Tagovi

Lisinski kao položaj glazbe i kulture

Vatroslav Lisinski je hrvatski skladatelj koji je skladao prvu hrvatsku operu "Ljubav i zloba". Ostvario je veliku i uspješnu glazbenu karijeru. Iznimno je cijenjen te je zbog toga glazbena nagrada u popularnoj glazbi dobila ime po njegovoj glasovitoj operi "Porin". Godine 1973. je u Zagrebačkom Trnju izgrađena tada moderna koncertna dvorana i dobila naziv "Vatroslav Lisinski". Čovjek bi sigurno bi ponosan na tako nešto, pogotovo zbog sve glazbe koja je kružila tim prostorijama do danas. Ponosni bi bili svi kada bi ga se dovodilo u konotaciju gdje je on položaj glazbe, no nažalost nije baš tako. Ovo je priča o jednoj dvorani koja zapravo govori mnogo više.

Kroz povijest dvorana "Lisinski" je mnogo puta prepuštena lošim upraviteljima i događali su se mnogi skandali kao npr. kod posljednje promjene sjedalica. Posljednji skandal je zatvaranje dvorane do kraja 2009. zbog propusta u građi dvorane. Kao problem se navodi pretjerana izloženost azbestu koji je inače sastavni dio mnogih građevina. Moguće je da uzrokuje probleme, no cijelu situaciju je rukovodstvo trebao planirati. Sigurno problem sa azbestom nije jedini problem i sigurno nije zbog toga trebala biti upropaštena koncertna sezona. Skandalozno je da grad Zagreb koji sebe naziva metropolom, nema dovoljnu infrastrukturu koja bi mogla primiti događaje koje je primala koncertna dvorana "Lisinski". To puno govori o ophođenju prema kulturi. S obzirom da se gotovo nitko od građana ne protivi ovakvoj situaciji, zaključujem da ih nije niti pretjerano briga za to. Svaka čast festivalima i bendovima kao Franz Ferdinand, ali gostovanje glasovitih klasičnih i ostalih popularnih glazbenika uz prosječno preko 750000 gledatelja je važnije za kulturu.

Mnogi javno govore o nogometnom stadionu. Mislim da bi prioritet bila gradnja slične koncertne dvorane i modernizacija "Lisinskog" koji već ima veliku tradiciju i postao je brand Zagreba i Hrvatske. Sa brandom se mora upravljati pametno, što podrazumijeva investicije. Budimo iskreni prema sebi i izračunajmo koliki je to trošak... Zanemarivo s obzirom na izdatke za sportske objekte. O sportskim objektima također trebamo brinuti, ali ovo je priča o kulturi koja zaslužuje barem ravnopravnu brigu. Što su inače narodi bez kulture? Kultura je dio "mehanizma" koji stvara nešto što se zove "baština" i kultura obogaćuje duh ljudi.

Izađimo iz Zagreba i promotrimo ostale gradove u Hrvatskoj. Koliko se tamo nalazi sličnih dvorana i koliko se vodi briga o kulturi. Upravljaju li kulturnim institucijama i objektima kvalificirani ljudi i postoje li i tamo nepotizam i korupcija? Vidimo da ovo nije samo rasprava o Zagrebu i "Lisinskom", nego o stanju kulture u cijeloj Hrvatskoj. Potrebni su novi objekti. Ne može se uvijek računati na genijalnost pojedinaca i puku sreću. Ne možemo očekivati da će vrhunski glazbenici svirati u prostorima koji nemaju dobre akustične karakteristike. Nije samo problem u manjku prostora za "ozbiljnu glazbu" kao što je "Lisinski". Tzv. popularni glazbenici također nemaju dovoljno objekata što je djelomično ispravljeno tek sada, izgradnjom više-namjenskih dvorana za svjetsko rukometno prvenstvo. Upravo zbog toga eminentna glazbena imena često zaobilaze Hrvatsku. Ne zbog toga što im nismo dragi, nego zbog toga što nemaju gdje svirati. Zato dvorane moraju voditi sposobni menadžeri koji će osigurati mnogo vrhunskih manifestacija uz maksimalan profit. Nažalost, već je zabilježen prvi skandal sa dvoranom u Splitu zbog kojeg potencijal dvorane vjerojatno neće biti ispunjen. Osim toga, nisam siguran koliko se ova situacija planirala pred samo gradnju dvorani itd.

Nadam se da se varam i da je ljudima u Hrvatskoj uistinu "stalo" do kulture i glazbe, a i ekonomičnosti. Neki objekti uvijek mogu poslužiti za različite događaje od glazbe do sporta. Posebne koncertne dvorane kao npr. "Vatroslav Lisinski" moraju biti ipak drugačije izgrađene, ali svejedno bi se isplatile ako uzmemo u obzir da sadašnja dvorana ostvaruje više od 750000 gledatelja u prosjeku. Stvar je u volji građana, političara i načinu vođenja politike. Sa ovih prostora je kroz povijest prošao velik broj uglednih i talentiranih glazbenika, no ono što je zapanjujuće, velikom većinom su školovani u stranim zemljama i tamo su ostvarili vrhunac karijere. To se je dogodilo samo zato što u Hrvatskoj nisu imali prostora za razvoj. Nisu imali potrebnu infrastrukturu, opremu, te ostale uvjete... Kad se sjetimo samo Glazbene akademije koja godinama ne može osigurati prikladan prostor, odmah nam može biti jasno da kultura nije važna. Tako da "Lisinski" nije slučaj, nego iznimka koja potvrđuje pravilo. Dakle, ako želimo kvalitetnu i raznoliku glazbu u Hrvatskoj, pružimo adekvatan prostor i opremu za izvođenje, a ako još želimo i glazbenike sa ovih prostora, uložimo u njihovu naobrazbu. Ako želimo da ta "zvonka radost" (kako bi rekli u "Operi box") dođe do nas, pružimo i mi njoj neki minimum.

Tagovi

Komentari

Mnogi javno govore o

Mnogi javno govore o nogometnom stadionu. Mislim da bi prioritet bila gradnja slične koncertne dvorane i modernizacija "Lisinskog" koji već ima veliku tradiciju i postao je brand Zagreba i Hrvatske. Sa brandom se mora upravljati pametno, što podrazumijeva investicije. Budimo iskreni prema sebi i izračunajmo koliki je to trošak... Zanemarivo s obzirom na izdatke za sportske objekte. O sportskim objektima također trebamo brinuti, ali ovo je priča o kulturi koja zaslužuje barem ravnopravnu brigu. Što su inače narodi bez kulture? Kultura je dio "mehanizma" koji stvara nešto što se zove "baština" i kultura obogaćuje duh ljudi.

I nogomet je dio "kulture", gledano u širem smislu. Kultura obuhvaća i materijalno (zgrade, spomenike), nematerijalno...

Koliko ljudi stane u Lisinski? Koliko na stadion Maksimir? Koliko ljudi gleda prijenos utakmice Dinamo-Hajduk? Koliko prijenos koncerta iz Lisinskog? U demokratskoj zemlji ljudi odlučuju, i evo, odlučili su. Sve ostalo je povlađivanje malog skupini koja sebe naziva elitom i koju te stvari zanimaju. To se ionako i svugdje radi, ali treba imati mjere.

Sa ovih prostora je kroz povijest prošao velik broj uglednih i talentiranih glazbenika, no ono što je zapanjujuće, velikom većinom su školovani u stranim zemljama i tamo su ostvarili vrhunac karijere

Zanimljivo, isto se može reći i za znanstvenike, sportaše... izvedimo sami zaključak.

Tko je glasao

Pojasniti ću jer očito

Pojasniti ću jer očito nije jasno... Promatramo li ponudu i potražnju za klasičnim koncertima, vidimo da je potražnja sigurno veća od 750000 sjedalica godišnje ili eventualno manja u recesiji itd. Poanta je da je ponuda sjedilica za ovakve događaje trenutno umanjena za Lisinski. Ponavljam: Tko će nadoknaditi ovaj manjak ponude i gubitak zarade, jer nemojte mi sada još reći da će Arena Zagreb primiti više od 10 takvih događanja?

Što se tiče kulture, slažem se s Vama. U sociološkom smislu jest tako, no ja sam imao namjeru koristiti kolokvijalan izraz. Mislim da je to prepoznala većina čitatelja.

Tko je glasao

još netko tko bi htio

još netko tko bi htio novce.. ako budem htio financirati operu, kupit ću karte, što sam i napravio u par navrata. ako budem htio financirati glazbenike kupit ću cd, pa makar i prazan (ZAMP)

Dok dobri šute, zli caruju

Tko je glasao

U članku sam spomenuo

U članku sam spomenuo glavne smjernice. Zar je tako teško shvatiti da jedna koncertna dvorana može proizvesti profit? Zar je teško raspisati natječaj i provjeriti može li dvorana biti isplativa? Zar je tako teško shvatiti da postoji nešto što se zove glazbena industrija? Nekada su stvari pred nosom, iliti u tekstu.

Tko je glasao

nemamo mi para za

nemamo mi para za financirati raznorazne glazbenike, umjetnike etc... nije se džaba umjetnost i znanost razvijala kad su civilizacije dosegle visoki stupanj bogatstva.. a mi se tu uz najbolju volju ne bi mogli svrstati

Dok dobri šute, zli caruju

Tko je glasao

Dvorana Lisinski je građena

Dvorana Lisinski je građena a da se nisu poštivali osnovni standardi za takve objekte u doba gradnje. Sa sigurnosnog stajališta, azbest je najmanji problem. Ali se kupola može svakog trenutka srušiti u gledalište. To se prešućuje. Prolazi na pozornicu za umjetnike su tako uski da u slučaju kakve nesreće, veći broj ljudi ne može izaći. Isto to vrijedi i za publiku i za prolaze s kata u prizemlje i iz dvorane.
Svaka takva dvorana morala bi imati i dovoljan broj pomoćnih prostora: garderoba, postorija za pokuse, za vježbu, apartmana za umjetnike, skladišnog prostora za instrumente itd. Ni toga nema.
Pozornica je očajno koncipirana i nije zadovoljavala moderne tehničke uvjete niti u doba gradnje a kamo li danas.
A sve to su samo neki problemi dvorane. Moglo bi se možda nabrojati i većih i ozbiljnijih.

Vjerojatno bi najjeftinije bilo srušiti ju i graditi novu.

Tko je glasao

vjerojatno bi najjeftinije

vjerojatno bi najjeftinije bilo ostaviti ju tamo gdje jest. no tko zna, možda je ovaj dnevnik uvod u novu investiciju Milana Bandića i g. Oppenheimera, ili možda Galinca ili nekog sličnog

Dok dobri šute, zli caruju

Tko je glasao

Postavke za pregledavanje komentara

Odaberite svoje postavke za pregledavanje komentata i kliknite na "Snimi postavke" da aktivirate promjene.

Novi dnevnici

  1. Neka institucije sistema rade svoj posao od Weteran komentara 1
  2. monoKracija hoće li ugroziti RH? od aluzija komentara 0
  3. Prosvjed branitelja - apdejt od Weteran komentara 83
  4. Ministarstvo branitelja hitno preimenovati i reformirati od Argus komentara 50
  5. Je li Hrvatska spremna za još jedan građanski rat? od Feniks komentara 43
  6. Verbalni terorist Nenad Stazić napada 100-postotne invalide od vkrsnik komentara 3
  7. Trebaju li političkoj stranci neaktivni članovi? od Zoran Oštrić komentara 0
  8. Medijsko to jest Sveučilište Sjever na entu od bosancero komentara 0
  9. Zašto sam za zabranu zajedničkih lista na izborima (a protiv referenduma) od Zoran Oštrić komentara 10
  10. HDZ nakon Siska hoće li osvojiti RH? od aluzija komentara 3
  11. Vargate od Weteran komentara 16
  12. Kukuriku koalicija sigurno plovi prema debaklu od vkrsnik komentara 70
  13. ona i mi od aluzija komentara 0
  14. Kapital i rad, tržište i država (povodom intervjua s Antunom Vujićem) od Zoran Oštrić komentara 7
  15. Invalidi u minskom polju od timashine komentara 89
  16. Opereta "Invalid je invalid" protiv HRVI, ali i svih branitelja i protiv RH od ppetra komentara 66
  17. Ekonomska sloboda u svijetu od Tko je John Galt komentara 9
  18. Hrestomatija veleizdaje od MKn komentara 60
  19. Ograničenje prava glasa? Ne, ali potiče na razmišljanje od Zoran Oštrić komentara 8
  20. Slon u staklarni ili diskriminacija od boltek komentara 147
  21. Možda im nije jasno, da HRVI ne žele više promatrati uništavanje države koju su stvarali? od ppetra komentara 39
  22. O budućnosti europske energetike u Brislu i Londonu od Zoran Oštrić komentara 3
  23. Prosvjed branitelja od Weteran komentara 209
  24. Prigovor savjesti, kvalitativno i figurativno od lunoprof komentara 75
  25. Dignitet i percepcija od StarPil komentara 23

Preporučeni dnevnici

Tko je online

  • Bigulica
  • Foma Fomič
  • indian
  • leddevet
  • lunoprof
  • marival
  • rupert
  • Skviki
  • zaphod

Trenutno online

  • Registriranih korisnika: 9
  • Gostiju: 34

Novi korisnici

  • win64
  • Damtiplesku
  • Laganini
  • jeffrey
  • Turist s razlogom