ivan Slamnig sa 50 s lakoćom ..., a nakon seminara nam je, društvo cac 10-15 djevojaka i maldića u pounoj formi za sve, trebalo po sat vremena dok malo rehabilitiramo angažmanima i životnim nedaćama ruiniranog pofesora i majstora (ali je zato i na 5 mladenačke forme vrijedi više nego cijele krležijanske i partijske divizije).

Opće dobro = zapošljavanje

Opće dobro = zapošljavanje ljudi + prelijevanje sredstava porezom i doprinosima nezaposlenima, školstvu, zdravstvu. Da se tu mulja, jasno je svakom. Ali ipak ne može biti glavni problem u muljanju.

Koje to točno resurse ne znamo iskoristiti? I bolje pitanje: zašto ih netko ne bi želio iskoristiti (npr. Todorić) ako bi time zaradio lijepe novce?

Svugdje se skupljaju sredstva za zdravstvo na dobrotvornim priredbama, koncertima i sl. Ukucaj npr. children hospital fundraising u Google i vidi koliko ćeš dobiti pogodaka.

Tko nam točno uništava škole, fakultete i sveučilište? Bjeliš? Primorac? Studenti koji ne žele učiti? Sindikati učitelja?

Koje to točno resurse ne

Koje to točno resurse ne znamo iskoristiti? I bolje pitanje: zašto ih netko ne bi želio iskoristiti (npr. Todorić) ako bi time zaradio lijepe novce?

Pliva, brodogradilišta...da nabrojim samo neke. Posebno je Pliva, kako sam napomenuo, jako dobar primjer. Tvrtka sa svojim vlastitim istraživačkim centrom, sa svojim visokoobrazovnim kadrom - vjerujem da je mogla završiti i bolje nego sad, a sad se pretvara u najobičnijeg distributera lijekova tvornica koje su negdje drugdje, a bile su manje od Plive...

Zašto? Ne znam. Sumnjam na stavljanje osobnog interesa ispred općeg interesa.

Tko nam točno uništava škole, fakultete i sveučilište? Bjeliš? Primorac? Studenti koji ne žele učiti? Sindikati učitelja?

Neodgovorna državna vlast.

I pazi - ne govorim o vremenskim skalama tipa posljednjih nekoliko tjedana/mjeseci. Govorim o posljednjim godinama, desetljećima!

Kako bi ti iskoristio jedno

Kako bi ti iskoristio jedno brodogradilište (Plivu iskorištava Teva, gotovo, što je bilo bilo je, prodali smo i lovu potrošili...)? Vidio bi da je najprofitabilnije (i za društvo katastrofalno) zatvoriti brodogradilište i na terenu uz more sagraditi marinu, apartmane ili hotel. Jer Kinez ili Korejac naprave brod po cijeni koju ti ne možeš nikako postići.

Postoji tvrdnja (koja je diskutabilna) o tome da suma osobnih interesa radi na dobrobit svih. Pogledati knjigu The Wealth of Nations. Ja ne vjerujem isključivo u to, ali tako su uređeni odnosi među državama, ako ništa drugo — svaka gleda na svoj interes.

"Neodgovornu vlast" su izabrali građani. Pa i kada "oni drugi" dođu na vlast, opet su "neodgovorni". Ako smo mi zemlja "neodgovornih", opet nam nitko nije kriv.

Potrebna je neka veća analiza ovdje. Spomenut ću samo par momenata:

  • velik odljev radne snage, često i visokoobrazovane ("odljev mozgova"), van zemlje još od 1960-ih

  • naftnu krizu 1970-ih
  • raspad SFRJ
  • promjene u svjetskom gospodarstvu (globalizacija, razvoj Kine itd.)
  • nedemokratski ili kvazidemokratski sustav praktično do 2000.
  • promjena pravila otvaranjem istočne Europe (usporedi potencijal Poljske s potencijalom Hrvatske, sve je odmah jasno)
  • rat 1990-ih, kvazisankcije...

Sve to mora doći na naplatu, i dolazilo je, i vjerojatno još dolazi.

Ovo je istina. Doduše,

Ovo je istina. Doduše, polazili smo s jako niske pozicije, pa su uspjesi bili stvarno epohalni.

Pa i Zagreb u to doba, ono što se tada napravilo i danas je motor, sve kasnije su tek šminkanja, stambeni blokovi i jedan-dva mosta.

Nisu ljudi idioti. Tko neće iskoristiti resurs i zaraditi novce, ako to može?

To i mene stalno muči...i

To i mene stalno muči...i iskreno kad svi kukaju zbog deficita, nije mi baš to jasno. Naime, ključno pitanje je u koju svrhu je taj deficit? Pa ni doma ne kupujemo recimo stan gotovinom, nego se zadužujemo za buduće dobro koje ima neku vrijednost!

Bojim se da na žalost velika večina podrazumijeva ulaganje u obrazovanje (koje "ne samo da omogućuje demokraciju, nego je čini prijeko potrebnom"), socijalnu skrb i zdravstvo samo pukim troškom...

Nažalost, dobar dio je

Nažalost, dobar dio je kupovanje socijalnog mira, u smislu "svakom ponešto".

Obrazovanje može biti ulaganje.

Vidiš da je Juga mogla sasvim dobro bez demokracije, kao i sada Kina.

Zdravstvo je uvijek čisti trošak, osim u posebnim situacijama (kao kad stranci dolaze kod naših zubara jer su jeftiniji, i ako se nekom toliko produži život da može svojim radom nadoknaditi troškove lječenja).

To je američki trik, minimizirati trošak zdravstva. Svi ionako umiru...

Ulaganje u stan je uvijek čisti trošak. Kako ćeš vratiti taj novac? Jedino ako ćeš ga iznajmljivati ili u njemu voditi kakvu firmu. Jedino ako ideš s većeg troška (npr. veća najamnina) za manji (dobar stambeni kredit) pa je to neka ušteda (smanjivanje troška).

Pazi, nekih troškova se nikako ne možeš riješiti. Moraš jesti, nositi odjeću i negdje stanovati. Ali sve su to troškovi. Osim ako i hrana nije ulaganje...

Vidiš da je Juga mogla

Vidiš da je Juga mogla sasvim dobro bez demokracije, kao i sada Kina.

Pa zato - uvedimo diktaturu! Kome treba demokracija!?

To je američki trik, minimizirati trošak zdravstva. Svi ionako umiru...

Predlažem da odmah zbog toga uvedemo plinske komore u koje ćemo slati sve bolesnike i starce. Ionako će umrijeti....kad tad....

Ulaganje u stan je uvijek čisti trošak. Kako ćeš vratiti taj novac? Jedino ako ćeš ga iznajmljivati ili u njemu voditi kakvu firmu.

Zaključujem: oni koji svoje stanove neće iznajmljivati ili u njemu voditi kakvu firmu, oni ne zaslužuju stan. Kad je čisti trošak. Izbacimo takve beskorisne ljude iz stanova. Oni zaslužuju jedino da žive na ulici, a budući da će ionako kad tad umrijeti, ajmo im skratiti muke i odmah ih ubiti...!!!

Ja ne mogu vjerovati da čitam ovakve komentare...Ak su sve troškovi, onda najbolje da odmah svi izvršimo samoubojstvo, jel?

Ne, jer je demokracija bolji

Ne, jer je demokracija bolji sustav. Ali vidiš da neki mogu ostvariti ekonomski razvoj i bez demokracije.

Ipak nitko ne ubija starce (izuzecima usprkos). U Americi troškovi liječenja lijepo padnu na djecu, pa se tvoja plaća istopi. Društvo štedi na zdravstvu. Mislim da standard Amerike i Hrvatske, kada bi se uračunali troškovi liječenja i školovanja i nije tako daleko, ako se izuzmu neki jako bogati krajevi USA. Ali su i oni živjeli preko svojih mogućnosti.

Neki su troškovi neophodni: negdje moraš stanovati. Ali neki stanuju kod roditelja, pa si ne moraju kupiti stan. Neki su stan nasljedili od bake ili sl. Neki imaju, a neki nemaju, odnosno moraju više raditi. Tako je uvijek bilo, tako će i biti (osim u slučaju nekih velikih društvenih promjena).

Što to znači "zaslužuju"? Nitko neće nekom drugom radi "zasluge" kupiti stan (osim roditelji djeci i sl.). Ljudi imaju određene potrebe i moraju trošiti na njih. Izbacimo ih iz stanova? Zašto? Osim ako vlasniku ne plaćaš najamninu, a onda ćeš vidjeti kako ćeš jako brzo izletjeti... Stan je vlastiti trošak a ne trošak društva (osim kroz poticanu stanogradnju, što se državi vrati kroz zaposlenost i poreze).

Ja ne mogu vjerovati da čitam ovo... sve se bazira na radu ili na nekom iskorištavanju resursa. Ako toga nema, sva prava su čisto deklarativna.

Nigdje ne govorim da američki sustav nije bezobziran. Ali to je činjenica, mladi i sposobni se stalno useljavaju u SAD vođeni snovima o uspjehu (koji su tek malo više od iluzija). Svijet je bezobziran... mi moramo naći neko svoje mjesto o njemu koje može trajati dulji period, neko održivo postojanje.

Ne bih se baš skroz

Ne bih se baš skroz složila, pogotovo što se tiče zdravstva: izdvajanja za zdravstvo, posebno preventivu, se i te kako može smatrati ulaganjem ako ništa drugo več iz razloga smanjenog broja dana bolovanja a time i direktnog povečanja produktivnosti.

A mi smo svoj deficit bespovratno prelili u raznorazne džepove...

To je istina. Ali je

To je istina. Ali je najveći dio ulaganja na bolnice, bolnički smještaj i njihov pogon (tj. zaposlene). A oni se bogami ne bave preventivom (osim iznimno).

Nista ne brini! Za cca 20

Nista ne brini!
Za cca 20 dana ce se HDZ pitati samo:koliko je proveo inspekcija i kako ide fight protiv korupcije.Nista drugo.Precvikani su svi izvori razumnijeg zaduzivanja ( sa normalnom cta. stopom) do daljnjeg.
Cirkularno Moodys, WB i ekipa salju upozorenje da se banke ne zalijecu.
Zaduzivanja barem sto se tice ozbiljnih banaka dakle - nema.Ako Rohatinsky ne poklekne, slijedi srednji prst sindikalistu Ribicu i cekanje obecanog jednog dana ( kad na vrbi rode banane) + vece cvikanje budjeta.
Ne sijede bas idioti u WB i MMF.
Dosta je bilo!

Globalni

Globalni kulturno-civilizacijski smjerovi su u hravtskom ex SFRJ sustavu samo posluživanja na tuđi račun iskorišteni za iznimno predvođenje tih svjetskih postmodernističkih smjerova.

Obzirom da to što Hrvatska predvodi nije samo njezina stvar (npr. najveće zarade i njaveći uživalački te naročito estetski dometi - nigdje toliko i tako dugo neodoljivih pojava) te da nije običnog karaktera nego kulturno-revolucionaranog

neizbježne promjene će neizbježno biti i šire predvodeće promjene, najmanje evropske a djelom i šire svjetske.

Iznimno je i zahtjevno i kreativno živjeti u takvim iznimnim svjetskim procesima.

Sam novac u tome u Hrvatskoj je odavno umjetnički i snažni dramatski dio priče - npr. sada obratiti pažnju mirni dio mizanscene gdje se medvjedi mirno slade milijardama te ostale posve drukčije djelove mizanscene drugog djela trilogije (U agoniji). Kakav Krleža, ni blizu nije talentiran za takav nivo živog kazališta.

ap-Nostradamus novog Potopa(

ap-Nostradamus novog Potopa( bez Noine barke ni prvoboracke barake)
sada obratiti pažnju mirni dio mizanscene gdje se medvjedi mirno slade milijardama te ostale posve drukčije djelove mizanscene drugog djela trilogije (U agoniji).

zaista se slade...

Dragi moji prijatelji, dok

Dragi moji prijatelji, dok pravila igre određuju oni kojima je sada dobro, ne možemo se nadati da će biti ikakvih promjena. Čekam da sistem kolabira, ili što bi jedan kolega rekao, kad će već potrošiti te rezerve...Bitno je da kod preslagivanja snaga točak sreće ipak okrenemo, a ne da stoji (tko bi gori...).

Čekam da sistem kolabira,

Čekam da sistem kolabira, ili što bi jedan kolega rekao, kad će već potrošiti te rezerve...Bitno je da kod preslagivanja snaga točak sreće ipak okrenemo, a ne da stoji (tko bi gori...).

Bojim se da očekivanja da bi kolaps sistema donio nešto jako pozitivno, pretjerana.

Jer, svaki takav kolaps nosi sa sobom i ogroman društveni "trošak" izgradnje novog sistema na ruševinama staroga. Taj trošak se manifestira u obliku indiskriminatorne eliminacije staroga, bez obzira bilo dobro ili loše. Primjera takvih "prevrata" u hrvatskoj povijesti ne nedostaje.

Osim toga, ne postoji apsolutno nikakava garancija da bi "novi" sistem bio bolji od sadašnjeg.

Kolaps može dovesti do

Kolaps može dovesti do društvenog koncenzusa, nadam se...

Postavke za pregledavanje komentara

Odaberite svoje postavke za pregledavanje komentata i kliknite na "Snimi postavke" da aktivirate promjene.
Syndicate content