Tagovi

Predizborne ankete i posijani glasovi

Ovo je još jedna tema koju neko vrijeme kuham u glavi, no konkretan poticaj je došao od trećeg nastavka frederikove Institucionalne krize. O čemu se radi? Pa, u prvom redu o košmaru u koji su se pretvorile preidzborne ankete, kao i o mnoštvu kritika koje je Zoran Milanović pobrao kada su se realni izborni rezultati pokazali poprilično različitim od onoga što su najavljivale ankete - ipak treba objasniti "kako je uspio izgubiti toliku prednost"?

Prisjetimo se, mjesecima prije izbora SDP je u većini anketa konstantno bio u laganom vodstvu pred HDZ-om, s prednosču od jednog do tri postotka. Na sam dam izbora, sve su nacionalne televizijske kuće izašle u javnost sa rezultatima izlaznih anketa, koje su sve redom - baš kao i one predizborne - davale SDP-u prednost od cca 2 postotka i cetiri, pet mjesta u Saboru.

Bitno je napomenuti da to nisu ankete na koje je jednostavno odmahnuti rukom i zanemariti ih. Te su ankete provedene na 35000 ljudi, što je i za naš izborni sustav sa deset izbornih jedinica respektabilan broj. Ta brojka znači da se javno mijenje u svakoj izbornoj jedinici testiralo na 3000 ljudi, što je više nego dovoljno da se uspostave odnosi između stranaka i sagledaju trendovi. Naravno ti podaci nisu 100% točni, i odstupanja postoje, ali svjetska ISKUSTVA pokazuju da na razini trendova ankete funkcioniraju gotovo savršeno. A svi su trendovi govorili u prilog SDP-a.

I onda hladan tuš - prvo GONG-ovi rezulatati, pa potom i prvi neslužbeni rezultati donose potpuno drugačiju sliku. Trend se okreće, HDZ dobija više, i na kraju odnosi relativnu pobjedu sa 5 mandata prednosi (u domaćim izbornim jedinicama).

Kako je do toga došlo? Gdje je Milanović uspio izgubiti tu prednost koju su mu ankete davale cijelo to vrijeme?
Odgovor je - nigdje. Milanović svojom predizbornom kampanjom nije izgubio nitijedan postotak prednosti.

Naravno, postoji objašnjenje, i ono je zapravo vrlo jednostavno. SDP je u izlaznim anketama, koje se rade istog trena kada i glasovanje dobio gotovo identičan postotak (u usporedbi sa HDZ-om) kao i u anketama koje su se radile tjednima i mjesecima prije toga. Nije za vjerovati da bi ljudi na izbornom mjestu glasali za jednu stranku, a potom u izlaznoj anketi par minuta kasnije zaokruzili neku drugu.... Ne, razlozi razlike između izlaznih anketa i stvarnih rezultata izlazi izvan domene anketa.

U prvom sam trenutku vjerovao da možda jednostavno ima istine u onome što je Jaca-od-Velikog-Srca izrekla u izbornoj noći - da HDZ-ovi glasači jednostavno ne vole sudjelovati u anketama. Takvo ponašanje bi uistinu logično objasnilo zašto se sve ankete razlikuju od stvarnih rezultata.
No tu ima jedan problem - takvo ponašanje je karakteristično za sredine u kojima postoji opće neprihvaćanje ili negodovanje oko neke političke stranke ili političkog stava, ili ako ne opće negodovanje, onda pritisak vladajućih struktura ili moćnih organizacija (poput Crkve ili kakve multinacionalne kompanije koja dominira životom u nekoj sredini).

Nitijedna od tih teza ne stoji u ovom slučaju. HDZ je vladajuća opcija, pa ne postoji pritisak vlasti protiv izjašnjavanja za HDZ, Crkva je također u kampanji dušom i tijelom stala uz tu stranku (primajući tijekom kampanje 70 milijuna srebrnjaka, ups, ovaj, kuna), a ni krupnom kapitalu (uključujući i onaj iz medijskog prostora) HDZ nije mrska strana, dapače!
Pa dobro, čemu onda sav taj zazor? Zašto bi se onda glasači te stranke skrivali i nerado odavali svoje stavove? Vjerojatno zato jer tog zazora niti nema. I tu se vraćamo na početak ovog teksta i do frederikovog teksta o Institucionalnoj krizi.

Naime, situacija opisana u njegovim tekstovima - a to je da je velik broj hrvatskih državljana iz Bosne i Hercegovine organizirano prijavio prebivalište u Hrvatskoj, i tako glasao u hrvatskim izbornim jedinicama - također izvrsno objašnjava razliku između anketa i izbora. Tu tezu je potvrdio i Milanović gostovanjem u Nedeljom u dva, iznoseći konkretan primjer o 300 glasova iz Bosne koji su naknadno došli u V izbornu jedinicu i jedan izborni mandat iz SDP-ovih ruku odnjeli u HDZ-ove. Pa je HDZ u toj izbornoj jedinici za 75 glasova pobijedio sa 8:4 umjesto sa 7:5. Taj primjer zorno ilustrira što može napraviti 300-tinjak glasova na pravom mjestu, a bojim se razmišljati koje to razmjere može poprimiti ako se uistinu radi o desecima tisuća fiktivnih birača... Možda tolike da stvarne izborne rezultate vrati u rang onih koje su nagovještavale sve žive ankete...

Pa je li onda čudno da se Sanader toliko obrušio na PULS i predizborne ankete u svom prvom obraćanju javnosti nakon objave neslužbenih rezultata?

Komentari

Teorija je ok ali sadrži

Teorija je ok ali sadrži logičku pogrešku.

Uvažavajući ovo tvoje,

Nitijedna od tih teza ne stoji u ovom slučaju. HDZ je vladajuća opcija, pa ne postoji pritisak vlasti protiv izjašnjavanja za HDZ, Crkva je također u kampanji dušom i tijelom stala uz tu stranku (primajući tijekom kampanje 70 milijuna srebrnjaka, ups, ovaj, kuna), a ni krupnom kapitalu (uključujući i onaj iz medijskog prostora) HDZ nije mrska strana, dapače!

...logično je zapitati se:

Zašto bi onda birači dovedeni iz BiH izbjegli ispuniti anketu koja je anonimna?

Ja vjerujema kako ih je dosta došlo glasati s ove strane granice i da je ta činjenica utjecala na rezultat ali mi se čini da isto ne objašnjava razliku između anketa i rezultata koji su proglašeni.

B-52

Tko je glasao

Zašto bi onda birači

Zašto bi onda birači dovedeni iz BiH izbjegli ispuniti anketu koja je anonimna?

sm, znam da je ovo jako zakasnjeli komentar, ali eto. prikupljam neke materijale za novi post, pa sam naletio na ovo.

anyway, nije u tome stvar - glasaci iz BiH uopce nisu morali dolaziti u Hr. kako se za 11. izbornu jedinicu glasalo dva dana, mogli su komotno u subotu glasati za 11. izbornu jedinicu, a u nedelju na istom izbornom mjestu glasati za listu iz neke od prvih deset jedinica (ukoliko imaju prijavljeno prebivaliste i u Hr). ti rezultati se naknadno salju u Hr kao glasovi drzavljana s prebivalistem u Hr koji su se na dan izbora zatekli u inozemstvu. na taj nacin je i kapnulo onih 300 glasova (iz orasja, ako se ne varam) koji su u petoj izbornoj jedinici jedan mandat prebacili iz ruku SDPa u ruke HDZa.

a izlazne ankete su se provodile samo u Hr.
naravno da onda postoji znacajna razlika.

ono, pet buseva penzica je valjda bilo na turistickom proputovanju bosnom, pa su eto, slucajno taj dan tamo i glasali...


Preselio sam blog. Od travnja nove dnevnike možete naći na:
aleksandar-hatzivelkos.from.hr
[new time, new place]

Tko je glasao

Možda tolike da stvarne

Možda tolike da stvarne izborne rezultate vrati u rang onih koje su nagovještavale sve žive ankete...
Nisu sve žive jer je Mediana par dana prije izbora pogodila točno 5 razlike u korist HDZ-a (58:53). Puls je podbacio dajući 62:58 za SDP. O promašenosti ozbiljnog uzimanja izlaznih anketa govorila je teorija (iskustva drugih država) i praksa (zli_girl je primijetila prostim okom da "plavi" ne pristupaju anketiranju).

Tko je glasao

nisam ulazio u posvemasnje

nisam ulazio u posvemasnje vadjenje podataka, ali i to se moze uciniti ako zatreba.
preko 80% anketa davalo je visemanje istu prednost sdp-u, kao i izlazne ankete.

nego mene zanimaju ta iskustva drugih drzava o nepouzdanosti izlaznih anketa... moze malo konkretnije? ja sam naime, do sada dobivao suprotne informacije - da ti te izlazne ankete u pravilu najtocnije, u prvom redu zbog najveceg broja anketiranih, i uzorka koji predstavljaju.

sto se tice nesklonosti plavih da se izjasne, vjerojatno u tome ima djelom istine, ali ne vjerujem da se radi o tolikom broju koji bi preokrenuo rezultat. komentar o osnovanosti te teze sam napisao u samom postu...


Preselio sam blog. Od travnja nove dnevnike možete naći na:
aleksandar-hatzivelkos.from.hr
[new time, new place]

Tko je glasao

oslanjao sam se na

oslanjao sam se na opinioiurisov komentar da:
Nisu takvi samo HDZ-ovi birači, opće je poznato da konzervativni birači odbijaju sudjelovati u izlaznim anketama, kako u Hrvatskoj tako i u bilo kojoj drugoj zemlji što narušava reprezentativnost uzorka.
Iako je Skviki na jednom mjestu napisao kako u Njemačkoj te ankete daju pouzdan rezultat.
Ali za mene je mjerodavna bila zli_girl koja je napisala u 19:22h na dan izbora:
ne znam koliko je puls ok. naime, bila sam danas prije podne na birackom mjestu gdje se provodila anketa (van zg), i cini mi se da je ekipa sklona 'plavima' u malom broju popunjavala ankete. (strah?)
Eto, izgleda kako SDP-ov stožer nije imao ovakvu dojavu, pa se proglasio pobjednikom.

Tko je glasao

sve je to ok, ali mi se cini

sve je to ok, ali mi se cini da ipak prvenstveno funkcionira na osobnoj procjeni. volio bih (inace, ne samo sad) vidjeti i neke egzaktne podatke. koliko sam negdje procitao u usa su te ankete izuzetno precizne, no mislim da tamo stvar olaksava postojanje samo dvije relevantne stranke i vecinski izborni sustav.
zanima me pouzdanost takvih anketa u proporcionalnim sustavima.
ako netko ima kakav link, bio bih zahvalan...


Preselio sam blog. Od travnja nove dnevnike možete naći na:
aleksandar-hatzivelkos.from.hr
[new time, new place]

Tko je glasao

Ako je točno da veliki broj

Ako je točno da veliki broj državljana RH s prebivalištem u BiH prijavljuje prebivalište i u RH te na taj način biraju u izbornoj jedinici u kojoj ne bi trebali, onda je jedino rješenje u usporedbi popisa birača za RH i BiH sabor/parlament. Kako ovo postići u praksi ne znam, ali recimo kad bi popisi bili javno dostupni onda bi situacija bila znatno nepovoljnija za potencijalne prevarante. Tu je problem JMBG kao jedinstveni identifikator, ali tehnički detalji se daju riješiti.

Tko je glasao

Slažem se ! Prije nekoliko

Slažem se !
Prije nekoliko minuta objavio sam komentar na dnevnik Institucionalna kriza III (http://pollitika.com/institucionalna-kriza-iii ) koji glasi:
.
Birački spiskovi su kompjuteritirani !
Trebalo bi istražiti da li se do biračkih spiskova može doći i njih obraditi sa pitanjem da li se osoba upisana sa jednim JMBG nalazi na još nekom biračkom spisku ili na više spiskova. Ja osobno ne sumnjam da u RH ima mnogo takvih slučajeva, ali u Bosni i po ambasadama i konzularnom prestavništvima ima ih sigurno na desetke tisuća.
Ako su izbori javan proces , i podloga izbora trebala bi biti javna ! Dakle birački spiskovi morali bi biti objavljeni na Internetu u formi da ih se može presnimiti i vršiti analize kako se kome prohtje. To bi bila velika ispomoć u nadziranju izbora a i dokazivanju njihove vjerodostojnosti.
Ovako ispada da su birački spiskovi javni samo u retku kojeg birač vidi prilikom glasanja. Sve ostalo je državna tajna ???
Nadalje u Zakon bi trebalo unijeti odredbu da se osobi kojoj se dokaže da se nalazi na više biračkih spiskova oduzima barem pravo glasa ili nešto slično, a ukoliko ima dvojno državljanstvo da mu se oduzme Hrvatsko državljanstvo.
Možda bi izborne prevare onda bilo malo manje !
.
Dodajem; Da li bilo zgodno pitati Mesića o tome ?

Tko je glasao

Da li to što hadezeovi

Da li to što hadezeovi biraći ne vole sudjelovati u anketama znači da se srame reći za koga glasuju?

Tko je glasao

Da li ovo "da HDZ-ovi

Da li ovo "da HDZ-ovi burači ne vole sudjelovati u anketama" znači da se srame reći istinu?

Tko je glasao

Ovo je mnogo gore, takvo

Ovo je mnogo gore, takvo skrivećki ponašanje je rezultat spoznaje da čine nešto nezakonito i duboko nepravedno, da varaju svoju domovinu (BiH) i svoju naciju (Hrvatsku), pa nemaju obraza se javljati u javnosti, nego to kradom naprave - to je na djelu "furtimašenje" najviše razine. (Sad mi je čak drago što sam taj post iskopao iz nekih mojih starih tekstova- napisan još prije blogovskih avantura)

Ankete su rađene prema mišljenjima potencijalnih birača a stanovnika Republike Hrvatske, a nije bio obuhvaćen zamašan broj onih koji su došli ti glasovati kradomice - i tu su nastale razlike.

Vidiš, ima tu još nešto što je gore i od najgoreg: Ona velika kampanja Sanaderovih slika širom Bosne i Hercegovine koja je nama bila smiješnja i koja je agresivno pozivala sve "duple" u Hrvatsku: Tko je sve to organizirao veliko je pitanje, koje bi trebalo otkriti - netko već hoće jednom kad se sve ovo popravi, i kad se XI jedinica izbriše. Jer ovim što su napravili upravo su posve uništili smisao te jedinice. Zamisli tih nekolikostotina tisuča ljudi naših sunarodnjaka iz druge države koji ovamo dolaze s očitom namjerom da nam podvale. Pa to je strašna spoznaja!!!

Oni kao građani Hrvatske mogu i trebaju biti zastupljeni u Saboru ai ne na legislativnoj razini (zakonodavnog saborskog doma koji donosi ključne odluke). Tako treba tretirati i manjine. Malo pripremam još dva nastavka "Institucionalnih kriza", a jedan se odnosi na Westminster system ili "odgovornu vladu", prema kojoj (kao i u Belgiji ali i mnogim drugim zemljama, Italija npr.)

Mi smo mala zemlje i 15o saborskih zastupnika nije potrebno a i društvena komplesnost zahtijeva ponovno podjelu na domove, netko je o tome već započeo raspravljati. Zakonodavni dom ne treba biti veći od najviše 100-tinjak zastupnika, a 30-50 senatora u Senatu je mjesto gdje će sjediti uz hrvatske regije i manjine i dijaspora. Zakonodavni dom može i treba biti manji i biran mješovitom metodom malo s lista a više direktno (kao npr. u Njemačkoj). Ovako imamo zbrku u kojoj se zastupnici biraju od 200.000 to 300 glasova, i taj sustav m,ora kolabirati u korupciji, naravno još prije jer se Hrvatska koruipcije nikada nije ni riješila, nego ju sada demonstrira čak na najvišoj razini - u Saboru ).

Tko je glasao

paranoja? ili je možda

paranoja?
ili je možda lakše ne razmišljati o uzrocima
ne prihvatiti istinu
da neke dobre stvari treba napraviti još bolje
a neke loše ne raditi, (ako nije neophodno, kao na primjer u osijeku)
ako se želi pobijediti dobrog protivnika
(lako je mlatiti mrtvog konja, dobiti izbore 2000.-te)
najteže je onima koji shvaćaju koliko je pobjeda bila
jako, jako blizu
i koliko se ovaj trenutak neće više ponoviti

objektivnom promatraču
možda bi pomoglo usporediti metodologiju različitih anketa
najpreciznija
i najsličnija realnom izbornom rezultatu je bila anketa
koja je imitirala izborni postupak
koja je provedena tjedan, dva pred izbore
anketari su ispitanicima donijeli listiće koje su ovi anonimno zaokružili
(mislim da je to radila neka slovenska agencija)
i

na jednoj ozbiljnijoj razini političkog komentara
teško je vjerovati da će ikada više u hrvatskoj
jedna stranka biti u stanju sastaviti vlast
ubuduće će to uvijek biti koalicije
i u nekom smislu jest točno da se milanović pojavio prekasno
prekasno, jer iako po svojim osobinama može dovesti sdp do odličnog rezultata
sazrijevanje hrvatskog političkog tijela
vjerovatno mu nikada više neće pružiti priliku koju je imao 2007.
da bude jedini pobjednik

i u tome pogledu pobjednik je hss i hsls
jer će knjigom kolaicijskog sporazuma od 100 stranica
utemeljiti konačno čvrsto sidro za političku poziciju centra
(jer sada konačno birači centra imaju garanciju da njihov izbor ima smisla)

mir ljudima dobre volje

luka

Tko je glasao

Pa svakako u jednome imaš

Pa svakako u jednome imaš pravo, šanse treba prepoznati, a još više iskoriiti. Kod nas postoji prevladavajući model (kod jačih stranaka) da moraju sami osvojiti dovoljno da sami vladaju, al je to realno utopija za suvremenu društvenu raznolikost.

U toj želji da sam presuđuje HDZ je skoro posve uništio i usisao cijeli desni prostor političkog prostora - no sad se suočava s problemom da je to značilo skretanje stranke previše u desno (vidi značenje belgijskog slučaja) pa stvara strah u centru, a na desnici više nema potencijslno korisnih saveznika, pa unatoč velikom broju mandata ima velikih poteškoća u sastavljanju vlade, a još je upitnije i kad je sastavai da li će imati podršku u parlamentu. Manipulacije s dijasporom su potpuno kompromitirali tu soluciju u budučnosti.

SDP je pak zanesen previše dobrim prognozma (na domovinskim istraživanjima a ne prateću sada evidentnu pojavu desanta dijaspore na jedinice u domovini) umislio da sve može dobiti sam, i da kreira politiku po svojoj mjeri. Nažalost ni to nije bilo moguće, jer i bez ovih diverzija premještanja glasača udijaspore, to ne bi bilo realano.

Treba u društvu stvarati naboj za promjene i u njega uključivati sve srodne faktore, a ne ih eventualno ne uvažavati ili čak uništavati.

Mi smo zreli za promjene političkog sustava, koji se samo malo mijenjao, šminkao, od vremena promjena 1999, i izgraditi jedan noviji i moderniji sustav po uzoru na "odgovornu vladu" tj. na Westminster system - u kojem će odgovornost na osobnoj i grupoj političkoj tazini biti locirana na mnogo višim standardima.

Tko je glasao

Frederik, Okretat se može i

Frederik,
Okretat se može i 1000 puta ali ostaje jedna istina i ta je gorka.

Čim više se je sav cirkus primakival izbornom danu sve je agresivnija kampanja SDP-a formirala dobar postotak birača.

Mjesto da su promirali svoje misli i jasne ciljeve oni su napadali protivnika.

Svaki i malo inteligentan čovijek bi na to gledal skeptićno i dobro razmislil

Tko je glasao

Skviki, pogledaj gore moj

Skviki, pogledaj gore moj odgovor Cerovcu, u njemu je sadržan odgovor na ove tvoje napomene - stvar treba sagledati mnogo dublje i principijelnije - uopće se ovdje ne radi o strankama (koje su po meni iscrpili ovakav način formiranja državnih organa) nego o duboko moralno pitanju - zamisli samo kad golema masa glasača koji znaju da čine ilegalne stvari krene u drugu državu nametati joj svoj način razmišljanja i očekivanja, a ovdje ih određeni istomišljenici koji isto tako znaju da čine nelegalne i necivilizirane stvari primaju i koriste. Takva spoznaja je katastrofa sama po sebi i ne treba je brkati sa stranačkim navijanjima!!

Ostavimo se i HDZ-a i SDP-a i svih drugih, ovo je pitanje odnosa pojedinca prema svojoj naciji i državi, a i odnosa krivo nasađene države prema nečemu što se nikada i nikako nije smjelo dogoditi!

O tome razgovarajmo, (a ti su o tome već dao svoje mišljenje sukladno mome), ali sada kad znamo puno više toga što se iza kulisa događalo.

Tko je glasao

Evo i jedan mali dodatak o

Evo i jedan mali dodatak o anketama.

Predizborno anketiranje trajalo je do pred same izbore, a rezultati su se objavljivali po izbornim jedinicama. Jesu li i one utjecale na rezultate izbora? Naravno da jesu!

Što se događalo? Te ankete su govorile da neke stranke u pojedinim jedinicama ne prelaz prag, iako su mu vrlo blizu (preko 4,5%). Dio glasača manjih stranaka, tj. centra (HNS, HSS/HSLS), u strahu da im ne propadne glas, zbog toga su se opredijelili za 'velike' stranke (SDP, HDZ). Tako da su i ankete dodatno doprinijele bipolarizaciji političke scene i slabljenju centra. Čini mi se da je čak i Sanader u jednom trenutku u izbornoj noći rekao da takve ankete ne bi trebalo provoditi neposredno prije izbora. Nije da ga obožavam, ali tu svakako ima pravo.

Sjećam se jednoga komentara u takvoj anketi na monitoru.hr. Glasio je otprilike ovako: ''Htio sam glasati za HNS. Budući da HNS u mojoj izbornoj jedinici (X) ne prelazi prag, glasat ću za SDP.'' I doista, HNS u X izbornoj jedinici nije prešao prag, falilo mu je svega par stotina glasova (mislim da je 'ostao' na 4,83%). A u jednoj drugoj IJ (je li bila IX ?) taj isti HNS je prešao prag, nešto preko 5%, ali ga je 'srezao' d'Hondt. I tako dva zastupnička mjesta otiđoše HDZ-u - po meni - primarno zahvaljujući učinku ovih anketa.

P.S.:
Pridjev 'velike' uz stranke je namjerno u navodnicima. Ne'š ti veličine!

ragusa

Tko je glasao

Pridjev 'velike' uz stranke

Pridjev 'velike' uz stranke je namjerno u navodnicima. Ne'š ti veličine!
Apsolutno ispravno!
7 je uvijek bilo više od 56. Ili od 66.

"Isto i jednako nisu ni isto ni jednako."
silverci

Tko je glasao

Brojevi nisu jedina vrsta

Brojevi nisu jedina vrsta 'veličine'. Očito sam mislio na druge stvari, čim sam nešto tako rekao. Ali, poštujem komentar, ipak sam ga zaslužio (no bad feeling)!

Jesu li SDP i HDZ programski 'bolji' od HNS-a ili HSS-a 8-10 puta (na te sam stvari mislio)? Istina, teško je to kvantificirati. Evo neka bude da su duplo bolji, da ne negiram gornje - šalu na stranu, možda jednom i dočekamo da programi stranaka budu igrali malo važniju ulogu na izborima!

ragusa

Tko je glasao

po ovome što si napisala,

po ovome što si napisala, ta dva mjesta otišli su SDP-u, a ne HDZ-u, jer su tako odlazili i glasovi, u mom osobnom slučaju također.
HNS-ov problem nije d'Hondt nego to što, nakon 17 godina rada, ne može skupit više od 12.533 glasova od Splita do Dubrovnika.
2003. godine, HNS, HSS i HSP dobili su po jednog zastupnika u IX. i X. jedinici osvajajući između 5,17% i 7,33%, recimo kako im se sreća tada osmijehnula.
Ni jedan od tih 6 nije zadržao svoje mjesto jer nisu bili svjesni na kako tankoj grančici sjede, svi su računali kako će dobit puno više, a broj postotaka ograničen je na 100.

Tko je glasao

Dragi Vinko, kao prvo nisam

Dragi Vinko,

kao prvo nisam napisala, nego napisao, ali nije bitno (nisi prvi koji me ovdje uškopio!).

Istina, svi računaju da će dobiti više, a nema nego 100 postotaka. Ali ima tu i drugih čimbenika - npr. ono prelijevanje glasača iz Hercegovine. U jednoj od 'Institucionalnih kriza' (mislim da je bio I dio) naveo sam neke primjere iz doline Neretve što se tamo događalo. Čak se i Jambu u Metkoviću dogodilo da je 'podbacio'. Ili - da rečem u Smojinom glagolskom obliku - podbacilo ga!

ragusa

Tko je glasao

Posve logično, to sam u

Posve logično, to sam u više navrata pokušavao ukazati i direktno a najbolje indirektno u seriuji postova na tu temu. No ovdje bih upozorio i na računanje korelacija porasta glasova za poedine strane u skladu s prirastom burača u pojedinim jedinicama. Neće se ljutiti autor koji je tu staru dobru statistočku metodu izračuna korelacija upotrijebio i u ovom slučaju:

Uto, 25/12/2007 - 22:23 — mujta
Sretan Božić svima.
Ja sam se malo uspoređivao brojeve koje navodiš u svom dnevniku s ostvarenim rezultatima hdz-a i sdp-a po izbornim jedinicama. Uspoređivao sam sljedeće dvije varijable u korelacijskom smislu:
-broj novoupisanih birača u intervalu 2003-2007 (donju godinu navodim kao što je navedeno u dnevniku, mada bi bilo logično da je to 2004)
-postotak osvojenih glasova hdz-a, odnosno sdp-a.
rezultati su sljedeći:
korelacija između broja novoupisanih glasača i postotka hdz-ovih glasova: +0.75
korelacija između broja novoupisanih glasača i postotka sdp-ovih glasova: -0.45 (važan je predznak)
Slijedi kratko pojašnjenje za one koji nisu upućeni. Korelacijski koeficijent je broj u intervalu -1 do 1, i pokazuje kakva je zapravo sličnost između dva procesa (ne statistička zavisnost).
Na temelju dobivenih rezultata može se zaključiti da postoji dosta jaka veza između broja novoupisanih birača i postotnog skora hdz-a (više upisanih - više osvojenih glasova), dok je kod sdp slabija veza međutim u suprotnom smislu (više upisanih - manje osvojenih glasova). Napominjem da je važan i predznak.
Moj slobodni prijevod bi bio da nisu ljudi za badava na određenim mjestima.

Tko je glasao

Postavke za pregledavanje komentara

Odaberite svoje postavke za pregledavanje komentata i kliknite na "Snimi postavke" da aktivirate promjene.

Novi dnevnici

  1. Politika prokletih & Sjeta u očima anđela od Laganini komentara 11
  2. Jedino obećanje koje je ispunila vlada Zorana Milanovića od katkapital komentara 0
  3. Podrška, „stvaralaštvo“, doktrina, deklaracija … od Feniks komentara 8
  4. Jesu li tvrdnje g. Josepha Stiglitza (JS) stručne i istinite? od rodjen komentara 2
  5. Život bez stresa i politike od live123 komentara 1
  6. političarski ili trgovački izbori za predsjednika RH? od aluzija komentara 1
  7. pudlice i ostali psi od drvosjek komentara 55
  8. Lalovac "u ništa" od marival komentara 28
  9. Urbane rane moje varoši od Ljubo Ruben Weiss komentara 12
  10. Sramotne reakcije hrvatskih političara na Šešeljeve provokacije od vkrsnik komentara 25
  11. Hanžeković kao delegat sotone u Hrvatskoj od sjenka komentara 10
  12. Obama i Putin jesu li trgovci? od aluzija komentara 0
  13. Uputa za borbu protiv sredstava manipulacije čitatelja od rodjen komentara 7
  14. Hanibal ante portas & Velikosrpska fašistička propaganda od Laganini komentara 68
  15. Nije šija, nego vrat, nije Bešker, nego Feniks od MKn komentara 65
  16. Istina nalazi put i kroz njihove laži jer viri baš iz samih tih laži - Dan sjećanja 2014. od ppetra komentara 41
  17. Pismo investitora petogodišnjem unuku od rodjen komentara 2
  18. Ima se – platilo se! od Feniks komentara 24
  19. referendumsko internetsko upravljanje od aluzija komentara 2
  20. Vukovarsko znati i ne znati od Feniks komentara 39
  21. "Klemovi" anglosaksonski balvani u Savskoj od sjenka komentara 93
  22. Ekonomija i društvo budućnosti od petarbosni4 komentara 7
  23. Budale ili Peta kolona od Weteran komentara 178
  24. Optužba pojma, neistinito tumačenje, obmana i dezorjentiranost od rodjen komentara 0
  25. Financijske teskoce vode direktora u zatvor? od lunoprof komentara 21

Preporučeni dnevnici

Tko je online

  • leddevet
  • ppetra
  • rupert

Trenutno online

  • Registriranih korisnika: 3
  • Gostiju: 26

Novi korisnici

  • Gigaset
  • punktuar
  • Zlatno doba kap...
  • BlackLily
  • Ness