Tagovi

Sjećanje na Jadovno

Danas je dan sjećanja na Jadovno. Dan sjećanja na najmonstruozniji logor koji je prethodio logoru Jasenovac. Zamolio bih cijenjene pollitičare, slaba zdravlja, da preskoče svjedočenje ustaškog čuvara o događajima u ženskom logoru

Samo jedan dan nakon proglašenja NDH, ustaše počinju hapsiti gospićke Srbe i Srbe iz gospićke okoline, zlostavljaju ih i zatvaraju u kaznionicu Okružnog suda. Ondje je kraće vrijeme moglo boraviti 2.500 – 3.000 ljudi.Tijekom svibnja i početkom lipnja sa cijelog područja NDH dovoze se nove hiljade i hiljade muškaraca, žena i djece. Prostor kaznionice ubrzo postaje premalen, stoga Ministarstvo unutarnjih poslova, na čelu sa Andrijom Artukovićem, u velebitskoj zabiti i na otoku Pagu, osniva kompleks logora Jadovno. Sve se to događa prije donošenja rasnih zakona i prije bilo kakve pobune nelojalnog stanovništva.

Logor Jadovno je konačni oblik dobio 24. lipnja 1941. kao dio logorskog sustava Gospić-Jadovno-Pag. Taj logor nije bio ni sabirni, ni radni, ni tranzitni logor, nego isključivo gubilište. Dao ga je osnovati Pavelićev pobočnik Eugen Dido Kvaternik, a njime je rukovodio ravnatelj Župnog redarstvenog ravnateljstva u Gospiću Stjepan Rubinić. O broju žrtava postoji djelomična evidencija, ali o točnom broju stradalih još se spekulira i procjene se kreću od 24 hiljade (Slavko Goldstein) preko 38 hiljada (Franjo Zdunić Lav) i 40.123 (Đuro Zatezalo) do 48 hiljada ubijenih (Fikreta Jelić Butić). Nije moguće utvrditi točan broj žrtava jer su ustaške vlasti uništile najveći dio dokumentacije. Uz to, zločinci su dobro predviđali da će brojne krške jame jednog dana biti teško locirati i još teže istražiti. Do danas su istražene samo tri jame, ždernjača ili bezdanuša, kako ih narod zove.

Oko logora nalazila se četiri metra visoka bodljikava žica. Na sjeverozapadnoj strani logora nalazila su se ulazna vrata široka oko 3 metra od bodljikave žice. Na svakih 30 do 40 metara bila su stražarska mjesta, a u samom logoru nalazile su se dvije barake. Manju baraku su koristili upravnik i komadant logora, a veća je namijenjena ustaškim i domobranskim vojnicima. Za logoraše nije postojala baraka. Oni su svoje posljednje dane proživljavali pod vedrim nebom. Logoraši su preko dana obavljali besmislene fizičke poslove, a navečer je komadant logora Rude Rice prozivao poimence stotinjak logoraša. Nekoliko sati poslije pobacani su u obližnje 33 likvidacijske jame. U zadnjih 58 dana postojanja logora prosječno je pobijeno 498 ljudi na dan.

Tragovi zločina su uništavani već za vrijeme njihovog izvođenja. Ustaše su Srbe i Židove ubijali bez optužbe, suda, zapisnika i bez popisa ubijenih, a kad su i vodili evidenciju, veći su dio uništili. Pored uništavanja dokumenata, zatrpali su i zabetonirali jedan dio jama na Velebitu već sredinom kolovoza 1941. g. dok su Talijani mrtve Srbe i Židove vadili iz masovnih grobnica i spaljivali leševe.

Dosad je najobimniji rad na temu logora Jadovno napisao osnivač i dugogodišnji voditelj državnog arhiva u Karlovcu, dr. Đuro Zatezalo, 1990.g. U svojoj dvotomnoj studiji „Jadovno – kompleks ustaških logora 1941“, donosi mnoštvo izvora - izjave počinitelja zločina i preživjelih logoraša, akti zaraćenih strana, dokumente niza arhiva te raznih institucija NDH. On je poimence identificirao 10.502 žrtve. Prema njemu, Srbi čine 92 posto, od čega preko 10 posto su djeca, preko sedam posto su Židovi, među kojima je oko dva posto djece, nešto ispod 0,8 posto su Hrvati i ostali antifašisti. Među pobijenim je i poimenično navedeno 72 svećenika Srpske pravoslavne crkve, među kojima i 2 vladike.

Egzekucije su uglavnom obavljane maljevima, sjekirama i noževima, a žrtve su bacane u duboke kraške jame. Središnja od njih, tik do zapuštenog spomen-obilježja, Šaranova je jama, duboka najmanje 50 metara. Specijalna tehnika ustaških krvoloka bila je vezati logoraše jedne za druge, potom prvog u koloni zatući maljem ili zaklati, pa baciti u jamu. U tim stravičnim kolonama, živih bačenih u bezdan znalo je biti i po 250 ljudi. Netko bi i preživio pad, pa bi se danima iz jama čulo ječanje umirućih. Po Lici se pričalo da su se iz jame mogli čuti ljudski krici i vapaji slijedećih nekoliko dana ili noći.

Tim speleologa je 1990. g. boravio u Šaranovoj jami. Oni su zaključili da se u njoj nalaze posmrtni ostaci između 11 i 15 hiljada ljudi.
Posljednju grupu od 1.500 ljudi ustaše su pobile mitraljezima u kolovozu 1941. Nove žrtve su se vozile na Oštarije, velebitsko selo na cesti Gospić — Karlobag, i bacili ih u jamu u zaselku Stupačinovo.

Istovremeno sa logorom Jadovno pripremani su i logori Slana i Metajna na Pagu. Na pustoš uvale Slana, 24. lipnja dopremljena je prva skupina zatočenika - židovskih omladinaca iz Zagreba. Logor je podijeljen na židovski i srpski. U selu Metajna – Barbat, oko tri km od Slane je osnovan ženski logor. Srpkinje i Židovke s djecom bile su smještene u dvije veće kuće, nekadašnje vile, izvan sela.

Svjedočenje ustaše Jose Oreškovića o ženskom logoru:

“Dovodili su pred nas zatočene djevojke, svlačili ih dogola i govorili da možemo uzeti koju hoćemo, ali da ih poslije akta moramo ubiti. Neki mladići opijeni vinom i zaneseni strašću počeli su tako ubijati. Ja nisam mogao. Gadilo mi se i to sam javno rekao. Nakon par dana došao je u logor neki viši funkcioner iz Zagreba. Zvao se Luburić. Došao je da pogleda rad logora. Tek tada je započelo pravo klanje. Sve more oko Paga bilo je crveno od krvi. Luburiću su referirali da ja i još neki nećemo da ubijamo.

Nato je Luburić sazvao sve ustaše, postrojio nas i održao govor u kome je rekao da su izdajice ustaštva oni koji ne mogu da ubijaju Srbe, Židove i komuniste. Na to je upitao ko je taj “usraša” koji ne može da ubija. Javio sam se ja i još nekoliko. Kako sam bio prvi po redu od tih koji su se javili, Luburić me je pozvao pred stroj i upitao me, kakav sam ja to ustaša kad ne mogu ubiti Srbina i Židova. Rekao sam mu da sam spreman u svako doba dati život za Poglavnika, da mislim da bih mogao ubiti neprijatelja u borbi, ali da ne mogu ubijati ovako goloruke ljude, a osobito žene i djecu. On se na to nasmijao i rekao da je i ovo borba i da Srbi, Židovi i komunisti nisu ljudi, nego zvjerad i da je naša dužnost da očistimo Hrvatsku od te kuge, a tko to neće, da je neprijatelj Poglavnika i Hrvatske, kao i oni. Na to je pozvao jednog iz svoje pratnje i nešto mu šapnuo. Ovaj je otišao i donio dvoje male dvogodišnje židovske djece.

Luburić mi je predao jedno dijete i rekao mi da ga zakoljem. Odgovorio sam da ne mogu. Nato su svi oko mene prasnuli u smijeh, rugali mi se i vikali – usraša, a ne ustaša. Onda je Luburić izvadio nož i zaklao preda mnom dijete govoreći: “Evo ovako se radi”´. Kad je dijete vrisnulo i prsnula krv, oko mene se sve zavrtjelo. Skoro sam pao. Jedan me ustaša prihvatio. Kad sam se malo pribrao, rekao mi je Luburić da dignem desnu nogu. Digao sam, a on mi je pod nogu stavio ono drugo dijete. Onda je zapovijedio: ¸Udri! Udario sam nogom i zgnječio glavu djetetu. Luburić mu je prišao, potapšao me po ramenu i rekao: “Bravo! Bit ćeš ti još dobar ustaša!” Tako sam – završio je svoj jezoviti iskaz Orešković – ubio prvo dijete. Nakon toga sam se opio do smrti. U pijanstvu sam zajedno sa drugovima silovao neke židovske devojke, a onda smo ih poubijali. Poslije se nisam trebao ni opijati. Kasnije, kad je Slano likvidirano i svi njegovi zatočenici pobijeni, poslan sam u kotar Korenicu na čišćenje Srba. Što sam tu radio, znate…”

Jadovno su zatvorile talijanske fašističke vlasti zgrožene ustaškom bestijalnošću. Posljednjih 2.123 zatočenika Jadovnog ustaše nisu uspjele pobiti, jer ih je u tome spriječila talijanska vojska – transportirani su u Jastrebarsko, Kruščicu i Jasenovac. Oni koji su dopremljeni u Jasenovac, bili su njegovi prvi logoraši. Zato se Jadovno spominje i kao preteča Jasenovca.

Samo sedmorica ljudi je suđena za logor Jadovno. Glavni organizatori Maks Luburić, Eugen Dido Kvaternik i Ivan Devčić Pivac, bježeći štakorskim kanalima, izbjegli su pravdi.

Komentari

sta je ovo jebote sami

sta je ovo jebote sami cetnici..............

Tko je glasao

...

od kada je vama sa zatvorenog odjela psihijatrije dozvoljen pristup internetu!?

________________________________________
"where ignorance is bliss, 'tis folly to be wise"

Tko je glasao

timeline

Licitacija brojem ubijenih mi je u najboljem slučaju bezveze,a u stvarnosti puno gore od toga.

Timeline

1) Hrvatska ulazi u Jugoslaviju 1918
2) Ukida se autonomija Hrvatske iz doba Austro-Ugarske 1921.
3) Hrvati nisu sretni s tim. Početak srpske represije. Sveukupno 100-500 ubijenih i na tisuće i tisuće i tisuće zatvorenih u razdoblju 1918-41.
4) Situacija u Jugoslaviji je bila takva da su se i Srbi iz Hrvatske i Bosne "pobunili" pa je njihov predsjednik završio u zatvoru pokraj vođe HSS-a.
5) Stvorena Nezavisna Država Hrvatska 1941. Samo ime govori da država nije bila nezavisna.
6) Za svakog ubijenog Hrvata u doba Jugoslavije ustaše će ubiti 500 ili više Srba.

Na kompletnom području Jugoslavije biti će pobijeno u borbama, logorima i slično sveukupno 346,740 + 25 % Srba

Tokom rata biti će pobijeno od strane partizana oko 200.000 domaćih izdajnika (čitaj ustaša, četnika i sličnih), kulaka i slično definiranih narodnih neprijatelja.

Ovi podaci dolaze iz jugoslavenskog zahtjeva za ratne odštete upućenog Njemačkoj tokom šesdesetih godina dvadesetog stoljeća i na osnovu njih će biti isplaćena odšteta.

Ne vjerujem da ću spriječiti daljnje bezveze svađe, ali možda će ovi podaci dovesti do promjene mišljenja kod nekoliko čitatelja pollitike.

Tko je glasao

Što treba imati na umu, kad se o ovoj temi priča.

Kako se velika većina ljudi u diskusije o ovim temama upušta bez minimalne doze historičaske pedanterijie, nego se angažira u SIMBOLSKOM "kulturnom ratu" ("Rat simbola", kako je naziv jedne knjige našeg suvremenog povjesničara - suprutno od "simboličko", što znači beznačajno), dodajem važnu primjedb s tog, pedanterijskog gledišta.

Jadovno je postalo simbol i mjesto komemoracije, ali ne samo da se ne radi samo o jednoj ili tri jame na Velebitu, nego je ispravno govoriti o Grupi logora Gospić. Ljudi su dovođeni u Gospić i zatim veliki dio slan u Jadovno i likvidiran u okolici, drugi značajni dio na Pag (logori Slana i Metajna), a neki su likvidirani u okolici Gospića (Maksimovića štale, Stupaničevo), neki streljani i bačeni u more itd. Može se priblžno odrediti samo ukupni broj žrtava cijelog kompleksa, a nema načina znati gdje je pojedinac konkretno ubijen.

Nažalost, sajt http://www.jadovno.com je svojim sadržajem u službi aktualne srpske šovinističke kampnje (vidi na gornjoj poveznici, pa dolje, odgovor #10).

Citiram sebe :-) : Inače, svi su se pomamili oko istraživanja kraških jama i drugih mjesta pokolja iz 1941.-1945., jedan mučan posao, koji tadašnje vlasti 1945. i kasnije nisu obavile za žrtve ustaških (ali i četničkih) zločina, i to se zlorabi u propagandi s obje strane - ustašoidni poricatelji zločina u Jasenovcu i drugdje tvrde da nije dokazano da je bilo više od par stotina mrtvih, jer eto nisu sve kosti uredno izvađene i pregledane, četnikoidi tvrde, kako to nije napravljeno s nemjerom da se ustaški zločini zataškaju. A meni izgleda sasvim razumljivo da su nakon sveg onog klanja ljudi željeli odahnuti, a ne godinama kopati po leševima. Što je sasvim razumljivo. Zemaljski ostaci nisu od bitnog značaja ni po kršćanskoj vjeri.

Zvonimir Despot, čije dobro hrvatstvo valjda nije u pitanju, procjenu od 24.000 žrtava smatra vjerodostojnom (ali zamjera Đuri Zatezalu na "mitomaniji" jer govori o 40.000. Nažalost, Despotov pamfletistički pristup, koji je prihvatio posljednjih godina valjda iz komercijalnih razloga (i ovdje smo polemizirali), vidljiv je u tome kako piše da se Zatezalo 1991. "gubi svaki trag" (tj: pobjegao u Beograd), dok on navodi, da cijelo vrijeme živi u Karlovcu, te je 1990-ih bio član saborskih komisija za zločine rata i poraća ("Vukojevićeva komisija") i za Bleiburg! Notorno je, da su ga tada s "druge strane" optuživali kao notornogu ustašu.

Dakle, nesumnjivo se radilo o logoru smrti, gdje se masovno vršio genocid nad Židovima i Srbima, pa je također i dio holokausta.

Tko je glasao

Šaranova jama

Politički zatvorenik, srpanj / kolovoz 2009.
http://www.hdpz.htnet.hr/broj208/index208.html
Predsjednicko manipuliranje brojkama zrtava

JADOVNO I ŠARANOVA JAMA: O ŽRTVAMA BEZ PIJETETA

Piše:dr. Srećko BOŽIČEVIĆ

Sredinom lipnja ove godine, u popodnevnim smo satima imali priliku čuti i vidjeti - prvo, na
Novoj TV, a zatim i u večernjem Dnevniku prvog programa HTV-a, izlaganje "predsjednikagrañanina" Stjepana Mesića pred otvorom Šaranove jame u blizini Jadovna na Velebitu.
Moram priznati, kad sam to sve čuo i vidio, bio sam zaista neugodno iznenañen! Prvo, što mi
se tog trenutka nametnulo kao pitanje, bilo je: kako i zašto je od oko stotinu i više meni
znanih jama-grobnica diljem krša Hrvatske, odabrana sada baš ova na Velebitu, zašto su bili
prisutni samo oni koje smo vidjeli, a ne i neki drugi, i zašto su ponovno iznesene poluistine i
netočnosti o još jednoj nedovoljno istraženoj ljudskoj tragediji i učinjenim zločinima u ovom
dijelu Hrvatske?
Kada sam prije nekoliko desetljeća prvi put dolazio do
Šaranove jame, cesta je bila makadamska. Sada je
naš predsjednik dolazio od Trnovca u Ličkom polju
asfaltiranom cestom i, pješačeći nešto više od
dvadesetak metara od ceste, došao je do ograñenog
otvora ove jame. Je li bio i u samom Jadovnu, na
mjestu gdje je nekad bio ustaški logor, nisam vidio iz
TV-priloga.
Svakako me zanima, je li mu netko od savjetnika ili
"organizatora" prikazanog "happeninga" kazao, da su
tim nekad makadamskim putem, samo četiri godina
kasnije, 1945., do jame dolazili i kamioni iz Gospića,
koje su vozili partizanski borci? Prema onome što sam
čuo - očito nisu! Dakle, nisu u jami samo žrtve ustaša,
nego i žrtve partizana! Dok su godine 1941. egzekutori
bili ustaše, godine 1945. to su bili partizani ili njegovi
«antifašisti» s trorogom kapom, na kojoj je bila crvena
petokraka zvijezda!
Koliko sam razumio, predsjednik je uz jamu sada bio
radi dogañaja iz 1941. godine te se zgražao nad
dogañanjem iz tog doba… Partizanske žrtve nije
spominjao. Nazočni povjesničar dr. Ivo Goldstein je, vjerujem, sigurno bio u prigodi (još
jednom) pročitati podatke iz literature skopčane s logorom Jadovno. Da je to učinio, tada bi i
njegov komentar bio sadržajniji i točniji nego što je bio predsjednikov. Vjerujem da nije
zaboravio ni svoju izjavu iz 1990., da je na Jadovnu završio i život njegova djeda, uz niz drugih
Židova. Saborski zastupnik Milorad Pupovac mogao se je takoñer zainteresirati za činjenice,
koja su poznate pripadnicima srpske manjine u Ličko-senjskoj županiji, pa bi bio bliže istini o
dogañajima u Gospiću i one kasnije, 1945. godine! Ne znam na koje se speleologe pozivala
splitska etnologinja dr. Vesna Čulinović-Konstantinović, kad je ustvrdila da je debljina
kostiju ubačenih žrtava čak 5 metara, a ne ona koju je još 1962. utvrdio speleolog Tihomir
Pajalić u "Našim planinama”: 1,5 metara.
Vjerujem da je netko od organizatora ovog "druženja", ako mu je bilo do istine, mogao
angažirati jednog od suvremenih speleologa, da "izvidi" stanje na samome dnu jame i da vidi s 2
koliko su sada smeća prekrivene kosti nevinih žrtava u ovoj jami-grobnici? U reportaži o
Jadovnu kamera nije prikazala ni kako danas izgleda to mjesto ustaškog logora iz 1941. godine
i postoji li tamo ploča kao spomen na ljudske žrtve?
Čitajući napisani tekst, predsjednik Mesić je iznio začuñujuću konstataciju, da se ovdje dogodio
prvi holokaust u Europi. To, na žalost, nije jedina njegova neprimjerena izjava, a sigurno nije
ni zadnja kojom će usrećit svoj narod. Nakon što su prikazani kadrovi i puštene izjave
spomenutih uzvanika, uslijedio je na prvi pogled neočekivani prizor razdraganih povika i
pjevanja s bocama i čašama rakije i vina, u rukama skupine razdraganih plesača, odnosno
prikaz pravoga "derneka".
Nisam mogao povjerovati, da se to dogaña uz jednu otvorenu grobnicu nad ostatcima žrtava
davno učinjenog zločina!
Zar nitko od nazočnih tzv. antifašisti ili samih organizatora uz ovo "visoko" državno izaslanstvo
nije osjetio potrebu za nužnim poštovanjem ili pijetetom prema umrlima, nužnost dostojanstva
na tome grobnom mjestu? Da sam čuo zbor ili orkestar s nekom žalobnom arijom i vidio
zapaljene svijeće, uz vijence i naklon u počast umrlima, shvatio bih da je to pravi i ispravan
način na koji se sa zločinom ophodi čovjek dvadesetprvog stoljeća, koji iskreno ne priziva
mržnju i osvetu, jer zaista želi da se slični zločini ne dogode više nikada nigdje, a napose ne na
našim hrvatskim prostorima. Objašnjenje za ovo "dogañanje naroda" već idući dan je ponudio
don Živko Kustić u kolumni jednoga dnevnog lista, komentirajući kad se zbio prvi holokaust u
nas. Bila je to pouka grañaninu-predsjedniku i svima ostalima, u nepreglednome moru laži
koje se svaki dan valja s jedne i s druge strane, kako se komu prohtije ili zatreba...
Što su i gdje su Šaranova
jama i Jadovno?
Ako objašnjenje potražite u Hrvatskoj enciklopediji ili u Hrvatskome enciklopedijskom rječniku
odnosno u Hrvatskome obiteljskom leksikonu, nema ga ili je pogrješno.
U staroj enciklopediji (1990.) za Jadovno se navodi kako je u Jadovnu i u obližnjim jamama
našlo smrt oko 35.000 ljudi, pretežno žena i djece. U Liberovu rječniku za Jadovno piše: prvi
ustaški koncentracijski logor za masovno uništavanje zatočenika. Hrvatska enciklopedija
navodi podatak pod pojmom koncentracijski logori: logor u Gospiću (lipanj - kolovoz 1941.),
logoraši su slani u Jadovno i u druge logore na Velebitu. Šaranova jama nigdje nije
spomenuta! Ostaje dvojba, je li Jadovno samo logor ili jedna velebitska jama?
Šaranova jama je jedna od više desetaka jama ili bezdanki na ovome dijelu prostranoga
planinskog masiva Velebita. Poznata je još od 1936. stanovnicima koji su u ovom dijelu planine
boravili stalno ili povremeno na ispaši ili su radili na sječi šume. Od 1941. poznatija je kao
mjesto na kome su svoj život završavale brojne žrtve - "protivnici" tada proglašene Nezavisne
Države Hrvatske. Jama i njezino ime navedeni su u gospićkim novinama Lička sloga iz 1936.,
kada je u nju pao mladić Jakov Bubaš. Ime je dobila po nadimku obitelji – Šaranovi. Njezina
dubina iznosi 42 m, što su utvrdili seljaci koji su se užetima spustili u nju po tijelo poginuloga.
U svojoj knjizi Jame (kao) grobnice koristim profile ove jame koje je objavio speleolog
Tihomira Pajalića 1962. u planinarskom časopisu "Naše planine". Otvor jame je dimenzija 1,5
puta 4 metra, a nalazi se na nadmorskoj visini od 890 m. Petnaest metara dublje širina se
povećava na 10 m, dok se pri dnu sužava na 4 x 6 metara. Uz ljudske kosti nañene na dnu,
speleolog Pajalić navodi da su već tada bile prekrivene slojem tucanika, koji je ovamo bačen
vjerojatno prilikom gradnje kamene ograde ovoga memorijalnog spomenika. Debljina nanosa
kostiju iznosila je, po njemu, 1,35 m. Je li debljina sloja ljudskih kostiju bila i veća, za sada je
nepoznato, ali očito nije, jer je jama bila isto toliko duboka 1936. kada je iz nje izvañen onaj
mladić.
Kad bi bila točna tvrdnja da su u nju ubacivane one navedene desetine tisuća zatočenika iz
logora Jadovno, tada bi debljina koštanih ostataka trebala biti veća. Jesu li žrtve bacane i u još
neke druge okolne jame – kako se spominje (jama u Grginu brijegu, jama ispod Metle, jama
uz cestu za Kalonjevu Ruju, Vodena jama, jama u Docima i dr.) – koje kasnije spominju i drugi 3
speleolozi koji su ovdje vršili istraživanja, zasad nije poznato ni utvrñeno! Takoñer treba imati
na umu da se manji otvori i onih jama koje su vrlo duboke, mogu naknadno zatvoriti i nekim
većim kamenim blokom, uslijed čega jame ostaju nepoznate.
Dakako, ovdje nitko nije spaljivao ubijene ljude ni 1941., a niti 1945. godine. Brojke navedene
u raznim napisima, a zapisane i na spomen-tabli Šaranove jame – moraju, dakle, ostati i dalje
predmetom istraživanja. U Šaranovoj jami nisu bili ni patolozi, a niti forenzičari - kao u Jazovci
– pa se ni jedan broj ne može smatrati utvrñenim i točnim.
Jadovno je malo planinsko selo na omanjoj zaravni sjeveroistočnog dijela uzdignutog masiva
Velebita, koji iznad Ličkoga polja svojim vrhovima doseže visine preko tisuću metara. Iznad
šumske ceste što prolazi uz samo selo sa zapadne strane uzdižu se kameniti vrhunci Sklopina
(1272 m) i Metla (1288 m), te Jadičevac i Vršeljak (takoñer preko 1200 m), dok se s istočne
strane nalazi Plan Bogića, te Rošin vrh (1045 m), pa Ljuti vrh (1125 m) s izduženim Bužimskim
bilom (1219 m). Ta šumska cesta dalje vodi u područje gustih šuma Sunñerca i Klemente sve
do Štirovače s brojnim odvojcima i napuštenim stovarištima posječenih stabala. Šumsko
prostranstvo tajni! Tu se nalazi i nekoliko desetaka kućica, staja i ostava (s 51 stanovnikom
1971. godine) razvučenih na maloj visoravni (nadmorske visine od 805 do 890 m). Ovdje je,
prema Ani Tomljenović (Smiljan i okolica, 2003.) početkom 1960-tih godina živjelo 16
obitelji. Godine 1963. mjesni je svećenik u njemu izgradio kapelicu posvećenu Sv. Mariji
Pomoćnici. Na nekoliko seoskih livada danas se vratilo par obitelji i ovdje se ponovno živi. To
planinsko selo postalo je odjednom "poznato" 1941. godine po velikom i strahovitom zločinu.
Kad je u mjesecu travnju te godine proglašena Nezavisna Država Hrvatska, ustaše su na
šumskom proplanku Čačić Dolca veličine 70x90 m (preko 5 km sjeverozapadno od samog
zaseoka Jadovno!) izmeñu uzvisina Grgin brijeg i Crne Grede podigli logor za protivnike novog
režima.
Na satelitskom Atlasu Hrvatske, kao i na topografskim kartama M 1:100.000 naziru se omanji
proplanci u velebitskoj šumi. Sad se pitam, zašto je izabrano to mjesto, a ne neko drugo? Je li
to predložio netko od tadašnji ličkih ustaša ili netko tko je dugo vremena radio u velebitskim
šumama, ostaje tajna! Kako navodi spomenuta A. Tomljenović, očito je točno i "neosporno je
da su u općem ludilu ljeti 1941. godine ustaše u njemu na stravičan način likvidirale mnoštvo
ljudi. Prema navodima dr. ðure Zatezala, nekadašnjeg direktora Historijskog arhiva u
Karlovcu, žrtve su bile iz sjeverne Hrvatske, Bosne i Hercegovine te Srijema". Jadovno je kao
logor, prema njemu, postojalo od 11. travnja do 15. kolovoza 1941., za koje vrijeme je u
njemu, tvrdi Zatezalo, ubijeno 62.000 ljudi. Nije poznato zašto taj broj kod istog autora varira
izmeñu 30 do 100.000. Nakon toga je logor prebačen na otok Pag.
Speleolog T. Pajalić u svom članku o Šaranovoj jami spominje spomen-ploču na rubu jame,
koju su podigle žene iz podbilogorskog mjesta Grubišno Polje, kao spomen na ubijenih 1.146
svojih sumještana koji su, po njihovu mišljenju, ubačeni u ovu jamu. Taj broj, usporeñen s
dubinom jame i nañenim ostatcima kostiju, za mene nije logički prihvatljiv ni uvjerljiv.
Velebitski Jasenovac
Prema onome što je navodio ð. Zatezalo, Jadovno kao logor i Šaranova jama kao zasad jedini
nam poznati lokaliteti na Velebitu, bili bi pravi lički Jasenovac. Poznato je, dakako, na koji se
način i s kojom svrhom ("genocidnost hrvatskog naroda") manipuliralo brojem jasenovačkih
žrtava. Kao što znamo, Josip Broz Tito je krajem 1945. prijavio Reparacijskoj komisiji, da je
u jasenovačkom logoru pobijeno 500 – 600 tisuća ljudi. Tek pola stoljeća kasnije drugi su
istraživači došli do bitno drugačijih podataka, dok se danas najčešće citiraju podatci Vladimira
Žerjavića i Željka Krušelja, prema kojima se broj žrtava kreće od 61.000 do 85.000, u što
su uračunati Židovi, Hrvati, Srbi, Romi i drugi. Sličan slučaj zbio se je i s Jazovkom kod Sošica.
Vjesnikovi su novinari "lansirali" vijest da je u njoj pobijeno oko (i preko!) 40.000 civila,
vojnika i ranjenika, dok stvarno pronañenih 447 osoba vjerojatno još za mnoge ne predstavlja
veliki zločin?!
Kad sam 1990./91. pripremao svoju knjigu Jame (kao) grobnice, čitajući napise dr. ð.
Zatezala, obratio sam mu se s molbom da mi navede barem preostalih 19 jama oko Jadovna,
kao i naznačene 102 jame kosturnice za koje je on znao na teritoriju NDH. Odgovor nisam 4
dobio. Nisam dobio niti kakve podatke kad sam došao u Karlovac! Za Jadovno sam mogao
koristiti samo njegov napis objavljen u novinskim člancima: "Riječ je o velikom logoru, pravoj
'tvornici smrti' u kojem je do reokupacije Like od Talijana, ubijeno približno 62.000 ljudi.
Istraživanje pokazuje, da se u Jadovnom ubijalo, ma koliko to grozno zvučalo, kao na
'tvorničkoj vrpci'. Tih nekoliko mjeseci ljudi su svakodnevno u Gospić dovoženi u stočnim
vagonima ponajviše iz sjeverne Hrvatske, zatim razvažani po okolnim logorima te ubijani i
bacani u jednu od 19 logorskih jama. Možda ima i više jama, no ne postoji jama Jadovno o
kojoj govori Stjepan Sulimanac, novi saborski zastupnik. Postoji logor Jadovno i mnogo
okolnih jama, neke čak na Pagu, u Baškim Oštarijama. Od svih 19 jama speleološki je
istražena Šaranova jama, u koju je na osnovu matematičkih proračuna bačeno 9.000 do
11.000 ljudi. Stoga se protivim Sulimančevom prijedlogu da se jama kraj sela Jadovno
zabetonira. Nitko povijest ne može zabetonirati, ona se ne može zabetonirati...”
Mogao sam shvatiti pok. Sulimanca i njegov prijedlog: iako je malo znao o jamama, on je želio
da se one zaštite od daljnjeg zatrpavanja otpadom i budu označene kao spomenici. Kada sam
Zatezala pitao što on misli pod "matematičkim proračunom", shvatio sam da on nikad nije bio
ni u jednoj jami, da nema pojma o izgledu podzemnih prostora, a da je "računica" samo
proizvod njegove fikcije koja se mijenjala prema očito osobnoj potrebi. A to je sigurno
pogrješan put za dolazak do prave istine.
Mnoge činjenice o Jadovnu i o Šaranovoj jami "zamrsio" je i sam komunistički političar Jakov
Blažević godine 1990., kada se nakon "otkrića" Jazovke upustio u polemiku s novinarima,
rugajući se njihovu "planinarenju” po dnu ove jame. On tada poručuje, da "stoji na usluzi",
nudeći "žive ljude koji će ih provesti u Lici do više jama 'bezdanki"… Tada mu jedan od
njegovih Ličana odgovara: «...Uzmognite snage i vratite se meñu nas Ličane novom istinom…
Zar istina nema i drugačijih? O tim istinama vi ste nam uz ličku janjetinu znali pričati i o onim
pravim istinama, zašto javno ne progovorite… Za komunizam se više nemate razloga
zauzimati, kad je propao svuda u Europi. Zašto Jadovnom opterećujete hrvatski narod… Koliko
li je još noćnih kamiona otišlo preko Trnovca na Jadovno tijekom 1945. godine? Zar vas starost
ne podsjeti da je Jadovno grobnica kršćana koje pobiše i ustaše i partizani? Zašto praunuke
opterećujete strahom od Jadovnog? Zašto povijesno istinito ne vrednujete zločine svih koji su
zločine činili? Zašto hrvatski narod mora biti inferioran samo zbog vaše izlizane 'crvene niti'?
Zašto Hrvati ne mogu živjeti svjetla obraza u svojoj suverenoj Hrvatskoj? Ili makar mi koji smo
se rañali poslije pluralnih zločina?…" (A. Stilinović, 24. srpnja 1990.)
Nakon ovoga, čudim se da grañanin-predsjednik nije u svome napisanom govoru (uz pomoć
svojih savjetnika!) uz spomen holokausta koristio i taj Hrvatima dobro poznati pojam, odnosno
zločin? Možda bi tako mnogim (ne)dobronamjernim povjesničarima dao "ideju", da na taj način
promatraju "činjenice brojeva" iz naših jama-grobnica ili bi one koji savjesno istražuju i
ispituju, približio pravoj brojci i pravoj istini! Već su brojna desetljeća protekla od tih tužnih
dogañanja, a naša istinska (ne)mogućnost dosega istine propuštena je jedino našom
nebrigom.
Kutija sardina i jama
Nakon moga više od polustoljetnog druženja i promatranja podzemnih jamskih šupljina u kršu,
vjerujem da sam stekao iskustvo u procjenjivanju njihova izgleda i nastanka. Na žalost, i
druženje s umrlima ili žrtvama ubačenima u njih, poučilo me je što se sve dogaña s njihovim
tijelima, bilo da se radi o jednom ili stotinama njih.
Ako sada usporedim dubinu i veličinu jame Jazovke i broj nañenih tijela u njoj, te šupljinu
Šaranove jame i onoga što je u njoj nañeno, te što je u njoj – kako po objavljenim zapisima
kažu – završilo, tada vidim da ipak nešto nije u redu i da to ipak ne odgovara postojećim
predodžbama! Radi objašnjenja poslužio bih se jednom trivijalnom usporedbom. Zamislite si, a
sigurno ste i u svojoj ruci imali otvorenu konzervu s ribicama ili staklenu bocu s krastavcima.
Vidjeli ste kako su oni posloženi u njima. Svjesni smo da je to slagala ljudska ruka - kao što je
i ona, koja je u jame bacala (ne)osuñene ljude.
Bio sam na dnu jame Balinke iznad Plaškoga, koja je duboka preko 250 m. Dakle, radi se o
dubini većoj od dvije visine zagrebačke katedrale. K tomu je širina i duljina donje dvorane 5
ispod jamske vertikale čak veća od visine jedne katedrale! U njoj smo 1966. s britanskim
speleolozima tražili ostatke nekoliko partizanskih heroja, koje su u nju bacili četnici iz okolice.
Vjerujte mi, u ovu bi "jametinu" sigurno stale sve do sada nañene žrtve u jamama hrvatskog
krša, ali zbog pada u tu veliku dubinu rijetko koja bi lubanja bila nañena cijela, a to vrijedi i za
ostale kosti.
U postojeći nacrt Šaranove jame pokušao sam prema naznačenom mjerilu i veličini te širini
prosječnog čovjeka "poredati" ili posložiti ljudska tijela kao što su – neka mi se oprosti na
usporedbi - složene sardine i krastavci! Iako je to u surovoj stvarnosti neizvedivo, ali radi
približnog odnosa odreñene mogućnosti i sada znanih činjenica, rezultat je bio sljedeći:
posložena po vertikali, u nju bi stalo približno 1.800 - 2.000 ljudskih tijela. Ako bismo ih
"naslagali" po horizontali, bacajući od otvora s uvjerenjem da će oni tako ležati i u jami, tada
bi "stalo" od 1300 do 1500 ubijenih ljudi, sve uz uvažavanje postojećih proširenja i suženja u
jami. Oscilacija od ove procjene može biti od 50 do 100 osoba. Moram, na žalost, upozoriti i na
postojeći poseban način raspadanja ljudskog tijela kad ono nije zakopano u zemlji, što bi
svakako "usporavalo" navodno ubijanje "na tvorničkoj vrpci”.
Ovaj mogući broj za Šaranovu jamu svakako se razlikuje od onoga koji se počesto navodi, a
isto se svakako može reći i za mnoge druge jame-grobnice u našem kršu. Kada se kosti nakon
desetljeća i "stalože" na dnu, na njih se s bokova ili stropa u jami prirodnim putem mogu
obrušiti kameni blokovi te ih dodatno smrviti ili razbiti. Žrtve koje su bacane u nekad aktivan
Tučić ponor u Gračačkom polju (dubok preko stotinu metara) možda bi se"nakupile" na prvoj
stepenici tridesetak metara ispod razine otvora, ali bi ih prva poplava u polju odnijela u još
veću dubinu, pa bi gornji dio jame bio ponovno "slobodan" za sljedeću skupinu tijela.
Opisujući do sada naše jame-grobnice i upozoravajući na pretjeran, senzacionalistički prikaz
otkrića žrtava jame Jazovke, uvijek sam se zalagao za nužan pijetet ili suosjećanje u boli za
onima koji su stradali na tako neljudski način. Zalagao sam se da se uz pomoć speleologa i
stručnjaka patologa i forenzičara ispitaju i ostale dobro znane, ali i one premalo znane jamegrobnice, i da se obilježe potrebnim znamenjem. Svi oni koji se nalaze na njihovu dnu, na to
mjesto su došli tuñom voljom, a jesu li su za nešto bili krivi, pitanje je na koje bi se takoñer
mogao dobiti odgovor. Iako mi je u pogledu Jazovke nakon mnogo godina konačno uspjelo
doći do odgovora o stvarnom broju žrtava na njenom dnu, to nisam uspio i za ostale jame koje
sam spomenuo u svojoj knjizi, a meñu njima je bila i Šaranova. Po mome sudu, zagonetka
Šaranove jame i Jadovna mogla je - da je netko želio i omogućio - takoñer biti razriješena. Na
žalost, žrtve će i nakon sadašnjega dnevnopolitičkog uprizorenja vrlo brzo biti prekrivene
ponovnim zaboravom! Najčešći razlog koji se navodi, jest pomirenje nekada zavañenih
neprijatelja, odnosno njihovih sinova i unuka. Možda ima i onih koji misle i drugačije, ali su
danas u manjini. Svakako treba misliti na sretniju budućnost. No u mojim poodmaklim
godinama, iskustvo mi govori, da onaj narod koji ne poznaje niti poštuje svoju prošlost i na nju
nije i ponosan, vrlo teško pronalazi siguran i ispravan put u svoju budućnost. A kao
znanstvenik uvijek sam se u toku svog rada i javne djelatnosti pridržavao ove Einsteinove
misli: «Ne činite nikada ništa protivno savjesti, čak ako država to od vas traži.»
Politički zatvorenik 208/209, srpanj/kolovoz 2009

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Osobno poznajem Srećka i puuuuuuuuuuuuno drugih speleologa.
I još najbolje da se pitam što je istina.

Tko je glasao

@Grdilin

Mislim, kada se radi o Jadovnom, i Šaranovoj jami, da su se Srbi, Židovi i Hrvati-antifašisti ...počeli u vrijeme Jadovnog i Šaranove jame baviti "ekstremnim sportom": iz zadovoljstva su skakali u Šaranovu jamu...

Lj.R.Weiss

Tko je glasao

@grdilin

Jedino je važno znati da je istina negdje drugdje i to uvijek tamo gdje nisi ti.
Sve drugo je nevažno.

Tko je glasao

Feniks i Ljubo

Vi niste napisali ništa o tome što je napisao Božičević.
Vi o tome pojma nemate.
Oštričev komentar je sasvim ok.
A vas dvojica se pravite budalama.
Feniks što se tiče tebe, tvoji dnevnici i komentari najbolje govore o TVOJIM istinama.

Nego da se malo vrnem na jame.
O Šaranovoj se govori kao o najgoroj.
Da ste pročitali Srečkov osvrt vidjeli bi da čovjek govoti i o tome da postojio oko Jadovnog puno neistraženih spelo objekata.
Možda su neki i zatrpani te ih se nikada neće ni otkriti.
Dakle čovjek je ostavio mogučnost postojanja i drugih jama u koje su bacane žrtve.
Ali isto tako je nedvojbeno dokazao da to nije Šaranova jama.

Bavio sam se speleologijom i vrlo često nailazio na ljudske ostatke.
I danas saznajem za pojedine speleo objekte gdje bi se mogli nalaziti ljudski ostaci.
Feniks sa speleologijom sam se počeo baviti od svoje 16.godine.
Biokovo je pravi raj za to.
Bio sam i voditelj speleoloških logora (na razini tadašnje države) gdje su se okupljala mnoga poznata imena speleologije.
Pa i svjetska. No to vama i tako ništa ne znači.
Dakako bio sam i pročelnik speleološkog odsjeka.
Znam za ubijene domorane, "domaće izdajnike, Njemce, i Talijane.
Kako je Biokovo bilo poznato uporište partizana i destinacija za put prema oslobođenim teritorijama u tim jamama su završavali obično oni koje su partizanio zarobili i nisui ih smjeli vračati u zamjeni.
To je logično što se tiće takvog ratovanja ili bi isti zamjenjeni odali njihove položaje.
Dakako da uz prometnice ima jama u koje su bacani civili ili zarobljeni partizani.
Kako koja vojska prošla tako i pobila.
Zamosorski i zabiokovski kraj je bio poznat po tome.
Nadam se da vas ne zanimaju detalji bacanja u jame sa stometarskim vertikalama i opis kostiju nađenih u njima.

Ovo gore napisano mogu potvrditi svi oni koji su dolazili na Biokovo i bavili se istraživanjima jama.

Tko je glasao

@Grdilin - pendrekaš...!

Jamski čovjek, ma ne moraš ništa objašnjavati! I pitati se gdje je istina.
Kažem ti i ponavljam: ISTINA JE U TOME DA SU SE Srbi, Židovi,Romi, antifašisti Hrvati, bavili već tada EKSTREMNIM SPORTOVIMA i DOBROVOLJNO, iz ČISTOG UŽITKA skakali su u Šaranovu i druge jame.
Tako je i otac Slavka Goldsteina i Daniela Ivina, ugledni čovjek iz Karlovca, knjižar po zanimanju, Židov, obožavao ekstremne sportove i skočio u Šaranovu jamu. Istina, malo su ga pogurali oni s "U" na kapama, među njima i neki koji su kasnije, pri kraju rata 1945., završili u toj i sličnim jamama. I nad tim sada treba liti krokodilske suze, i pisati koja vojska prošla, pobila...??
POSTOJALE SU DVIJE VOJSKE, VOJSKA ZLA, VOJSKA NACISTA, USTAŠA, ČETNIKA... i VOJSKA OBRANE GOLIH ŽIVOTA, VOJSKA ANTIFAŠISTA!
No, to je tebi Grdi potpuno nepoznata priča, jer pričaš one priče koje nam već 23 godine pričaju revizionisti hrvatske povijesti... i kojima se ti, kao i Božičević, baš speleološki, uvlačite u dupeta!
I to pišeš nekoliko sati prije ulaska Hrvatske u EU???? Zn li ovo Vesna Pusić, iz HNS-a?? Ili si promijenio stranku i upisao se u - Srbovu, ili pendrekuše Ruže??!???
A Feniksu, Celsou i meni, i mnogim drugima, možeš zahvaliti na strpljenju što te podučavamo!

Lj.R.Weiss

Tko je glasao

Ljubo

Definitivno si u k....
Opet nisi pročitao ni Božičevića ni moj komentar.
Nisam ja negirao zločine nego stavljam stvari na pravo mjesto.
Niti zločine opravdavam zločinima.
Tvoj bolesni um to ne može shvatiti.
U čija se dupeta ja to uvlačim budaletino i lažni Židove?

Ja sam svojim očima vidio uniforme i oznake onih koji su bačeni u jame.
Ja sam svojim ušima slušao svjedočenja tko je u koju jamu bačen.
Ja sam pokušavao shvatiti da je to tada bilo neminovno.
Kao što sam i napisao nije ih se smilo mjenjati za druge zarobljenike jer bi odali njihova skrovišta.

Božičević je stari speleolog. Svjetski priznati stručnjak i nije lažovčina kao ti i još neki ovdje.

Za sve ovdje napisano imam na desetke svjedoka.
I forenzički potvrđeno budalo budalasta.

Tko je glasao

grdilin

a tko ste vi gospodine da vam vjerujemo.takodjer i bozicevic.
kako moze biti vjerodostojan covjek ciji je otac zadrti partizan a sin.....Boze me sacuvaj.

Tko je glasao

Tenor

A bi li ti vjerovao onome tko je svjedočio tko je tko u koju jamu bačen?
A bi li ti vjerovao onome tko se silazio u te jame?

Bi li ti vjerovao u kosti ruku vezanih žicom?
Bi li ti vjerovao u ostatke uniformi?

Srećom još ima živih partizana i antifašista i komunista koji su danas spremni govoriti istinu.

Ja ću tebe ili bilo koga tko je spreman, provesti po Biokovu, pokazati objekte u kojima se nalaze osatci ili su se nalazili.

Zatim ću ti nači ljude koji će ti reči tko je sve to bio.

A ti možeš potražiti blo koga tko zna nešto drugo.

Vjeruj mi, moji svjedoci su ujedno i preživjeli zapovjdnici nekih partizanskih brigada.

Tko je glasao

grdln

z m j l vs vjrjm fnksvm rjcm. n kz d j stn vjk tm gdj ns t, smm tm tvj zvr.hvl ljp n pnd d m prvds p Bkv pkzs bjkt kjm s nlz stc zrtv. trntk npznj,mzd b mn snsl st sdbn.nm j t N VJRJM.

Tko je glasao

@Grdilin pendrekaš i revizionist, uvlakač desničarima u dupeta

Evo, malo literature za pouku: I zašto spomen ploča u Židovskoj općini Zagreb a ne u Jadovnom, za ubijene židovske mlade duše! I koliko antifašističkih spomenika ste ti i tebi slični porušili! I sada vam to nije dosta, sada bi zatrli i svako sjećanje na žrtve ustaša, ličkih ustaša i drugih! Kažu, poslije širokobrijeških, ličke ustaše su bile najkrvoločnije, sve ustaške zločine bi relativizirali...E, neće ići!
Tekst napisala ugledna novinarka Radio Zagreba, judaistkinja i književnica (pripadnica Bet Izraela u Zagrebu) JASMINKA DOMAŠ:
-----------------------------
Jadovno
Što bi zapravo bio ovaj naš svijet bez spomenika, bez tih svjedoka o vremenu i ljudima koji nam govore o zajedničkoj povijesti, o razdobljima mira i ratova, o pjesnicima, slavnim vojskovođama, o logorima,smrtima i ubijanjima, pobjedama i porazima, o tome da nitko ne može izbjeći usudu da bira.

Holokaust na ovom našem prostoru izbrisao je s lica zemlje mnogobrojne koji su do posljednjeg trenutka vjerovali da će preživjeti i koji su usrdno govorili, ali ih više nitko nije želio čuti :» Ja nikome nisam ništa nažao učinio». Ta rečenica nije dopirala do onih koji su ih dovukli u Jadovno, Jasenovac, u logore Danicu, Gospić, Đakovo… logore koji su nicali na sve strane i rađali se iz krvave ustaške kame.

Nedavni sučaj « Budak ponovno među nama «, relativiziranje zločina, tko zna koji sve po redu pokušaj ubacivanja ustaške emigracije u hrvatsku svakodnevicu i koja uz to otvoreno pokazuje da ne žali novac za vječni spomen na crnokošuljaše, bio je u svakom slučaju opominjući prizor. On se odvijao na skliskoj Budakovoj ploči na kojoj su se mnogi spotaknuli, intelektualci, vrli akademici, sveučilišni profesori, Crkva u Hrvata jednako kao i polupismene nacifaši « glasnogovornice» koje su se odjednom našle u TV dnevniku kao nepatvorene domaće zvijezde iz omiljenog pučkog komada « Ognjišta Stars «.

Nekako baš u to vrijeme i prije nego se vlast snašla i dosjetila da će ta crna prtljaga stajati Hrvatsku mukotrpnog ulaska u EU, sjetila sam se izjave jednog stranog novinara :» Hrvatska je valjda jedina zemlja u Europi u kojoj bi se nakon podizanja spomen ploča Juri Francetiću i Mili Budaku mogao podići i spomenik Hitleru».

U međuvremenu Vlada je srećom reagirala uklanjanjem ustašonostalgičarskih uspomena i najavila zakon koji bi trebao uvesti više reda na relaciji fašizam-antifašizam. I možda time, barem malo doprinijeti da se na ovim prostorima naznači eventualni završetak Drugog svjetskog rata. Upravo ti događaji ponukali su nas da još jednom postavimo pitanje o spomenicima žrtvama fašizma, među kojima je u Hrvatskoj pored Srba, Roma i Hrvata komunista bio i veliki broj Židova.

Prema istraživanjima i podacima Saveza antifašističkih boraca Hrvatske objavljenih u knjizi Rušenje antifašističkih spomenika u Hrvatskoj 1990.-2000., nakon 1946. na području naše zemlje bilo je podignuto šest tisuća spomenika i spomen obilježja od kojih su neki upisani u najvišu kategoriju spomeničke baštine, zahvaljujući imenima kao što su primjerice A. Augustinčić, F. Kršinić, V. Radauš, D. Džamonja, V.Bakić, Bogdanović i drugi. Unatoč tome, u Hrvatskoj je u spomenutom razdoblju od 1990. do 2000. srušeno, oštećeno, oskvrnuto ili uklonjeno više od 2.964 spomen obilježja.

Mnogobrojni posjetitelji zagrebačke Židovske općine često pitaju zašto se ploča s imenima 165 ubijenih židovskih omladinaca u Jadovnu, 1941. nalazi baš u toj zgradi, a ne tamo gdje su nevine žrtve ubijene. No , nakon što je spomen ploča u Jadovnu više puta bila oštećena drugog izbora nije bilo.
Predsjednik ŽOZ i koordinacije židovskih općina Hrvatske prof. dr. Ognjen Kraus službeno je zatražio od nadležnih gradskih vlasti Gospića, da se uredi spomen područje logora Jadovno, koji je isključivo služio za fizičku likvidaciju zatočenika. Ali, do danas ništa po tom pitanji nije učinjeno. Jednak zahtjev od strane ŽOZ bio je upućen nadležnima za područje logora Slana na Pagu. I ponovno muk i tišina. Nekima je očito draže ne prisjećati se da su na Pagu bila dva koncentraciona logora. Ženski logor na rubu sela Metajna i muški na kamenjaru rta Slana.
(podvukao Lj.R.W.)

Prvi logoraši koji su stigli na Slanu bili su Židovi,a zatim su dovođeni Srbi i Hrvati- komunisti. No sudbina im je svima bila jednaka:glad, žeđ, žega , hladnoća, mućenje, ubijanje. Prostor za nove logoraše stvaran je tako da su grupe zatočenika bacane u velebitske jame.

U Metajni bilo je žena s djecom. Ustaše su ih silovale, umlaćivali nogama, smrt se ponekad činila izbavljenjem. Na Pagu je ubijeno oko 15 tisuća ljudi , a o tome je pisao i uporno govorio Ante Zemljar, svjedok tih događanja , nepotkupljiv tragač za istinom o logoru Slana koji se borio protiv « snaga namjernog zaborava», kako je napisala u « Vjesniku «u povodu Zemljarove smrti Sibila Petlevski.

Žrtve kao da više nemaju pravo ni na ime, a kamoli na spomen obilježje. S jedne strane u pitanju je krajnji nemar i indolencija onih koji su nadležni pobrinuti se za pijetet stradalih, a s druge još ima onih ovdje kao i u inozemstvu koji misle da je Hrvatska 1945. izgubila rat. Nažalost sve se to odražava i u školskim udžbenicima i glavama pojedinih mladih ljudi i skupina, ksenofobičnih, sklonih rasističkim ispadima i nasilju. Jer to nekako ide ruku pod ruku s premlaćivanjem « drukčijih» i uništavanjem spomenika. Ponekad i na način – slomi petokraku i umjesto nje postavi križ, falsificiraj povijest, zaobiđi istinu, dodaj još za svaki slučaj i svastiku ,a nije naodmet nacrtati i jedno U . To se sve primjera radi, može vidjeti i zapaziti na spomeničkoj šetnji koja upravo sljedi.

U logoru Stara Gradiška ( Jasenovac ) u koji su do proljeća 1942. bili dopremljeni Židovi iz svih krajeva NDH, i od kojih su samo rijetki preživjeli, o čemu, među ostalim, pišu i Ivo i Slavko Goldstein u knjizi Holokaust u Zagrebu, devastirana je kula.

Na Petrovoj Gori oskvrnuto je partizansko groblje i grob s reljefom na ploči dr. Mariji Šlezinger, poznatoj lječnici po požrtvovnosti i sasvim iznimnoj hrabrosti.

Muzejske postave NOB-a u bivšem logoru Danica više nema, muzej je 1991 . rasformiran.

U Gornjoj Rijeci gdje je bio i sabirni logor za « žene židovske rasne pripadnosti», oskvrnut je dvorac- masovna grobnica nevinih žrtava.

U Gospiću je bio logor u koji su 1941. dovođeni Židovi, Srbi, antifašisti iz svih krajeva Hrvatske, a odatle put je dalje vodio u Jadovno na Velebitu i Metajnu na Pagu,… U međuvremenu opustošena stratišta.

U slavonskoj Tenji je bio 1997. srušen spomenik palim borcima i žrtvama fašističkog terora. A upravo ove godine Židovska općina Osijek na čelu s Darkom Fischerom ponovno je postavila tu ploču i dodala još jednu na kojoj piše da je u Tenji bio sabirni logor za Židove.

U Osijeku nestale su ploče s imenima Židova revolucionara i rodoljuba poput Josipa Hanuke i Gerde Schwartz.

Spomenici u logoru Krapje i Mlaka ( u sastavu Jasenovca ) oštećeni su i devastirani. U Vinkovcima na reljefu strijeljanim rodoljubima 1942. Žarku Kneževiću i Lauri Klein prvo su devedestih godna, bile izbodene oči i zatim obojene u crveno. Nakon toga je usljedila daljnja devastacija spomen obilježja. Danas možemo samo postaviti pitanje vinkovačkim gradskim vlastima:» Zna li možda netko gdje su posmrtni ostaci židovske djevojke Laure Klein ?

Kažu da povijest pišu pobjednici. Ne baš uvijek.
-----------------------------------------
Pendrekaš, jamski čovjek Grdilin... jesi li išta shvatio iz ovog teksta??? Treba li ti možda crtati???

Lj.R.Weiss

Tko je glasao

Paražidove

I kakve veze ovo ima sa onim gornjim komentarima?
Ćemu ti mene ideš podučavati?

Lupaš glavom ko telac u šarena vrata.

Tko je glasao

@Grdilin Nervona pudlica, od Nikšića, ha, ha..

Bolje biti "paražidov" nego - nervozna pudlica, porijeklom negdje ispod Lovćena...ili od Nikšića!??
Ajd Grdi, opet piješ alkohol?? I zašto piješ kada ti škodi???
Dakle, otrijezni se, pa se javi!
----------------------------
Evo, ti jedan vic, ako si u stanju, ovako pijan i raspamećen, razumjeti ga:
-----------------------------------
Crnogorac u disco-klubu:
- Igraš li ti đevojče??
- Igram, igram, kako ne!
- Baš dobro, diž se, da ja sjednem!
---------------

Lj.R.Weiss

Tko je glasao

Vd stšlk lnc. n

Vd stšlk lnc. n s prkljčl stšlkj bgr.

Tko je glasao

@mrak... ovo je otvoreni

lunoprof
(Luna)

Tko je glasao

@celsou je drugi nick, a koga, nego @feniksa!

@celsou je drugi nick, a koga, nego @feniksa!

Osim što proizvodi dnevnika kao na tekućoj vrpci, još stvara i dvojnike istih izričaja, vulgarnosti i ostaloga što odaje tko je @celsou!

Tko je glasao

Velikosrpska propaganda i ludilo

------------------
[ Lux Veritatis ]

Tko je glasao

Celsou prolupaou četnikou :-)

------------------
[ Lux Veritatis ]

Tko je glasao

celsou;.....Tim speleologa je

vjetarsjuga

Tko je glasao

zanimljivo

probao sam naći tko je to vršio 1990. speleološko istraživanje, pa ispada da su to učinili srbi
http://www.index.hr/vijesti/clanak/srbi-traze-istragu-quotustaskih-zloci...
u to vrijeme masovno su srpski mediji izvještavali o povijesnim stratištima srba, pravim i izmišljenim, sa debelo prenapuhanim brojevima. do čega je dovela ta kampanja svi znamo.
u samom članku se navodi da su '60 hrvatski speleolozi utvrdili sediment ljudskih kostiju debljine 1.35m; obzirom da ne znamo veličinu jame teško je ocijeniti koliko je to ljudi. nevjerojatno mi je da u jednu relativno malu krašku jamu mogu ubaciti toliko ljudi, nadalje zdrava logika govori da bi za samo prebrojavanje više tisuća ljudskih ostataka trebale godine i sistematski forenzički rad. srbi su to obavili u rekordnom vremenu. inače, postoji problem da je bacanje u jame balkanski običaj, recimo u poznatu jamu u blizini sinja ubacili su nakon rata nekih 10.000 pripadnika poražene vojske, klera, birokracije ndh, tzv. "domaćih izdajnika". prethodno su u tu jamu ubacivale ustaše...žalosno se nabacivati žrtvama, prenositi laži i širiti mržnju, to svakako neće pomoći budućnosti regije.
inače, jadni su ti antifašisti kada su dozvolili da se među njih ubaci legendarni konvertirani konvertit mesić...

Tko je glasao

Je li ti to reče da su

Je li ti to reče da su partizan u Husinu jamu kod Sinja bacili 10 000 ustaša?

Tko je glasao

...

http://www.slobodnadalmacija.hr/Split-%C5%BEupanija/tabid/76/articleType...

jad i čemer...kao što sam davno ovdje rekao, bacanje ljudi u jame moglo bi na balkanu proći kao nacionalni sport, ili zaštićena stečevina pri ulasku u eu...

Tko je glasao

Zaista grozno

ima li to kakve veze s ovim od 5 godina ranije

http://hr.wikipedia.org/wiki/Sibinjske_%C5%BErtve

i još nekim sličnim događajima koje neću navoditi radi uštede prostora.

sve dobro...

Tko je glasao

...

svaki put kada pomislim da ne možeš niže, ti me iznenadiš...

jebote, pa kakve veze ima ubojstvo 8 seljaka iz okolice slavonskog broda 1935. godine, s 24 000 ubijenih logoraša židova, srba. roma, i hrvata, i to tek početkom uspostave tzv. jebene ndh? zar zaista misliš da to može opravdati i biti povod za ovakvo brutalno i bestijalno ustaško krvavo orgijanje? majke mi mile, povraća mi se od tebe...

________________________________________
"where ignorance is bliss, 'tis folly to be wise"

Tko je glasao

Spirala zla kad se pokrene

http://hr.wikipedia.org/wiki/Atentat_u_Narodnoj_skup%C5%A1tini_1928.

teško ju je zaustaviti. Ništa ja ne opravdavam, ne odobravam, ja također osuđujem.

Mislim, nije dobro vući vraga za rep što neki uporno rade u politikantske svrhe.

Pitam se čemu?

Ovaj piše kao da je osobno to posmatrao i kao da je baš sve neupitna istina.

Trebalo bi lijepo angažirati onu komisiju koja je sad pod Fredom Matićem, pa ako treba i platiti neke strance u komisiji, sve lijepo utvrditi koliko se maksimalno može istražiti, dostojno obilježiti, kao i ostale grobnice.

Ovako je podložno manipulaciji, sumnjama .

Nećemo valjda biti toliko glupi da vjerujemo baš svemu što se pisalo i pričalo i "utvrđivalo" po komunistima, koji su poznati kao pošteni ljudi koji nadasve cijene istinu.

Eto, ja ne negiram, jednostavno ne znam istinu, a vi koji prihvaćate baš sve što se stavi pred vas kao neupitnu ISTINU, tja što se tu može-ima nas svakakvih.

Iz novije povjesti kad se sve evidentiralo, čak snimalo, imamo slučaj da se na popisu srpskih žrtava u materijalima u Hagu našao živ čovjek ili npr. imamo slučaj kad je jedan Vice Vukojević optuživan da je silovao Muslimanku, da bi se utvrdilo da ta osoba nije nikad ni postojala.

Pa ti vjeruj onda baš svemu.

sve dobro...

Tko je glasao

U pravu si, da nije bilo

U pravu si, da nije bilo Sibinjskih žrtava, ne bi bilo ni ustaškog genocida.

Sibinjske žrtve, poginuli su:
Petar Topalović, Jakačina Mala (r. 1901.), otac troje djece
Antun Ercegović, Jakačina Mala (r. 1916. ), neoženjen
Đuka Štimac, Jakačina Mala (r. 1909. ), otac jednog djeteta
Ivan Katalinić, Jakačina Mala (r. 1905. ), otac jednog djeteta
Stjepan Gunčević, Grižići, (r. 1897. ), otac petero djece
Antun Perković, Andrijevci, (r. 1904. ), neoženjen
Mato Pejić, Jakačina Mala (r. 1909. ),otac troje djece
Ivan Janković, Jakačina Mala (r. 1897. ), otac četvero djece

Tko je glasao

Užas :-(, ovo je teško i

Užas :-(, ovo je teško i čitati, a kamoli zamisliti da je netko doživio :-(. Prokleta ustaška gamad! Nažalost, mnogi su se izvukli, jednako kao što je i u Auschwitzu kažnjeno najviše 10 posto onih koji su svakodnevno ubijali. I onda danas takvi pričaju o zločinima partizana. Ponekad me uhvati istinska jeza od ljudi koji formalno imaju završene fakultete i kao takvi slove za nekakve intelektualce, a koji su istovremeno spremni negirati ovakve užase ili za njih pronaći niz opravdanja, i onda još kriviti partizane zato što su se borili protiv takve gamadi. I to savim otvoreno rade pune 23 godine...

Tko je glasao

@celsou

Nisam neki obožavatelj dr. Milorada Pupovca ali danas je baš dobro "smjestio" Danielu Srbu (prosvjedniku desničarske provinijencije) u vezi Jadovna:
"Razumijem Srba. Nije ni njemu lako. Prezivati se SRB, i nositi ime DANIEL!"
Otac Slava Goldsteina i Daniela Ivina, knjižar iz Karlovca, skončao je, pored ostalih, u logoru Jadovno!

Lj.R.Weiss

Tko je glasao

Slažem se ;)

Slažem se ;)

Tko je glasao

Postavke za pregledavanje komentara

Odaberite svoje postavke za pregledavanje komentata i kliknite na "Snimi postavke" da aktivirate promjene.

Novi dnevnici

  1. ŠEFovi... ŠEFovanje... država... proračun... od aluzija komentara 0
  2. Lećevica pokazuje budućnost Hrvatske: zemlja staraca, renti i smeća od Zoran Oštrić komentara 0
  3. Zagrepčani prepoznali „rukopoloženog“ i odbacili ga. Hasanbegović naprema Plenković 2:0 u velikim gradovima Zagrebu i Osijeku od ppetra komentara 6
  4. ako staneš ispred Plenkovića od aluzija komentara 0
  5. Dilema SDP-a: kad momčad loše igra, je li kriv (samo) trener? od Zoran Oštrić komentara 3
  6. Prva očita posljedica izbora u Zagrebu: ukida se ime Trga maršala Tita od Zoran Oštrić komentara 18
  7. iPhone user would like to buy another iPhone od arvin komentara 0
  8. civilizirano živjeti od aluzija komentara 0
  9. ŠEFovi... prije... a što znače... NOVOM ... ŠEFU... od aluzija komentara 0
  10. ŠEFove post-izborne RH milijunaši već ugovaraju od aluzija komentara 0
  11. 100 godina vladavine Beograda nad Hrvatskom, kako izaći iz psihološkog i fizičkog ropstva? od Laganini komentara 23
  12. Proslava Dana pobjede nad fašizmom i Dana Evrope à la HDZ-iana od Feniks komentara 3
  13. čovjek bez prihoda ogladni od aluzija komentara 0
  14. POVODOM DANA POBJEDE NAD FAŠIZMOM od petarbosni4 komentara 24
  15. faraon-izam... i... plenk-izam od aluzija komentara 0
  16. Lokalni izbori u Zagrebu: 1. za Tomaševića, 2. protiv Bandića od Zoran Oštrić komentara 12
  17. Deveti krug (za trg) pakla od Feniks komentara 2
  18. otkaz od aluzija komentara 0
  19. Za ideale ginu budale, pokornima bar nešto kapne od Zoran Oštrić komentara 9
  20. znanstvenici uništavaju bez kažnjavanja od aluzija komentara 0
  21. Nevjerodostojni srušio crvene ćuprijanere od ppetra komentara 6
  22. Nešto o logoru Jasenovac - nažalost, moramo ponavljati od Zoran Oštrić komentara 18
  23. majmun sisavac od aluzija komentara 1
  24. Kolike su globalne zalihe sirove nafte? I koliko je to danas važno? od Zoran Oštrić komentara 8
  25. ...i bit´će to happyending story? od indian komentara 16

Trenutno online

  • Registriranih korisnika: 0
  • Gostiju: 35

Novi korisnici

  • arvin
  • IMOTA MORLAK
  • pzbunj
  • Zbunj
  • talk500