Tagovi

Što je politička etika

Jedan od prvih tekstova o etici je onaj od Lao Tsea koji je u 6 stoljeću pr.n.e. izjavio ako dobro ne vratiš dobrim, a zlo zlim, ne činiš razliku između dobra i zla.
S time se možemo složiti ili ne, iako nas podsjeća na zakon Taliona - oko za oko zub za zub. Kod starih Grka susrećemo se s etikom kod Aristotela i njegove Nikomahove etike (to mu je bio otac) koja je sažeta u desetak točaka o tome kako se trebamo ponašati jedni prema drugima.
I katolička crkva sažela je osnove etike u deset zapovijedi i sedam smrtnih grijeha. Svaka religija ima jasno definirane standarde ponašanja svojih vjernika - sustav vrijednosti kojih se trebaju strogo pridržavati.
Dobro je znati i stavove o etici te dobru i zlu što je proučavala Hanna Arendt (pisala je o suđenju Eichmanu) i pokušavala dokučiti strukture zla. U Hrvatskoj je Milan Kangrga napisao knjigu jednostavnog naslova Etika (odlična knjiga).
Svaka društvena skupina ima i neka svoja posebna pravila ponašanja koja važe za članove te društvene skupine, pa imamo liječničku etiku, sportsku etiku, poslovnu etiku, političku etiku, pomorsku etiku, ratnu etiku ali i etiku religija koja određuje način života vjernicima… Etika religija određivala je stoljećima, a određuje i danas ponašanje ljudi i važan je dio društvene strukture svijesti

O etici moramo znati slijedeće:
1.Etika je normativna kategorija. To je ustvrdio još Kant.
2.Etikom definiramo i ograničavamo interese pojedinaca i interesnih grupa.
3. Etika je ključan dio strukture svijesti (znanje + etika = interes = djelovanje)

Ad1/
Kako bi osigurali dogovorene obrasce ponašanja donosimo zakone pa tako imamo lokalne zakone ali i međunarodne, pa tako možemo govoriti i o univerzalnoj - međunarodnoj etici.
Važnu ulogu u formiranju etike Zapada imali su cehovi koji su propisivali stroga pravila poslovanja.
Ne postoje nikakvi politički zakoni kao ni politička etika - to je obična budalaština i proizvoljna podjela osobe koja očito nema pojma o strukturi svijesti kao i o društvenim strukturama. Možemo jednako tvrditi da postoji etika diktature, demokracije… ukratko da svaki oblik političkog djelovanja ima svoja „pravila igre“ - svoju etiku.
Ad2/
U društvu nam je cilj stvoriti simbiozu interesa, privatnih i društvenih pri čemu privatne interese moramo svesti u okvire društvenih. To je jedno od osnovnih načela etike.
Ad3/
O strukturi svijesti trebalo bi nam dosta prostora pa ću iznijeti samo najkraće i najjednostavnije. Svijest se kompjutorskim jezikom sastoji od hardveru (osjetila i mozak) i softvera (takozvanim rodnim ili genskim aplikacijama i društvenim aplikacijama) pri čemu Manheim posebno ističe društvenu uvjetovanost svijesti.
To znači da pojedinci, društvene skupine pa i narodi različito misle i imaju različite etike.
Važno je znati da čovjek „kupuje“ gotove aplikacije ideološko - utopijskog tipa (vjerske, političke, …) koje mu „prodaju“ gotove, fiksne slike svijeta uključujući i sustav vrijednosti - etiku. Takve slike „istina“ prodaje crkva, politički sustavi, ali i trgovci …
Svesti etiku na individualnu, socijalnu (društvenu) i posebno političku je dokaz nepoznavanja strukture svijesti ali i društva.
Etike religija odigrale su u povijesti a i danas imaju ogromnu ulogu u životima vjernika pa ipak se ne proučavaju, pogotovo ne Kuran i muslimanska religija čiji je sustav vrijednosti naprosto zabrinjavajući pogotovo po pitanju prava žena i odnosa u obitelji. Očito se zbog „političke korektnosti“ i straha od osvete ne želi „zagristi“ u tu kiselu jabuku.

Ako već netko želi unutar društvene etike izdvojiti neki dio ponašanja: u poslu, sportu, struci . onda je etika religija svakako imala a i danas ima najveći utjecaj na ponašanje čovjeka. Većinu stanovništva, milijarde, zaokuplja pitanje gole egzistencije a etika politike je etika užih interesnih grupa koju treba proučavati, a i proučava se prvenstveno kroz prizmu interesa.
A za razumijevanje osnova politike preporučam K. Galbreith; Anatomija moći.
Galbraith lijepo i jednostavno postavlja stvari na pravo mjesto, pogotovo interese koji su zapravo najvažniji i ključ razumijevanja etike (i važan su dio svijesti)

Dijeliti etiku a time i svijest na individualnu, socijalnu i političku je čisti dokaz nepoznavanja funkcioniranja čovjeka (i osnova filozofske antropologije), ukratko obična budalaština.

Komentari

Moronini

pokaži karakter i ukloni se sa zborišta.

Tko je glasao

Postavke za pregledavanje komentara

Od 25. listopada 2017. godine na pollitika.com više nije moguće dodavati novi sadržaj (postove, komentare), niti je moguće kreirati nove ili se ulogirati na stare korisničke račune.
Odaberite svoje postavke za pregledavanje komentata i kliknite na "Snimi postavke" da aktivirate promjene.

Najkomentiraniji članci

Najčitaniji članci