Tagovi

Vjetrenjačin nagradni natječaj, rezultati

Udruga Vjetrenjača čiji sam predsjednik, krajem studenog prošle godine objavila je registar svih javnih nabava u RH počevši od 1. srpnja 2009. godine do početka studenog 2011. Riječ je o otprilike 58.000 ugovora, više od stotinu tisuća različitih objava i o otprilike osamdesetak milijardi kuna novca poreznih obveznika (s PDVom, da ne bi bilo zabune) koji su logički povezani na način da je moguće pretraživati bazu po naručiteljima, dobavljačima; sumirati iznose po jednima ili drugima, analizirati gdje i kako su se pojedini subjekti javljali, te koje financijske rezultate ostvaruju.

Cilj Vjetrenjače je kao i u prethodnim sličnim akcijama prvenstveno informiranje i educiranje zainteresiranih građana o tome kako se troši proračunski novac i kako uopće država funkcionira. Naš je krajnji cilj stvaranje svijesti među građanima da je proračunski novac naš novac koji smo uplatili u državni proračun putem našeg dohotka, kupovina u dućanu i na razne druge načine, te da je naša obveza pobrinuti se i provjeravati one kojima je taj novac povjeren na trošenje. Sustav javne nabave opterećen je desecima raznih afera i sa sigurnošću se može reći kako je upravo taj sustav korišten za izvlačenje novca poreznih obveznika u privatne džepove. Kao i u prethodnim akcijama Vjetrenjače, i ovoga puta smo zaokupili pažnju javnosti inovativnom prezentacijom podataka i kroz desetak dana koliko se o javnoj nabavi govorilo na površinu je izronilo puno nelogičnosti koje su detektirane u sustavu javne nabave, a samu web stranicu je posjetilo gotovo 150.000 ljudi.

Nažalost, kroz našu aplikaciju izronile su i desetine problema i površnosti u objavama javnih nabava koje u biti samo ilustriraju koliko se (malo) pažnje posvećuje adekvatnom izvještavanju javnosti o trošenju proračunskog novca, a koliko je naša akcija pogrešno protumačena najbolje svjedoče izjave tadašnjih vladajućih koji su se obrušili na našu stranicu.

Kako bi dodatno stimulirali analizu podataka, u ranoj fazi projekta odlučili samo da će finalna verzija baze (dakle ista ona koja se nalazi i na samoj stranici registra javne nabave) biti dostupna za slobodni download kako bi svi zainteresirani na istom setu podataka mogli raditi analize i donositi vlastite zaključke, osobito one koje mi našom web aplikacijom nismo predvidjeli. Osim toga, uvjereni samo da iako smo svjesni desetaka i stotina pojedinačnih slučajeva zloupotrebe sustava javne nabave, da se analizom velikog seta podataka može vidjeti slika koju analizom pojedinačnih slučajeva nismo u stanju vidjeti. Iz tih razloga smo otvorili i kreativni natječaj koji je krajem prošle godine zatvoren, a tijekom siječnja smo izvjestili dobitnike i podijelili tri novčane nagrade.

Prije nego napišemo tko je dobio nagradu i zašto, treba reći da smo dobili svega pet prijava, od čega je jedna stigla nakon krajnjeg roka, dok je jedna iako dobro posložena koristila pogrešnu argumentaciju pa je sukladno tome i sam zaključak bio pogrešan (ili možda točan, no iz sasvim sigurno pogrešnih razloga). Iako smo zadovoljni nagrađenim radovima, činjenica je da smo očekivali više prijavljenih.

Treću nagradu dobio je Tin Benjamin Matuka. Njegov rad je infografika koja prikazuje presjek natječaja o javnim nabavama kroz tri godine za koju posjedujemo podatke i to grupirano po CPV-u (CPV je referentna nomenkulatura koja se koristi za grupiranje istovrsnih ili sličnih poslova, roba ili usluga radi lakše statističke obrade):

[caption id="attachment_1948" align="aligncenter" width="324" caption="Kliknite za veću sliku"]Tin Benjamin Matuka - infografika[/caption]

Drugu nagradu je dobila grupa studenata: Dražen Odobašić, Mario Miler, Frane Glasinović Darko Boto, Helena Pezer, Alen Huskić, Dejan Gambin. Oni su koristeći open street map tehnologiju geolocirali pozicije gdje se javna nabava događala i u nekoliko kategorija ilustrirali tijekove novca. Njihov doista impresivni rad možete vidjeti na slijedećoj web adresi (zbog kompleksnosti servera taj rad zasada nije lociran na vjetrenjačinim serverima):

http://nabava.geoinfo.geof.hr/

Prvu nagradu je u konačnici osvojio mladi i perspektivni student Igor Gulka, koji je obradio sve javne nabave te različitim metodama izolirao nekoliko vrlo zanimljivih podataka koji se pregledom pojedinačnih podataka ne mogu vidjeti. Razlog zašto je upravo ovaj rad dobio prvu nagradu je to što nije samo obradio postojeće podatke, nego je temeljem njih izvučen cijeli niz novih zaključaka. Njegov rad je u PDF formatu i u cijelosti ga možete downloadati ovdje:

Analiza javne nabave u RH - Igor Gulka - Vjetrenjača.org

Žiri za ocjenjivanje radova sačinjavali su: Marko Rakar, Krunoslav Vidić i Marko Krištof.

Skrenuli bi Vam pozornost na prvonagrađeni rad jer on ukazuje na cijeli niz problema i defacto neefikasnost sustava javne nabave u Republici Hrvatskoj. Iako je prosječni broj ponuda po jednom natječaju 3,35 što je donekle zadovoljavajući rezultat - činjenica je da je gotovo 40% svih natječaja ostvareno temeljem samo jedne jedine ponude, odnosno da je na 57% svih natječaja dobavljena samo jedna ili dvije ponude što jasno ukazuje na problem kartelizacije ili podešavanja uvjeta natječaja. Analiza nadalje pokazuje kako su trgovačka društva ponuditelja koji nude usluge državi u prosjeku značajno uspješniji od tvrtki koje ne posluju s državom, a činjenica je također i da je postignuta cijena na natječajima u kojima je bila samo jedna ponuda u prosjeku daleko bliža predviđenom iznosu u državnom proračunu od natječaja u kojima je bilo više ponuditelja - pa se stoga proces javne nabave može smatrati neučinkovitim.

Drago nam je da smo pokrenuli priču u javnim nabavama i vjerujemo da će naš iskorak pomoći u razvoju transparentnosti ponašanja države, te da će u konačnici i naše društvo biti b0lje i odgovornije zbog toga. Projekt javne nabave samo je jedan u nizu projekata na kojima radimo, a preostali planovi uključuju i druga polja na kojima smatramo da nedostaje transparentnosti i očekujemo da ćemo u slijedećem razdoblju napraviti sličnih projekata za koje ćemo se potruditi da budu međusobno povezani i daju još kompletniju sliku.

Zahvaljujemo svima koji su nas podržali, svima koji su se javili s pitanjima i ispravcima, svima koji su downloadali baze i koriste ih za neke svoje analize i ciljeve, a osobito zahvaljujemo i čestitamo dobitnicima naših nagrada.

Komentari

mrak, vjerujem da ti nije promaklo

a na znanje i svima ostalima - poziv na natječaj:

"Dizajn i izrada web portala i baze podataka unutar projekta 'Antikorupcijske mjere u provedbi politika javne nabave – ACRIP'" - http://www.psd.hr/hr/index.php?content=tema&id=26

Natječaj je otvoren do 12.3.

*crno je crno, a bijelo je bijelo*

Tko je glasao

Mene zanima

zasto se Vjetrenjaca fokusirala samo na period od 01.srpnja 2009.?
Da li to znaci da prije tog datuma nije bilo muljanja u javnoj nabavi?

...trolove je najlakse neutralizirati ako ih se ignorira...

Tko je glasao

podaci prije 1. srpnja 2009.

podaci prije 1. srpnja 2009. nisu postojali.

mene osobno zanimaju javne nabave iz doba sanadera, no do tih podataka nismo uspjeli doci tj. ne postoje jer nije bilo obveze izvjestavanja

Tko je glasao

Mda... a tko je ono kome

Mda... a tko je ono kome dužan tamo neki porez..?

------------------
[ Lux Veritatis ]

Tko je glasao

misliš na porez koji mi je

misliš na porez koji mi je utvrdio ovaj čovjek:

http://www.vecernji.hr/vijesti/afera-dubai-markacu-nepravomocno-4-godine...

sudski postupak je i dalje u toku na tu temu

Tko je glasao

Mislim li? Imena nisam

Mislim li? Imena nisam spominjao... no kako ljudi kažu, svatko se češe gdje ga svrbi :-)

------------------
[ Lux Veritatis ]

Tko je glasao

otkriveno tko je bijesprvi

Niti je Bijesprvi bio zagrebački student, niti je bio politički neutralan, a nije bio ni samo jedna osoba. Štoviše, jedna osoba koja je bila dio kolektivnog identiteta Bijesaprvog proteklog je tjedna s Twitter računa Vlade Republike Hrvatske greškom odcvrkutala: "Jadni Splićani". Zinka Bardić autorica je i prvog videa Bijesaprvog i serijala "Kiro prosviro". Pseudonim je smislio njen tadašnji suradnik u agenciji za odnose s javnošću Madison Krešo Macan, koji i dandanas jedini ima lozinku za objavljivanje videa. Macan je veliki obožavatelj opusa Ivane Brlić- Mažuranić pa je iz priče "Kako je Potjeh tražio istinu" izvukao bijesa, kojeg je književnica opisala kao "sasvim malenog, nakaznog i rogatog, a sivog kao miš". Ubrzo se Zinki Bardić i Kreši Macanu pridružio i Marko Rakar pa je trojac krenuo na put slave masakrirajući hadezeovce gdje god je stigao.

http://www.nacional.hr/clanak/125070/bijesprvi-tvita-za-vladu

e mrače, mrače...LOL

________________________________________
"where ignorance is bliss, 'tis folly to be wise"

Tko je glasao

i te sirote

masakrirane žrtve još danas leže na glavnom zagrebačkom trgu ko opomena ostalima da se s hrabrom trojkom ne upuštaju u sukobe!

janus, smanji doživljaj! nacional je svakako siguran i provjeren izvor za istine i "istine" !

ne razumijem tu potrebu za hračni prvi! ni jedan mrakov upis nisam shvatla kao masakrirajući pohod na bilo koga ili što. svoj stav mrak uvijek iznosi argumentirano i ostavlja svakom da sam donosi svoj sud.
vjetrenjača je napravila jedan dobar posao. da li će se i tko i kolko time služiti ostavljeno je svakom na izbor. smatraš li to pametnim i dobrim, zamoli dozvolu pa nastavi! ekipa ima novu ideju i novu kockicu za zid! jer čovjek bez ideje to je bilo tko, onaj s idejom je čovjek i po! ali nismo svi rođeni za letjeti visoko, netko mora i zemljom puzat!
ne postoji crno bijeli svijet! sve ima nijanse!

Tko je glasao

...

janus, smanji doživljaj!

u vezi čega da smanjim doživljaj?! :/

________________________________________
"where ignorance is bliss, 'tis folly to be wise"

Tko je glasao

da, da, ako se dogodilo na

da, da, ako se dogodilo na internetu onda sam to sigurno ja, ko Zelgh :)

Tko je glasao

enivej, sta kazes na ideju da

enivej, sta kazes na ideju da macan uzima sebi zasluge jednog anonimnog projekta? koliko stvar ima generalno smisla, koliko steti, odnosno koristi internetu takav postupak? jeli to nesto sto treba pozdraviti, osuditi ili nesto potpuno nebitno?

iz moje pozicije, ako radis anonimno radi anonimno, ako nesto radis javno, radi javno. a ovo pak vuce na generala poslje bitke djir.

Tko je glasao

ja mislim da je bitnije

ja mislim da je bitnije gledati što se govori a ne tko govori
svejedno, kada god se nešto kaže, obično onaj koji govori ima neki interes
meni osobno to ne smeta ako se taj interes poklapa s javnim interesom

Tko je glasao

ma jasno, no jeli ovim cinom

ma jasno, no jeli ovim cinom kompromitirana shema anonimnih nickova, ala cnn i slicno? tipa, sutra ce si neko uzeti zasluge za sam projekt, a poanta anonimnosti je i bila da stvar bude udaljena od osobnog koliko je to moguce?

odnosno, dali na ovaj nacin ostaju samo anonimusi kao koncept anonimnog, dok su svi ostali neka cudna medjusfera koja ce si ako stvar upali uzimati zasluge, a ako ne upali, bjezati od istih, sto prilicno kompromitira takvu poziciju?

btw, cimno sam macana da mi kaze kada ce priznati da stoji i iza nicka b2? rece iza b2 je hdz. ok, no mozda ce macan sutra biti opet u hdzu kada sdp izgubi popularnost?

ne znam. cudno se osjecam sa ovom shemom, general poslje bitke i slicno. nije bio djir, cool, vec prije wtf? pa se propitujem zasto je to tako?

Tko je glasao

Opa! Je li ti to zagovaraš

Opa! Je li ti to zagovaraš anonimnost?

"Isto i jednako nisu ni isto ni jednako."
silverci

Tko je glasao
Tko je glasao

Jel mi netko može objasnit,

Dakle u drugonagrađenom radu piše da je vrijednost javne nabave u Visu 502 miljona kuna i to transfer iz grada? Kome, kako , zašto?

Tko je glasao

Studoši naprijed

Moram primjetiti da su prvo i drugo mjesto odnijeli studenti. Čestitke inovativnom i neukalupljenom razmišljanju.
Nadam se da će uskoro u ovoj zemlji mladi prestat biti zadnja rupa na svirali. Ako se to ne zbude pametni smo mladi smo, lako mijenjamo mijesto... zar ne? Jednostavna je računica.

Živjeli!

Tko je glasao

istina, to sam vidiš

istina, to sam vidiš zaboravio naglasiti, dobitnici prve i druge nagrade su studenti, s time da je drugu nagradu dobio tim studenata i makar kada su podijelili nagradu nitko od njih nije dobio neki veliki novac iznimno drago mi je da se ekipa složila i da su napravili sjajni posao

Tko je glasao

mrak, postoji jedan uhodan

mrak, postoji jedan uhodan modus korupcijskog ponasanja koji se ne moze obuhvatiti ovim istrazivanjem iz jednostavnog razloga sto se na natjecaje odredjenih drzavnih poduzeca javljaju njihove "sestrinske firme" koje dobivaju te natjecaje ( u skladu sa zakonom, a jos vise i iz pogodnosti sto im se takvi natjecaju namjestaju), da bi te sestrinske firme bez javnih natjecaja (jer nisu na njih ni obavezni) poslove prepustale politicki odabranim koperantima sa kojima clanovi uprave tih drzavnih poduzeca dijele novcani plijen!
nije ni cudno sto ti se hž tako rado odazvao na tvoje upite, jer je kod tog drzavnog poduzeca ta prljava igra najrazvijenija!:)
izvana sve ok, a u biti perfidna i lukavo smisljena pljacka!:)
budem dnevnik o toj temi napisao!

Tko je glasao

daj edi napiši..

....kak ta igra ide, al' daj ono seljački, plošno, koliko možeš....da i mi bokci koji nijesmo baš od brojki, možemo polovit bit. ili napiši normalan dnevnik a onda jedan sažetak for dummies...za svaki slučaj.

drugo, a kak to vani funkcioniše...jel isto ima takvih identičnih igrica sa sister companies ili ...? kako oni osiguravaju transparency of public tenders i sl. (ofkors, ne računam da je i tamo sve čisto, ali ipak preteže neki red?)

CC

Tko je glasao

znam za to, tvrtke koje su u

znam za to, tvrtke koje su u vlasništvu ili suvlasništvu države tj. lokalne samouprave mogu dobiti posao bez natječaja, a oni pak mogu raditi onda svašta; ima niz takvih državnih kompanija za koje mnogi ni ne znaju da postoje

HŽ je ogromni sustav s nagomilanim problemima i pretpostavljam korupcijom na svakoj razini upravljanja, trebati će dugo da se to iskorijeni u cijelosti

Tko je glasao

@mrak.. mislim da sam ti vec

@mrak.. mislim da sam ti vec pisala o tome, o javnoj nabavi za gradevinske radove..

ona je tako koncipirana da ne moze biti dobra. za pocetak svega ponuda se radi na vecinom skroz krivim podlogama. poduzeca nude ono sto je napisano u necem sto se zove troskovnik, sto uglavnom blage veze nema sa projektom.. ili premalo veze da bi dalo suvisli podatak. tu vec pocinje muljaza i kraj nikako ne moze biti dobar..

gradevinski radovi su oko 45%, vidi se u dijagramu, a citava javna nabava, kao i kasnije ugovaranje, postavljeno na krivim podacima.

sto je najtragicnije ponudu dobija najjeftiniji, koji nekad ni blage veze nema sto sve ugovara i sto ce na kraju trebati napraviti.. (nema ni ekipu koja to moze procijeniti) na zalost vrlo je cesto slucaj da oni koji znaju isprave te troskovnike u fazi ponude i na kraju ne dobiju posao jer su naravno skuplji od onih koji ne znaju sto se skriva iza zamuljenih opisa..

na koncu, moje iskustvo kaze da sve sto je stupanj vise od osnovnih gradevinskih radova, kopanja zemlje, nasipa, betoniranja i zidanja .. ima zasigurno nedovoljne ili nesuvisle podatke koji su dijelom posljedica propisa iz javne nabave i ogranicavanja egzaktnosti specificnih stavki

naprosto se nas zakon o javnoj nabavi ne razlikuje za vrstu nabave i sve, do sofisticirane tehnologije se ugovara kao da je rijec o robi siroke potrosnje, klozet papiru ili papiru.. (i slicnom naravno)

bez ispravki samog sistema i principa ugovaranja nece se moci puno napraviti sa javnom nabavom osim za robu siroke potrosnje

lunoprof
(Luna)

Tko je glasao

Nadam se da ćeš pratiti i ovu

Nadam se da ćeš pratiti i ovu za sada lošu Vladu i njezine natječaje + što je po meni obavezno da krenemo pratiti naše zaduživanje i na šta se novac od zaduživanja troši...

PS. Ako ne nastaviš shvatiti ću da ste bili politički motivirani, ako nastavite reću svaka čast. Inače još uvijek dobijem rogove na spomen Sorosa i njegovih sondacija oko svega toga...

Justice for all !

Tko je glasao

nisam siguran da ćemo se više

nisam siguran da ćemo se više baviti natječajima osim ako nam se ne desi da će nam to trebati za nešto drugo; imam vrlo jasan plan za još dva druga projekta koji bi u konačnici morali svi zajedno biti povezani

ja jesam simpatizer ove vlasti i u cilju mi je da uspiju, no iako sam primjerice bio protiv stare vlasti, svejedno mi je bila želja da uspiju

što se tiče kritike ovih, ako bilo tko misli da ću se sada "smiriti" (kako su to neki sugerirali), grdno se varaju

Tko je glasao

nisam siguran da ćemo se više

nisam siguran da ćemo se više baviti natječajima osim ako nam se ne desi da će nam to trebati za nešto drugo; imam vrlo jasan plan za još dva druga projekta koji bi u konačnici morali svi zajedno biti povezani
ja jesam simpatizer ove vlasti i u cilju mi je da uspiju, no iako sam primjerice bio protiv stare vlasti, svejedno mi je bila želja da uspiju

Izrazito mi je krivo , jer ako se sa nećim krene onda se ne staje. Ovako stvarno ispada da si sve radio iz političkih razloga , a to je jako tužno.

Dobrobit građana , a ne korist je najvažnije , pa ću ja probati doći do podataka o stanju duga , ratama i kreditima RH kako bi svaki čovjek RH mogao pratiti kako nas banda zadužuje i kako bi na kraju znali reći koliko nas je ko zadužio.

Ja nisam simpatizer nijedne vlasti u nas , posebno današnjeg svijeta , jer svijet je u trubi i sa ponosom ću boriti protiv svih tih pijavica. Simpatizer ću postati tek kada to zasluže , a kako idu mislim da to neću doživjeti nikako (za sada uvjeren...).

Justice for all !

Tko je glasao

svi angažmani zahtjevaju

svi angažmani zahtjevaju vrijeme i novac; dakle stvari jednostavno koštaju i ako nađem zaintersirane da financiraju da projekt živi dalje onda će projekt živjeti dalje, no kako to nije slučaj (barem zasada) onda se prebacujem na druge stvari

vjetrenjača počiva na volonterskom radu koji se odrađuje u slobodno vrijeme (kojeg imam sve manje i manje), a pojedine stvari se jednostavno moraju platiti; iz tog razloga smatram da je bolje da kada naiđem na nešto što je po mom mišljenju od javnog interesa da to napravimo i izvedemo, pa neka se drugi bave konsekvencama i dugotrajnim održavanjem, a ja se selim na nove ideje i nove probleme

iliti, u sloveniji postoji site koji se zove supervizor (donekle sličan u ideji našoj nabavi), to je softver kojeg je napisao jedan lik u ljubljani i kojeg je država uočila, otkupila i sada na njemu gradi servis koji onda nastavlja svoj život
ne kažem ja da država od vjetrenjače mora otkupiti javnu nabavu, ali da bi morali napraviti nešto slično ili na tragu apsolutno bi; no ja nisam taj koji donosi odluke o tome niti na njih mogu utjecati

dakle, nije stvar političkih razloga nego slaganja prioriteta; hoćeš li spašavati cijelo vrijeme jednu te istu osobu, ili ćeš spasiti njih tisuću? pokazali smo kako spasiti jednu, a sada idemo na preostalih 999

Tko je glasao

svi angažmani zahtjevaju

svi angažmani zahtjevaju vrijeme i novac; dakle stvari jednostavno koštaju i ako nađem zaintersirane da financiraju da projekt živi dalje onda će projekt živjeti dalje, no kako to nije slučaj (barem zasada) onda se prebacujem na druge stvari

Angažman posebno informatički ne zahtjeva veliki novac , a za dobru stvar uvijek bi se našlo vremena. Iskreno znam ko iza većine naših većih udruga stojim i bojim se da i vaša vjetrenjača kreće tim putem. Bit udruga nije služiti politici nego kreirati politiku i buditi ljude.

Shvatio sam onda onu tvoju javnu nabavu ko čisti politički potez kojim bi se ionako slabi i korumpirani HDZ dokusurilo, ali sa kime ste ga zamjenili (većina Vas je glasala za Josipovića i koaliciju...) bolje da niste ništa ni mijenjali. Realno udruge sve više pomažu bipolarizaciji hrvatske političke scene što će se pretvoriti u kontroliranu našu politiku ko u SAD-u što demokrate i republikance kontroliraju korporacije i ljudi iz sjene. Imaš osjećaj biranja i osjećaj slobode, a ustvari si u okovima gorim nego u fašističkoj Njemačkoj.

Justice for all !

Tko je glasao

dobro zapi...

...ajde hoćemo li onda neku frku složit Zokiju (oko ovog projekta mrakovog)...? šta misliš? (ti ali i drugi ovdje)...
ne radi se sad samo o Mraku kao takvom, nego ako ste većina vas ovdje (oni koji se bolje kuže od mene) prepoznali vrijednost tog projekta, ako, napokon, kao što mrak piše to već neki koriste (pravosuđe) nije li to onda dobra podloga (ovo drugo, mislim) da se pokrene nekakva akcija na tu temu?
ajd razmisli pa javi...

ja zbilja mislim da trebamo nešto učinit, ovi rade sranja...to je sad već evidentno..kakvih fucking sto dana, zajebi...osam godina su imali da se pripreme...ajd' uzet ćemo čak god. ili dvije zadnje..što je još uvijek hrpetina vremena...u godinu dana jedan Mozart je napisao koliko ono simfonija, u god. dana jedan Tesla je izbacil kol'ko ono patenata...nisam zapamtila ali znam da su cifretine u pitanju...itd.itd.

CC

Tko je glasao

ako me ozbiljno pitaš...

... nećemo :) A ima jednostavan razlog...

@mrak je napravio to što je napravio... I ja sam čačkao po bazi, napisao dnevničić o nabavi unutar projektra Rano otkrivanje raka debelog crijeva itd., itd.

Ali - huh, kako ovo objasniti laiku. Podaci ne valjaju. Sustav ne valja. Šokiralo me sljedeće - u svim bazama ne postoji jedinstveni način identificiranja nekog subjekta.

Dakle - država ne vodi npr. Osnovna škola Pere Perića, OIB taj i taj - po OIB-u, niti po šifri, niti po nekom drugom parametru - nego je ta ista ukucana na desetak načina - i svaki puta predstavlja novi subjekt (OŠ P. Perića, OŠ Pere Perića, Osnovna škola P. Perića, Osnovna skola Pere Perica...) - dakle - sami temelji ne valjaju.

To ti je kao kada se raspravlja o porezu na imovinu ili na ukupne prihode i slično, a ti si pritom:
- primaš plaću kao Chekpoint Charlie, OIB taj i taj
- imaš stan u centru i pripadajući zemljišni list na kojem piše tvoj JMBG
- imaš 1/16 kuće na moru gdje si iCheckoint Charlie kćer pok. Ante i Marije (bez OIBa i JMBGa)
- primaš neki honorar iz inozemstva gdje su ti sprtljali ime i prezime, a ne pozivaju se ni na što
- suprug te napustio prije pet godina ali ti tajno daje alimentaciju, jer ima visoku plaću pa djecu koristi kao olakšicu
- itd. itd.

I sad - kako da ja otkrijem kolika su ti primanja? I kako napraviti dobar program kada ti država nije osigurala minimum standarda? (pardon ako sam slučajno uboo neki osobni primjer)

Tko je glasao

Ma jel moguće !?

Sustav ne valja.

Pretpostavljam da je i ta parcijala koju spominješ u komentu u biti slučajno takva.
Nema niti teoretske šanse da je netko cijelu priču organiziranog kaosa posložio zavjernički, a u kojem slučaju Sustav itekako valja... Pitanje za milijun dolara " kome valja takav Sustav !? "
Moje je mišljenje da to ne valja niti za većinu izmanipuliranih ljudi, niti za poštenje niti za pravdu niti za borbu protiv kriminala niti za bolji život svima... Mislim da to odgovara samo njima....

Provinciopolis

Tko je glasao

nije zavjera...

Znaš što je zavjera? Imaš mračnu prostoriju, pa zavjerenike, pa plan, pa strategiju...

Ovo je napredovanje "korak po korak" metodom pokušaj-pogreška. Upozoriš ih na jednu rupu, oni je zatvore i otvore pet novih.

Kome odgovara? Pa... uzmi si malo vremena i pogledaj tko, koliko i od čega zarađuje. Čija su primanja sve zacementiranija kako se sustav nadograđuje?

Tko je glasao

Igrao sam crveno, žeton kao sladoled, lijepio se za moj stoool

Da pogađam ... Vjerojatno pogoduje "malom čovjeku", Radniku, Realnom sektrou, Progresu i Kvaliteti, poštenju ...
Ili !?
Ma nebitno jer zavjera zasigurno nije, a Sustav je ipak OK ...

Provinciopolis

Tko je glasao

Hmm...

Kome odgovara? Pa... uzmi si malo vremena i pogledaj tko, koliko i od čega zarađuje. Čija su primanja sve zacementiranija kako se sustav nadograđuje?

Jel' ti to (i) o ACTA-i ;)

*crno je crno, a bijelo je bijelo*

Tko je glasao

dobro..

...ja sam bila preletila i taj tvoj dnevnik..i komentare oko toga što ne valja i zašto...
ali, može li se to (prvo) srediti, tj. ažurirati (valjda se da izvuć barem jedan parametar od tih, pet šest različitih za istu stvar pa da sustav onda sve to izbaci, onda se taj ršum sredi, stavi se jedinstvena šifra, itd. ).
to je sigurno ogroman posao al bi se dalo? btw. OIB se počeo stavljat od kad ono ? (ne mogu se sad točno sjetit a btw. prevodila sam taj projekt za World bank. nu, već slijedećeg dana nisam se mogla sjetit što sam ono uopće prevodila, hehe, to je tak kad radiš stvari, preko volje, ono, samo zbog love..) to pitam jer onda se može točnije procijenit koliko uopće ima onog ostalog ršuma i vrijeme potrebno da se to sredi...

dakle, to bi bio početak...a paralelno s tim sređivanjem ršuma bi se moglo (valjda?) ići s tim da se isposluje da as of today, itemi upisuju kak treba, tj. naprave se (ak mrak već nije) jasni kriteriji za input i sve to. i onda bi mogli osigurat da se ima jasnu sliku za sve javne nabave ak ne prije onda od početka drugog ili trećeg kvartala 2012. to već u zavisnosti koliko vremena bi trebalo da se taj zakon ili uredba donese

hoću reć' ne vjerujem da taj alat što je mrak napravil nije ipak upotrebljiv (uz gornje korekcije)? na koncu, vidiš da je rekao da ovi neki ga koriste usprkos manjkavostima (ne možda samog alata nego sustava praćenja nabava do sada, itd.).

CC

Tko je glasao

CC

ne da mi se uključivati u ovakve teme i fingirati da kužim materiju,ali kužim jedno:

Ovo Markovo sa Vjetrenjačom i jest borba protiv vjetrenjača samo sada ostaje da se pitamo da li je on Don Quiote ili Sancho.

Solidan novinarski uradak,istraživački,prezentni,e da se vidi da se može vidjeti i ima neke prevencije u tome. Kapa dolje.

Neki niži referent,pročelnik za ovoono u nekoj upravi će,ukoliko se zabrine,možda odraditi neki natječaj -pošteno,jer će unaprijed znati da je lako otkriti muljažu. Ukoliko ne dobije ponudu koju ne može odbiti.

Međutim,nemoj se previše paliti na ovo. To što ,navodno neke službe koriste ovo Markovo je samo po sebi jasno.
Naime,te iste službe između ostalih saznanja do kojih mogu doći koriste i medije (trebali bi).

Međutim,jedno je imati ovo što su Marko i ekipa sačinil,a drugo je to koristiti u svrhu nekog sustavnog postupanja u smislu preveniranja pa i represije nad zlouporabama u javnoj nabavi.

Jedno je znati a drugo je to na sudu dokazati.

Naime,korištenje ovim Markovim alatom je veslanje uz vodu. Teži put.

Za sva pitanja koja bi ti ili ne znam tko (revizija i sl.) moguće imali,oni unaprijed imaju pripremljene odgovore i ne boj se-svi su se pokrili nekim Odlukama lokalnih (ili već kojih) političkih tijela. Zaključcima. Rješenjima.

Jedini način da se tome stane u kraj jest: ubacivanje Undercover agenata iliti prikrivenih istražitelja,agenata provokatora i sl.

Odmah po otkrivanju,brzo suđenje i dugogodišnje zatvorske kazne ,sa narvno oduzimanjem protupravno stečenog,pa i plaćanje onog agenta i svih troškova ,makar mu obitelj završila na socijali.

Primjer:Jedna moja sumještanka,danas gospođa u trećoj životnoj dobi,je za one države bila šefica neke seoske pošte.
Radili samo ona i pismonoša. Pronevjerila neku sitnu lovu reda,danas par tisuća kuna.

Osuđena je na 12 (DVANAEST) godina i u Požegi odležala 8 godina.
Tamo izučila krojački zanat,hehe.

Ovo je samo ovako zgodno ali nije uporabljivo za to što ,vidim ti prizivaš.

Naime,desetak gornjih primjera bi imalo veći učinak,čak bi se referenti i odgovorne osobe svađali da odaberu u javnom natječaju najbolje i najpovoljnije riješenje.

Dok se ne bude tako radilo,uzalud nam trud svirači.

Ovo su samo simpatični virtualni pokušaji,reala je puno žešća-pitaj ove premlaćene (Rađenović i dr.)

sve dobro...

Tko je glasao

drvce....

...je, slažem se da je to borba protiv vjetrenjača...i sve što si napisao stoji..

btw. ja isto nisam baš doma u toj materiji ali sam bitno (nadam se bar) polovila, tj. da je ideja okej, da nam tako nešto treba i sve..

jasno mi je da se i to može izigrati (relativno lako?) pa da bi trebalo još dodatna control, kak si napisao...e sad taj dio, tj. kontrolu kako i šta, to ne kužim skroz, tj. bi li bio dovoljan samo taj nekakav agent provocateur, i sl.
možda bi trebalo osigurat da nema nikakvih mogućnosti za nekakve lokalne odluke, rješenja, ovo, ono..kkužiš što hoću reć; da ono, recimo, postoje tri kategorije i da nitko, ni lokalna pošta, ne može ić sa nekim svojim lokalnim kombinacijama..itd.itd.
isto tako, možda ima neka fora informatička, neki kodovi, ovo, ono, koje moraš upotrijebit da bi neki contract ubacio u databazu u jednu od te tri kategorije, da ti sustav ne dopušta da uđeš u program ak' misliš neku svoju lokalnu šemu ubacit...kužiš što mislim reć; dakle, da neku nabavu jednostavno ne možeš evidentirat....i onda si u problemima, itd. kazne bi morale bit ogromne, itd. (primjer, iz tvoje priče, pošta...)

k vragu, ovo podsjećanje na premlaćivanje rađenovića mi baš nije leglo, nisi trebao :)) skoro sam zaboravila kak završavaju don kihoti. ali ipak...da jest teži put to definitivno. ali imamo ovdje i onaj faktor: kvantiteta; ak se skkupi sto rađenovića na hrpu, pa ne mogu baš sve premlatit ?

evo ovaj primjer with ACTA..da je samo nekoliko grla izašlo na cestu, zveknuli bi ih pendrekom po glavi i pokupili s maricom, ne bi ni čuli za njih..jel, tak? a sad već EK laganini reterira, ono, treba vidjet još kako i što s tim sporazumom...dakle, može se, jel?

CC

Tko je glasao

ehh...

OIB je od 2009. ako se ne varam...a do kada će se implementirati - ne znam...

No - ako imaš OIB, a napraviš bazu koja subjekte prepoznaje po imenu (koje svaki puta krivo ukucaš) džaba ti OIB i lova koju si utukao u njega.

A sam zakon o javnoj nabavi je toliko izvitoperen da je iz njega nemoguće uopće iščitati osnovne podatke da znaš - što se uopće kupuje (kao da je to vojna tajna) - već u analizi nagađaš i uspoređuješ, ali ne vidiš stvarni predmet nabave... Što možeš zaključiti iz "usluga distribucije" "usluga tiska" "usluga kupovine motornih vozila" - kad su ostali podaci dio tehničke dokumentacija koja se otkupljuje, ali ne objavljuje.

Kažem - nije do mrakovog programa - nego do sustava koji je namjerno loše napravljen. Ne znam kako popraviti sustav čije vođe ne žele da se isti popravi.

Tko je glasao

Kad bi bilo volje...

moglo bi se češljati jedan po jedan. Ipak, nema ih par milijuna nego samo par tisuća ;)

Moglo bi se dati kvalificiranim volonterima, uvesti kao projekt niza seminarskih radova na raznim studijima, svašta bi se moglo ako među svim tim silnim javnim grlima nema kapaciteta...

Ali, neće se - u mutnoj vodi svi bolje love!

*crno je crno, a bijelo je bijelo*

Tko je glasao

viš..

....ovo nije loša ideja

Moglo bi se dati kvalificiranim volonterima....i dalje..

ali to što i zap piše..neće se, u mutnom se bolje lovi...pa dobro zar zbilja ne može neka javna presija na vladu isposlovat to da se to ipak sredi kak treba? koliko intenzivna ta presija treba bit, koji bi bio najbolji način...MORA bit neki way ?

i to, vidiš, vidjet malo kak je EU practice, kol'ko ono nešto znam što sam prevodila, itd. tu se ipak zna tko što kupuje, tko što nudi i pošto..ipak, nisam expert in the field, trebao bi netko tko je doma u tome napisat par riječi, par primjera...pa da vidimo preciznije kak se to da uredit..

hoću reć, nema šta da oni - neće, pa tko su oni da neće ovo ili ono? jel ih mi plaćamo? da. i onda..? koga se tu treba pitat? njih ili nas..
......
evo sad jopet i jopet brijačine s Linićem: Vjesnik je gotov, kaže on, pet minuta poslije kaže ovaj drugi, neee, to nije vladin stav..pa ljudi moji, šta je ovo, dječji vrtić? pa to ni hdz nije tak radil. strava..

CC

Tko je glasao

...možda potaknuti uvjetovani refleks ciljane skupine?

...možda potaknuti uvjetovani refleks?
ono... optužiti Mraka da je softver dao napraviti u, metnimo, Hong Kongu
e da bi ovi ciljani korisnici imali osjećaj da mogu nešto uvoziti.
...to vole raditi.

Tko je glasao

Angažman posebno informatički

Angažman posebno informatički ne zahtjeva veliki novac , a za dobru stvar uvijek bi se našlo vremena.

To nažalost apsolutno nije točno, za informatičke projekte moraš imati i novaca i vremena ako ih želiš obaviti kako spada. U krajnjoj liniji, i moje vrijeme ima svoju vrijednost. Unutar slobodnog vremena i dostupnog novca odrađujemo što odraditi možemo, no ima nas premalo da bi mogli projekt poput ovoga tjerati na dnevnoj bazi. Ali, ako netko želi (tko ima informatičkih znanja i misli da mu novac ne treba), feel free...

Iskreno znam ko iza većine naših većih udruga stojim i bojim se da i vaša vjetrenjača kreće tim putem. Bit udruga nije služiti politici nego kreirati politiku i buditi ljude.

Tko to stoji? Eto baš i mene zanima tko stoji iza mene i/ili Vjetrenjače?

I ako smo nešto dokazali, onda je to da radimo svoje, sa ili bez politike, a tako će biti i u budućnosti.

Tko je glasao

Tko to stoji? Eto baš i mene

Tko to stoji? Eto baš i mene zanima tko stoji iza mene i/ili Vjetrenjače?Tko to stoji? Eto baš i mene zanima tko stoji iza mene i/ili Vjetrenjače?

Vidi niti mi pada na pamet Vas sada diskreditirati, ali novac dolazi sa sumnjivih mjesta. Sam si bio na konferenciji u Gruziji o slobodama pod pokroviteljstvom najgoreg ološa (raznih fondacija i Transparency internationala...) koji je doslovno uništio Gruziju i odveo je u doba diktaturre (ali koga to smeta kada je ta siromašna država na strani bolesnog Zapada...)

http://transparency.ge/en/node/1124

Previše je tu povezanosti sa vrlo opasnim fondacijama, udrugama i organizacijama...(iza njih stoje tajne službe...). Nadam se da se udruga Vjetrenjača neće pretvoriti u politički alat ili još gore tajnu službu

PS. Jednom sam te pitao zašto si maknuo Che-a, odgvor ti je bio smješan , a da se tim suradnicima nije možda svidio logo pollitike.com (znam da im se ne sviđa...) ?

Justice for all !

Tko je glasao

Busola, PS. Jednom sam te

Busola,

PS. Jednom sam te pitao zašto si maknuo Che-a, odgvor ti je bio smješan ,

Che je bio uz sve ostalo i zločinac. Ubil je ne mali broj ljudi iz političkih razloga, između ostalog i svoje suradnike.

I ja sam bil jedan od onih, koji su protestirali zbog njegove slike na pollitika.com. Mrak ga je maknul na molbu ne malog broja članova ove stranice.

Tko je glasao

ček, ček malo..

pa ako su Slovenci to tako dobro prepoznali (da to vrijedi, itd.) i otkupili..kako onda naši to ne vide? jer, ti kažeš....i ako nađem zaintersirane da financiraju da projekt živi dalje onda će projekt živjeti dalje, no kako to nije slučaj (barem zasada) ...jesus, pa ja sam nekak shvatila - ne znam ni sama otkud mi to - da je to već rješeno, da to ova vlada već sponzorira ili da će otkupit?
onda opet, gore pišeš da pravosuđe to već koristi, onda kak? btw. nadam se da im nisi poklonio mukte?? ..

ne mogu vjerovat da to već nije dogovoreno, ti bar znaš tamo sve te delegate i zokija i dotura ivelu, pa di je zapelo, ...
hoću reć, ak oni to NEĆE, pa onda je jasno da ni ovoj vladi nije u interesu da posluju transparentno? pa onda to moraš na sva zvona, pet kolumni u nizu na tu temu, kritiku, ovo ono...mislim, wtf. jebu se s Fb i Twitterom..šatro they are going to be transparent government...a dok te socijalne mreže ipak nisu prioritet u odnosu na ovo tvoje, jel tak?

CC

Tko je glasao

aplikaciju koristi DORH,

aplikaciju koristi DORH, Uskok i MUP; a oni koriste besplatnu verziju koja je svima jednako dostupna pa tako i njima

da bi se podaci održavali ažurnima, zato ti treba novaca i ljudi koji će to odrađivati, a taj interes nije iskazan niti vidim da bude

biti transparentan i odavati dojam transparentnosti nije isto, no nisam ja taj koji to mora primjetiti, a najmanje da ću se gurati; ja radim svoje, oni svoje pa ćemo vidjeti tko će dalje dogurati :)

Tko je glasao

guranje kao takvo..

biti transparentan i odavati dojam transparentnosti nije isto

pa upravo sam to htjela reći kad sam spomenula ono, da prostiš, izdrk****, s Fb and Twitt...mislim, sve pet, ali smijeh me hvata kad gledam i čitam te neke brijačine (Ivele ali i Slafkeca) na Fb i sllčno...zbilja su naivni ak' misle da će, prikazujući se "modernima", prikriti svoju nesposobnost i malverzacije (koje, kako čitamo, idu uredno dalje...)

a najmanje da ću se gurati; ja radim svoje, oni svoje pa ćemo vidjeti tko će dalje dogurati :)

nemam pojma kako bi trebalo postupiti, ali mislim da moraš nekak' inzistirati; da li kroz npr. lobiranje (za tvoj projekt) nekih kvalitetnih ljudi, dokazanih intelektualaca (evo, sad ću spomenut jednog dr. Kulića...ali ima ih još...) ili na neki drugi način, možda podršku civ. udruga dobit, ili lupam sad napamet, recimo, dobit mišljenje jednog Rohe...ne znam ovaj čas, ne mmogu se udubit u problematikku jer ne znam dovoljno ni o samom projektu ni o okolnostima..
samo jedno: ja bih osobno (to je sigurno) zapela i ne bih puštala dok SVE ama baš SVE opcije ne iscrpim; to nije "guranje" kako ti kažeš, neko ako si siguran da je nešto dobro, i da je dobro za opće dobro, itd. onda jednostavno ne smije se pustit stvar...
to sam htjela reći..

evo sad mi pada na pamet i ovo: zašto ne pokušati preko nekih EU tijela (imaš tamo EUIC, vidjet tko je in charge for economy, dobit, recimo, support jednog Vandorena, i slično..pa da oni pritisnu vladu da izvole implementirat taj program iz tih i tih razloga; možda, osim examplea iz SLO vidjet tko još nešto ima slično in the EU..pa krenut od toga...
hoću reć', pritisak je, na žalost, jedini način da se ova vlast prodrma (neću sad o tome da ovo što imamo sad tamo na Brdu je ista - pa i gora - priča od one koje smo do nedavno imali, jer nije tema...)

CC

Tko je glasao

hm...

Ne bi li bilo bolje donijeti Zakon o javnoj nabavi koji je funkcioniralniji?

Za sada imamo državnu reviziju, onda bi imali nezavisno tijelo koje nadgleda javnu nabavu (uopće ne znam kako bi se to ugradilo u zakon)... pretpostavljam da bi onda trebalo uvesti državno tijelo koje će kontrolirati rad tog nezavisnog tijela...

Kontrolu ne možeš uvesti nekome tkoje jači od tebe, tko odlučuje - i tko NE želi da se kontrola uvede.

Tko je glasao

slažem se sa svime..

Ne bi li bilo bolje donijeti Zakon o javnoj nabavi koji je funkcioniralniji.....itd.

ali kužiš ti di je zajeb, upravo si sam odgovorio (u zadnjoj reč.) oni NE žele. NE ŽELE.
i zato ja velim da je to sve ista stoka, ista gamad, i jedino duboki prijezor mogu osjećati prema vladajućima..

u nekoj kolumni, ne znam sad više u kojoj, whatever, frajer piše, nešto na temu idiota čačića pa taj case ferenčak i to...i onda, nešto kaže, u smislu "....dok Zokiju ne dosadi vladati..."
tu je ključ priče (tak ja mislim) Zoki - baš kao i nekakva Ingrid, debos Picula, koji ni vlastitog psa nije bio u stanju pronaći u Vi-Dži-ju, can you believe that, pa je prek novina kukal da di mu je peso...- radi ovo: bilda si CV i next step je: come back to diplomacija, maybe UN, maybe WTO, a optimalno bi bilo da ga pozovu u Bilderberg kružok...

hoću reč zapraff ovo: njemu se živo fućka, baš kao i Jaci inima (you name it) za dobrobit ove države i nas, sitnozubana. tko to do sada nije shvatio....eee, jebi ga, neću mu ja objašnjavat, jel...

a ove spike o direktnoj demokraciji, ovo, ono, okej...ajd da vidimo: ajmo pokrenut ovaj pothvat, kad si već spomenuo, ajmo peticiju ili šta već i INZISTIRAT da se:
a) i bolji zakon donese, kak si napisal
b) implementira mrakov program na svim razinama ili već gdje to treba - plus da mi sve to možemo pratiti
c) zahtijevat od vlade da kreiraju i potpišu povelju o odgovornoj vlasti (uzore imaju vani...nek se snažu) prema kojoj svaki zajeb koji naprave (typo case Ferenčak, ali još više pljuvanje gazimira po pravosuđu ali i one kozetine pusi - btw. nju nekak mediji štede, a koza je rekla (cit. iz intervjua za danas. hr. dated: 24.11.2011.) slijedeće:

Q. A Srećko Ferenčak? Kako gledate na to da već godinama čekamo pravomoćnu presudu u tom slučaju?
A. Čekamo i mi! Smatramo da bi ona trebala biti pravedna, za razliku od nepravomoćne.

Dakle, ta koza je rekla zapraff da je sudac Zdravko Majerović (that's his name) donio. NEPRAVEDNU PRESUDU.

Znaš koliko bi meni (da sam Zoki) takva bila minisstrica? Još samo pet minuta od trenutka objave intervjua.

Mislim da ti je jasno što hoću reć. Ova Vlada nema ravzijen osjećaj za: odgovornost a o nekom moralu, sad je već, smiješno i pričati (kad ono Dragičević stupa na službu?) dakle, upravo ono što su zamjerali HDZ-u, itd.itd.

i još jedan zajeb: oni jako dobro znaju da - za sada bar, a i kasnije bog zna - nemamo varijantu B, ie. da će fino mirno sjediti u foteljama, šta god napravili..
i to je strašno. prestrašno. ta spoznaja da nemaš varijantu B...

CC

Tko je glasao

dodatak..

...ono pod c) je trebalo završit sa: dakle, tu povelju o odgovornoj vlasti (mogu je izraditi zajedno s nama, recimo, obaviš javnu raspravu šta bi sve tu trebalo biti..itd.) ili velim uzet eu praksu....potpisat to i onda, prvi ko prekrši ta neka osnovna pravila - to može bit čak i takva jedna "banalnost" da kupiš pelene sa služb. karticom, ko ona koka u Sweden ili di je to već bilo - leti.
i to je to. nema tu puno filozofije. ja ne kužim kak to zokiju nije palo na pamet? pa za tak nešto ne trebaš znat latinski i grčki, zaboga..

CC

Tko je glasao

Da čujemo

tko stoji iza tebe,tko je glavni,tko vas financira , čiji ste plaćenici, gukni golube! ;)))))

Hehe.

Mislim da si mnogima dao misliti.

Usput,vidio sam te jučer na tv-u,preporučam više sviježeg zraka i tjelovježbe.

sve dobro...

Tko je glasao

Postavke za pregledavanje komentara

Odaberite svoje postavke za pregledavanje komentata i kliknite na "Snimi postavke" da aktivirate promjene.

Novi dnevnici

  1. ŠEFovski rashod (bez obzira na prihod) od aluzija komentara 0
  2. Im Süd-Osten nichts Neues od Feniks komentara 5
  3. ŠEFovi programiraju ubrzati humane ciljeve od aluzija komentara 0
  4. Uputa za borbu protiv loših sudaca/1 od rodjen komentara 1
  5. Resident Evil: HAVC Afterlife od Laganini komentara 24
  6. NATO je preskup i suvišan u mirovanju od aluzija komentara 0
  7. ŠEF ministarstva Dobrović bi ministarstvo širio od aluzija komentara 0
  8. Tomislav Merčep je bio i ostao na pravoj strani, dok je veliki dio pravosuđa i politike u RH na pogrešnoj strani od ppetra komentara 32
  9. HND bizarni agitprop van svakog razuma i zakona / Novosti – Hrvatska nije vaša država od Laganini komentara 18
  10. Stranka PETICIJA od mAjAdrK1IO komentara 14
  11. Indijska vlada najavljuje da bi se do 2024. mogla potpuno okrenuti obnovljivima od Zoran Oštrić komentara 15
  12. ŠEFovi hoće drugima NE plaćeno umiranje od aluzija komentara 0
  13. Proročanstvo od petarbosni4 komentara 14
  14. "Zašto sam napustio ljevicu" od MKn komentara 23
  15. PSIHIJATRI I PACIJENTI od mAjAdrK1IO komentara 2
  16. budućnost bit će kasno SUTRA razumjeti od aluzija komentara 1
  17. Prava hoće, kune hoće, upravljati hoće, obaveze neće? "Predsjednice odjebite" piše čoban Vojković sa indexa od Laganini komentara 51
  18. Kreatori smrti i zločina od otpisani komentara 97
  19. O banalnosti zla / Bernardić: SDP-u je mjesto na proslavi genocida nad Hrvatima od Laganini komentara 7
  20. Hribar: Ne priznaje etiku, pravosuđe i sudove i osobito zakone RH, priznaje samo sud partije od Laganini komentara 11
  21. Očekujte neočekivano: Pad potražnje za fosilnim gorivima već u 2020-ima? od Zoran Oštrić komentara 2
  22. Kada naivnost prelazi u lopovluk od acinum komentara 8
  23. Kako će funkcionirati svijet, u kojem Amerika više nije prvi policajac, prvi nasilnik i prvi rasipnik? od Zoran Oštrić komentara 27
  24. kapitalistički lopovluk kako živimo od aluzija komentara 0
  25. Donald Trump je uspješno promovirao SAD kao drugu svjetsku silu od Zoran Oštrić komentara 3

Trenutno online

  • Registriranih korisnika: 0
  • Gostiju: 28

Novi korisnici

  • mAjAdrK1IO
  • F1
  • valentino
  • justiceforall
  • sandy199