Tagovi

Javna nabava - Nacionalni program ranog otkrivanja raka debelog crijeva (via Vjetrenjača)

Kao što većina vjerojatno zna – "dignuta" je stranica s podacima o javnoj nabavi u 2009. i 2010. (http://nabava.vjetrenjaca.org). Kao i vjerojatno pola stanovništva, i ja sam pogledao objavljene podatke. Neću pričati o prvim iskustvima – o tome koliko je toga, koliko se teško snaći, te šoka kako je teško doći do iole suvislog podatka – "što naručitelj uopće naručuje i koliko to košta". Ispada da je transparentnost "pojela samu sebe" – svi podaci su tu, ali sami za sebe ne znače apsolutno ništa.

Budući me inače oduševljava što imamo tvrtke u državnom vlasništvu koje se javljaju na natječaje kao "prirodna" konkurencija privatnim tvrtkama, listanjem stranice mi je zapela za oko ponuda Narodnih novina na natječaj Ministarstva zdravstva i socijalne skrbi – zbog stavke "Pregovarački postupak zbog hitnosti". Budući je riječ o Nacionalnom programu ranog otkrivanja raka debelog crijeva – nije mi bilo jasno što tu ima biti hitno?

Spomenuto Ministarstvo (http://www.mzss.hr/programi_i_projekti/prevencija/nacionalni_program_ran...) se poziva na Nacionalne strategije razvitka zdravstva 2006. 2011. – dakle - petogodišnji plan, i što tu može biti hitno? U osnovi – to je ideja da se "rizičnoj skupini građana" pošalje kuverta, brošura i test koji bi sami obavili – te poslali/odnijeli nadležnom Zavodu za javno zdravstvo. To me ponukalo da "pročešljam" sve nabave spomenutog Ministarstva (http://nabava.vjetrenjaca.org/resultsView-narucitelj-20724) gdje se spominje navedeni program. Evo kako izgledaju rezultati:

1) Nabava testova za nevidljivo krvarenje...
(2009) https://ponuda-jn.nn.hr/showtender.aspx?ENTRY_ID=6e132ead-b65d-4a3e-bf22...
(2010) https://ponuda-jn.nn.hr/showtender.aspx?ENTRY_ID=58ac1916-7278-45f8-9b8f...
Malo je nejasno zašto natječaj ima oznaku "pregovarački postupak zbog hitnosti". Scenarij je klasičan – Ministarstvo poziva samo jednog ponuditelja i s njime sklapa ugovor za nabavu testova – u vrijednosti 2.967.000 kn. Pažljivim pregledom ugovora vidimo da se pojavljuje i iznos od 11.293.588,80 kn (što se poslije može povezati s podatkom da se zapravo sklapaju četverogodišnji ugovori).

2) Tisak, adresiranje, kuvertiranje i kompletiranje brošura, upitnika...
(2009) https://ponuda-jn.nn.hr/showtender.aspx?ENTRY_ID=eeea1948-6c25-4e5d-a917...
(2010) https://ponuda-jn.nn.hr/showtender.aspx?ENTRY_ID=ded449db-60ce-4e5b-b30d...
Ovdje dolazi do sličnog scenarija – natječaj se opet proglašava "hitnim" – a četverogodišnji siguran posao dobiva – tko? Narodne novine d.d. Prekrasno. Iznos ugovora 1.866.200 kn godišnje (7.100.000 kn predviđeno za četiri godine).

3) Sada kuverte i testove treba poslati, pa se pojavljuje i treći natječaj – za distribuciju
https://ponuda-jn.nn.hr/showtender.aspx?ENTRY_ID=9f849656-8788-4fbf-af50...
Ovdje postupak više nije hitan. Ali se zato koristi klauzula "Pregovarački postupak bez prethodne objave". Dakle – opet se poziva samo jedan naručitelj – koji dobiva posao. O kome je riječ ovaj put? Hrvatske pošte d.d. Prekrasno opet. Iznos ugovora 1.493.275 kn (ovdje se ne vidi klauzula o četverogodišnjem ugovoru – to je valjda zaštita ako se u međuvremenu HP d.d. privatizira?).

4) Kada su testovi kupljeni, sve štampano i poslano, treba i analizirati sve te rezultate. Pojavljuje se natječaj za "doradu programskih rješenja za praćenje provedbe programa...."
https://ponuda-jn.nn.hr/showtender.aspx?ENTRY_ID=f48b9594-ac39-43f7-8356...
Ovdje se koristi klauzula kao u točki 3 – "Pregovarački postupak bez prethodne objave". Poziva se jedan naručitelj koji dobiva posao – Hrvatski zavod za telemedicinu – i ugovoreni iznos 1.160.000 kn (naručitelj je predvidio da će posao koštati 960.000 kn – ali je u tijeku pregovora poskupio za okruglo 200.000 kn.... vjerujem da je to pregovaranje bilo zanimljivo).

Zaključak

Meni je zaključak nemoguće izvesti. Vidi se da su točke 1) (kupnja testova) i 2) (tisak brošure, kuverti...) dva puta naručene, međutim stavka 3) se pojavljuje samo jednom – da li to znači da se tiskalo u dva dijela pa slalo odjednom? Stavka 4) se pojavljuje samo jednom – što je logično. Ok – pretpostavimo da se test nabavljao u dva navrata, također i prateći tiskani materijal, pa da se poslao odjednom i da će se rezultati analizirati:

testovi: 2 x 2.967.000 kn = 5.934.400 kn
brošure: 2 x 1.866.200 kn = 3.732.400 kn
slanje: 1.493.275 kn
analiza: 1.160.000 kn
Ukupno: 12.320.075 kn

Ja nisam liječnik i stvarno ne mogu suditi je li ovo "isplativo", je li se moglo bolje (u smislu da svaki pacijent prilikom produljenja zdravstvene ili posjete svom liječniku opće prakse jednostavno mora obaviti ovaj pregled) – ali iznos mi se čini popriličan – pogotovo kada pročitamo ovo: http://www.ordinacija.hr/novosti/hrvate-ne-zanima-program-ranog-otkrivan... - tekst gdje se objašnjava da je navedeni test do sada poslan na 247.182 adresa – te da je rezultat sramotan – samo je 20% građana napravilo taj test i poslalo uzorke nadležnom Zavodu za javno zdravstvo.

Dakle – od 247.182 građana ciljane skupine – testiralo se cca 20% ljudi tj. 50.000 građana. Državu je koštalo cca 250 kn/građanin da dobije taj rezultat.

Ako usporedimo koliko koštaju ti testovi (cca 6 miliona kn za predviđenih cca 250.000 ljudi, ispada da bi za 50.000 građana koštali 1.200.000 kn, tj. 24 kn/građanin).

Dakle – umjesto da se uvede nekakav propis da osobe rođene od 1933.-1937. (na njih se odnosi testiranje) moraju prilikom prvog posjeta liječniku obaviti taj test (koji košta 24 kn) – odabrano je rješenje da se testovi šalju naslijepo, pri čemu ih 80% završi valjda u smeću, ali zato od ukupne vrijednosti posla od cca 12.000.000 kn – 50% pripadne tvrtkama u državnom vlasništvu (Hrvatske pošte, Narodne novine, Hrvatski zavod za telemedicinu).

Naravno da 1.200.000 kn troška testova ne bi bili jedini trošak – i dalje imamo analizu troškova – ali bi otpao cijeli posao adresiranja, tisak brošura i uputa "kako se test obavlja", a testovi bi se distribuirali samo prema Zavodima za javno zdravstvo – moja amaterska procjena je da bi trošak bio cca 3.000.000 kn. A bio je 12.000.000 kn (i nije jasno je li to konačni trošak). Četiri puta više – za identičan rezultat. Ali pretpostavljam da bez ovakvih poslova ne bi mogli čitati kako su neke tvrtke u državnom vlasništvu – uspješne i kako ostvaruju dobit.

Disclaimer: Autor izjavljuje da nema niti jednu dionicu ili udjele u spomenutim tvrtkama, nije iz zdravstveno/medicinske branše, niti je tekst nastao iz zle namjere – jednostavno mi je "upao u oko". Svi podaci su izvađeni s javno dostupnih internetskih stranica.

Komentari

hrvatska posla :)

Eto - kako mi ovo rješenje nije palo na pamet, a tako je jednostavno.

Danas je javljeno da je Hrvatska pošta d.d. kupila Tiskaru Vjesnik :)) Sad se mogu po hitnom postupku odmah natjecati za dvije točke natječaja... uh, sad će se Narodne novine, AKD i Hrvatska pošta sukobiti na "državnom tržištu tiska za državnog naručitelja", zar to nije divno.

http://www.index.hr/vijesti/clanak/hrvatska-posta-kupila-tiskaru-vjesnik...

Tko je glasao

Neke stvari svi trebaju znati

Ne slažem se da ljudi neće učestvovati jer se za program raka dojke odazvalo preko 60% žena u prvom krugu. Naravno, i drugdje se događa da se za ovaj program za rak debelog crijeva slabije odazivaju jer prvo ne vole uzimati uzorak stolice, a drugo-boje se kolonoskopije i bolova. Značajno je da smo u Hrvatskoj gori od ostatka regije jer se samo 18% bolesnika otkriva u fazi kad je bolest ograničena. Što se organizacije tiče, Slovenci su nam doslovno rekli da ni u kom slučaju program ne prepuštamo obiteljskoj medicini, jer će program propasti. Naime, nije dovoljno dati čovjeku test u ruke i objasniti mu što da radi, nego se treba raditi opsežno praćenje i pozivanje, znači i pojedinačno dogovaranje kolonoskopija za pozitivne, i praćenje nalaza (svakako i upisati u jedinsven kompjuterski program), ali ne zbog nekog “istraživanja” nego zato što osobe kod kojih je nađen rak neće biti pozvane u slijedeći krug. Ovoliki posao apsolutno je nemoguće prebaciti obiteljskom lijelčniku, a prema informacijama iz obiteljske medicine, oni nisu za to ni zaintersirani osim sporadično (i to dok ne znaju cijelu informaciju, kao niti to da se taj posao dodatno ne plaća). Jedino što je potpuno nemoguće saznati je-zašto ovaj opsežniji i kompliciraniji program nije dobio odgovarajuću medijsku pompu kao rak dojke (možde je ljude sram pričati o raku crijeva jer su dojke ipak privlačniji dio tijela?), a u drugim državama su se izdvajala značajna sredstva upravo za medijsku kampanju. Za program dojke su održavani i koncerti, okupljanja i akcije preko nekoliko sponzorskih tvrtki, koje nisu željele učestvovati u isto takvoj još korisnijoj kampanji za rak crijeva. Zato su se zavodi za javno zdravstvo snalazili na lokalnoj razini i prema mogućnostima obavili uspješne kampanje koje su doprinjele porastu odaziva. Naravno da će biti prostora za poboljšanje programa i racionalnije ( što u doslovnom prijevodu znači-RAZUMNO a ne ŠTEDLJIVO) raspoređivanje, ali uistinu vrlo skromnog novca. Možemo se samo nadati da sredstva barem neće biti smanjena, te da poštivanje procedura javne nabavke neće uzrokovati strašno duge zastoje u programu (kao ni ostalim dijelovima zdravstvene zaštite). Shvaćam dobronamjerne upite vezane uz do sada trošena sredstva, no treba znati da kad se u nalazu revizije spominje “hitna nabavka”, da je u to doba mijenjan zakon o jvanoj nabavi, zatim je bilo čak tri revizije državnog budžeta, tako da je zdravstvo reagiralo po uputi iz same javne nabave za hitnu nabavku kako program ne bi stajo duže od 6 mjeseci. Onom tko je u to doba imao ograničen rak crijeva, bolest je vjerojatno napredovala, pa me zanima tko bi preuzeo na sebe i odgovornost i sukob s etikom liječničke profesije da dopusti dalje čekanje? I tko smije tvrditi da nije bilo hitno? Da je to njegov član obitelji? Ovakve stvari koje se probode na razini cijele populacije, vrlo su odgovoran proces jer je to kao da se liječi istodobno tisuće ljudi, pa ako pogriješiš, stradalo ih je puno više nego da si “uprskao” jednog bolesnika, a to treba imati na umu. I takvi se programi ne smiju obavljati površno. Na to nas obvezuju i smjernice za kvalitetu programa izdane u veljači ove godine koje na par stotina stranica omogućuju onima koji rade ovakav posao, da ga obave po pravilima struke.

Tko je glasao

@Anonimni korisniče...

Što se organizacije tiče, Slovenci su nam doslovno rekli da ni u kom slučaju program ne prepuštamo obiteljskoj medicini, jer će program propasti.

Ovo je neoboriv argument. Ako su Slovenci tako rekli - onda je sigurno tako!

Ostalo navedeno je zanimljivo pročitati - i bilo bi (sugestija) korisno da se registriraš pa napišeš dnevnik sa stajališta "insidera". Ja znam kolika je državna birokracija i znam koliko se natječaj preko javne nabave da odužiti kada ide regularnim putem. No ako se projekt poziva na Nacionalnu strategiju razvitka zdravstva 2006.>-2011. - onda ne shvaćam kako je odjednom došlo do hitnosti. I zašto je pozvana samo državna firma. I za tisak. I za distribuciju. Hitan tisak - ali četverogodišnji ugovor? Zašto se nije išlo - kao sa Hrvatskom poštom - na jednogodišnji?

Onom tko je u to doba imao ograničen rak crijeva, bolest je vjerojatno napredovala, pa me zanima tko bi preuzeo na sebe i odgovornost i sukob s etikom liječničke profesije da dopusti dalje čekanje? I tko smije tvrditi da nije bilo hitno?

Ovo je izrazito ružna insinuacija. Svaki dan se otkrije neki novi lijek ili neki novi test ili neki novi postupak. I sad tebi tuđi život daje za pravo da nešto što košta 3 miliona kn, kupiš za 12 miliona, a kada netko kaže da se moglo napraviti apsolutno jednako ALI JEFTINIJE (pa bi ostalo cca 9 miliona kn za neki drugi projekt) ti me "poklopiš" nekakvom odgovornošću? I tko će preuzeti odgovornost što je 80% ljudi bacilo test u smeće? Ili su im rezultati pozitivni ali se nisu prijavili za pregled?

Da je to njegov član obitelji?

Najbliži član obitelji mi upravo boluje od vrlo teškog karcinoma, pa možeš slobodno preskočiti ovakve bezobrazne osobne insinuacije.

Ja uopće nisam u ovom dnevniku namjeravao raspravljati o projektu - već o tome kako funkcinira sustav javne nabave. Projekt sam - kao ideju - smatrao hvalevrijednim i korisnim. No nakon ovakvih objašnjenja (i neuočavanja rasipanja zajedničkog novca) - mMoj je zaključak (kao totalnog laika): da je posao obavljen prilično diletantnski (vidljivo iz postotka odaziva), šeprtljavo (nije se smislila procedura što sa onima čiji je nalaz pozitivan a uopće se ne odazovu na kolonoskopiju - je li njihov obiteljski liječnih uopće upoznat s rezultatima testiranja?) i rasipno (logistika je pojela više od 50% sredstava projekta).

Tko je glasao

No nakon ovakvih objašnjenja

No nakon ovakvih objašnjenja (i neuočavanja rasipanja zajedničkog novca) - mMoj je zaključak (kao totalnog laika): da je posao obavljen prilično diletantnski (vidljivo iz postotka odaziva), šeprtljavo (nije se smislila procedura što sa onima čiji je nalaz pozitivan a uopće se ne odazovu na kolonoskopiju - je li njihov obiteljski liječnih uopće upoznat s rezultatima testiranja?) i rasipno (logistika je pojela više od 50% sredstava projekta).

@zaphod, najprije da spomenem da u gornjem komentaru nisam u pisanju anonimnog korisnika uočila "bezobrazne osobne insinuacije". Iz postotka odaziva vidljivo je da su građani neodgovorni, a ne da je posao obavljen diletantski. Najveću cijenu te neodgovornosti plate oni koji su test bacili u smeće, a kasnije im je utvrđeno da su se prekasno javili liječniku. Ne znam da li je svugdje pravilo, ali je moj suprug gotovo istovremeno primio poziv na kolonoskopiju i poziv obiteljske liječnice vezano uz isti taj nalaz. Obavijest o potrebnoj kolonoskopiji nije primio poštom, već ga je liječnica iz Pule osobno nazvala da ugovori vrijeme za kolonoskopiju koje njemu odgovara, a očito je nazvala i njegovu obiteljsku liječnicu.

Tko je glasao

@marival

Sori, ali cijela ova rasprava je počela "kliziti" u krivom smjeru. Ja uopće nisam želio raspravljati o tom programu. Niti sam dovoljno stručan niti mjerodavan. Niti me tko pita.

Ali kad smo već na temi - kakva sad građanska odgovornost? Ako uvodiš nekakav program prevencije - onda on mora biti obavezan. Ako je... ne znam, dječja stomatologija uvela premazivanje zubi fluorom (sam ne znam niti što sam napisao :) ) - onda je to obaveza. Cijepljenje je obaveza. Sistematski je obavezan.

Onda ovdje uvedeš obavezu! A ne da potrošiš 12 miliona kn, 80% testova završi u smeću - i netko kaže: "građani su neodgovorni". Ok, možda jesu - ali oni ne moraju biti obrazovani. Onima kojima smo povjerili zajednički novac - moraju biti obrazovani i odgovorni. I smisliti proceduru koja funkcionira. A ne se izvlačiti na "neodgovorne građane".

p.s. Kada netko u raspravi o temi počne koristiti "zamisli da je to netko od tvoje obitelji" - to je logička pogreška u raspravi - i meni je uvredljiva.

Tko je glasao

@zaphod, nije mi sporno da

@zaphod,
nije mi sporno da treba raspravljati o tim ugovorima i jesu li iznosi prenapuhni ili nisu i da li se troši više nego je potrebno s obzirom na broj onih na koji se program odnosi. Kako mi je poznato da se sa testovima dobije i kuverta sa plaćenim slanjem odgovora, logično bi mi bilo da su ti troškovi sadržani u jednom ugovoru o javnoj nabavi. Konačna cijena trebala bi biti manja ako se zna da se veći broj testova ne vraća itd. Ne zamjeri, ali samo sebe smatram odgovornom ako pušim ( ne duhansku industriju ) i sebe smatram odgovornom što se nisam odazvala na tri poziva za mamografiju.

Tko je glasao

@marival

Tvoju odgovornost ne niječem :) Ako pogledaš dnevnik od početka - ja sam, kao netko iz srodne branše, samo iznenadio da tisak nečega što će se provoditi četiri godine mora biti proglašeno hitnim.

Dakle - ti se odgovorna - u smislu odgovorna sama prema sebi, nećeš nikoga kriviti itd. To je ok. Međutim si neodgovorna prema društvu, jer se ne odazivaš na preventivne preglede, i onda ćeš nas puno koštati u kasnijoj fazi ako se razboliš :) Dakle - upravo iz tog razloga - ne bih građanima prepuštao da samo odlučuju o tome hoće li se testirati ili ne. A to je i puno jeftinije :)

Tko je glasao

Posrednik

@zaphod,
Osobe iz zdravstvenog sustava koje sam upozorio na ovaj dnevnik mi već treći dan zaredom javljaju da su im komentari opetovano zaustavljeni na razini administratorovog odborenja.
@Mrak, o čemu se radi?
Stoga su me zamolili da budem posrednik prema članovima našeg portala što ću i obaviti iz solidarnosti prema ljudima za koje znam da korektno rade svoj posao. Jasno, za sadržaj i ostale detalje teksta ne mogu preuzeti osobnu odgovornost.

Dakle, evo neobjavljenog komentara:
"Nekoliko važnih podataka koje svi trebaju znati: u Sloveniji godišnje za ovaj program izdvajaju 5.000.000 EURA! Prema procjeni, zbog ušteda na liječenju, jer se bolest ranije otkriva, za 5 godina (unatoč cijeni programa), ukupno će se godišnje uštedjeti 20.000.000 E. Sad vas pitam-vrijedi li ovaj program kojim se omogućuje svima od 50-74 godine da se testiraju skriveno krvarenje u stolici i ako su pozitivni, da idu na kolonoskopiju? Takav program se provodi već više od desetljeća u UK, čime se godinama spašavaju životi. Zar nije od neprocjenjive vrijednosti ako se osobi rano otkrije rak crijeva, pa ne mora imati vrećicu za fekalije (stolicu) na otvoru na trbuhu? Što je još važnije, onima kojima se za vrijeme istog pregleda uklone mali polipi, spriječi se nastanak raka! Žalosno je što puno ljudi baca u smeće poslani test, umjesto da se pregledaju (čak ne moraju nositi kartončiće s testom i uzorkom nego ih pošalju poštom-što je također plaćeno). Prema podacima iz Slovenije, tamo su s odazivom oko 50% otkrili rak u preko 700 osoba, a uklonili polip u 5000 osoba! Kad bi se u Hrvatskoj postigao toliki odaziv, našlo bi se rak u oko 1500-1700 osoba, a odstranilo polipe u preko 13000 osoba! Ovako šeću okolo i ne znaju da će rak otkriti tek u uznapredovaloj fazi, a nitko ih nije naučio da su bolest mogli spriječiti ili barem ranije otkriti. I onda netko potpuno pogrešno nabode na kritiku baš ovaj hvale vrijedan program i cijenu od niti 2000 E godišnje.
Odlično je da se kritizira sustav javne nabave, no ne zna se da zbog poštivanja procedure mnogi postupci u zdravstvu nailaze na ogromne probleme čime se ugrožava zdravlje. I u drugim državama, pa i Sloveniji su zbog tih procedura također imali problema. "

Tko je glasao

@shiky

Hvala puno na trudu, no šteta je da se kolega iz zdravstvenog sustava osjetio napadnutim zbog projekta, a ne zbog sustava javne nabave koji je projekt... ruinirao.

Ja nisam "naboo" taj program, nego mi je palo u oči (preko Vjetrenjače) da je program tiskanja i kuvertiranja materijala dobila državna tiskara po HITNOM postupku! To je jedini razlog zašto sam išao u dubinu.

A zašto zdravstvenim djelatnicima to nije bitno (i pohvalno) i zašto sami ne pitaju nekog nadležnog - zašto se išlo u četverogodišnji ugovor s Narodnim novinama (a posao je hitan) - a možda se moglo na razini četiri godine uštedjeti koji miliončić, pa to prebaciti u neki preventivni program za kojeg trenutno nema novaca? Možda bi time bio zaposlen i još neki kolega spomenutog zdravstvenog djelatnika?

Imam blagi osjećaj da kolega iz zdravstvenog sustava nema osjećaj da priča o "našim novcima" - tj. novcu koji ja i ostali uplaćujemo u budžet i zdravstvo, a ne o njegovom privatnom budžetu - inače ne bi ovo shvatio kao napad na projekt tipa "aha, netko želi da ljudi nose vrećice na trbuhu" - već bi osjetio ljutnju prema Uredu za javnu nabavu i pomislio Kako se Ured usuđuje tako rasipati novac iz našeg projekta !!!

Tko je glasao

edit

Pardon, eventualni rasap novca nije do Ureda - već do naručitelja, u ovom slučaju MZSS.

Tko je glasao

mali ispravak netočnog

mali ispravak netočnog navoda

problematični komentari su nastali u posljednjih 26 sati a ne dva dana; nadalje SVI anonimni komentari prolaze moderiranje koje je lijepo opisano u često postavljanim pitanjima
dotični komentatori koji se brinu za navodnu "cenzuru" su si dali truda pa su isti komentar probali objaviti valjda 5-6 puta

rok za moderiranje komentara je 2-3 dana i u cijelosti ovisi o mojoj zauzetosti (a nije da nisam bio zauzet zadnjih dana)

Tko je glasao

Donekle promašen

prigovor. Dovoljno je da "hvale vrijedni program" realno košta 1000€ umjesto dvije i ima osnove za kritiku. Što svakako još treba istražiti, ali ne odbaciti. Upravo oni neophodni, humani projekti su dobro mjesto da se sakrije par đubradi, jer tko bi, npr. imao srca provjeriti stižu li sve donacije onima kojima su donirane. Taj se ne bi baš proveo u novinama.

pozz
doza

Tko je glasao

Poštovani lječnički djelatnici

Nitko nema ništa protiv metode već protiv načina provođenja.
Osnovni je problem što mnogo ljudi NEĆE znati za svoju bolest do smrti ili teških posljedica koje će ih odvesti u bolnicu.
Zato se jako malo ljudi pristaje testirati na AIDS ili na hepatitis. Slično je i sa rakom bilo čega. Naše stanovništvo nije dovoljno prosvećeno po tome pitanju i za oboljele od raka kažu : "Obolio je od onoga" - svi se tako ponašaju u mome Malom mistu.
Prema tome umjesto da je ovo testiranje provedeno preko doktora primarne zaštite bilo bi 30% efikasnije i 80% jeftinije, nahjmanje.
Nismo mi još postala zemlja preventive a niti je ovo testiranje dobro predstavljeno narodu.
Zar ne vidite rezultat? Skoro ništa nije učinjeno (ok slažem se da hje i jedan spašen život, spašen život) ali bi ga proveo i doktor primarne zaštite sa 100 % većom efikasnošću i 800% nižom cijenom.
Ajde mi recite da nisam u pravu?

P.S. Problem je sa sistemom. Jučer sam išao registrirati prof. Igora Čatića, dolje je u novim članovima ali ne možemo postaviti njegov dnevnik i to izuzetno aktualan, njegov govor danas u HAZU na temu industrijalizacije zemlje.
Neugodno mi je ali izgleda kako je opća gužva.

Tko je glasao

@shiky, moj je suprug prošle

@shiky,
moj je suprug prošle godine u prosincu dobio kuvertu sa testovima, bio je hitno pozvan na kolonoskopiju u Pulu. U čekaoni je bilo desetak osoba koje su pozvane istim povodom. Mom je suprugu na sreću sve bilo u redu ( iako spada u rizičnu skupinu jer su mu i majka i dva brata umrla od raka debelog crijeva ) i zahvalna sam na tom programu koji se provodi. Vjerujem da se tim programom kod dosta građana pravovremeno otkrije tumor. Potrebna je i veća odgovornost građana, ali i onih koji su zaduženi za realizaciju programa. Bojim se ni provjeravati koliko je bespotrebnih poštanskih troškova, po kojoj su ijeni nabavljeni testovi itd. jer mi se čini da se u javnoj nabavi mulja gdje god se stigne. Bojim se ni pomisliti što se krije iza nabavke lijekova ( za zatvore npr. ).

Tko je glasao

I ova stranica je cenzurirana-prilog demokraciji

Tko je glasao

Malo znanja

Nekoliko važnih podataka koje svi trebaju znati: u Sloveniji godišnje za ovaj program izdvajaju 5.000.000 EURA! Prema procjeni, zbog ušteda na liječenju, jer se bolest ranije otkriva, za 5 godina (unatoč cijeni programa), ukupno će se godišnje uštedjeti 20.000.000 E. Sad vas pitam-vrijedi li ovaj program kojim se omogućuje svima od 50-74 godine da se testiraju skriveno krvarenje u stolici i ako su pozitivni, da idu na kolonoskopiju? Takav program se provodi već više od desetljeća u UK, čime se godinama spašavaju životi. Zar nije od neprocjenjive vrijednosti ako se osobi rano otkrije rak crijeva, pa ne mora imati vrećicu za fekalije (stolicu) na otvoru na trbuhu? Što je još važnije, onima kojima se za vrijeme istog pregleda uklone mali polipi, spriječi se nastanak raka! Žalosno je što puno ljudi baca u smeće poslani test, umjesto da se pregledaju (čak ne moraju nositi kartončiće s testom i uzorkom nego ih pošalju poštom-što je također plaćeno). Prema podacima iz Slovenije, tamo su s odazivom oko 50% otkrili rak u preko 700 osoba, a uklonili polip u 5000 osoba! Kad bi se u Hrvatskoj postigao toliki odaziv, našlo bi se rak u oko 1500-1700 osoba, a odstranilo polipe u preko 13000 osoba! Ovako šeću okolo i ne znaju da će rak otkriti tek u uznapredovaloj fazi, a nitko ih nije naučio da su bolest mogli spriječiti ili barem ranije otkriti. I onda netko potpuno pogrešno nabode na kritiku baš ovaj hvale vrijedan program i cijenu od niti 2000 E godišnje. Odlično je da se kritizira sustav javne nabave, no ne zna se da zbog poštivanja procedure mnogi postupci u zdravstvu nailaze na ogromne probleme čime se ugrožava zdravlje. I u drugim državama, pa i Sloveniji su zbog tih procedura također imali problema.

Tko je glasao

@anonimni korisnik

Poštovani anonimni korisniče,

Žao mi je što je vaš odgovor krenuo od repa, a ne od glave. Nigdje, ali baš nigdje nisam kritizirao sam program, dapače. U komentarima dolje sam još i pojasnio kako smatram da je preventiva odlična stvar. Dapače, mislim da bi trebala biti još jače razvijena.

Kako naginjem apsolutizmu - ja bih tu čak bio despot. Išao bih do toga da osiguranici MORAJU obaviti one preventivne preglede (sukladno dobi i spolu) koje nadležno tijelo propiše - od mamografije, testiranja na rak debelog crijeva i što sve još - pa i pod cijenu da isti plati kaznu. Ako ništa drugo - (gledano hladno ekonomski) - preventivnim pregledima se štedi ogroman novac.

No - kad me se već proziva kao da sam napao sam program - a nisam - je li se moglo testirati na 1000 pojedinaca, pa vidjeti kakav će biti odziv? Je li se - ako se ustanovi (kao što je praksa pokazala) da će odaziv biti svega 20% - mogao smisliti bolji način od direktnog slanja 250.000 pošiljaka?

Zatim, koliko vidim na članku koji sam linkao (s ordinacije.hr) ustavljeno je i ovo: "Podatak da je od dogovorenog kolonoskopskog pregleda odustalo je 490 osoba s pozitivnim nalazom na krvarenje u stolici..." - je li sustav predvidio takvu reakciju?

Iskreno - da je ovakav sustav zdravstvene zaštite "na tržištu" (recimo da ste privatna diskografska kuća - kojoj su konkrencije druge diskografske kuće, nema državne) - nakon ovakvih pet uzastopnih "promašaja" bi bankrotirao. Ne kažem da se tako treba gledati na zdravstveni sustav - ali ovo je promašaj. Od projekta s odličnom idejom će u realizaciji ispasti vrlo skup projekt sa 20%-tnim odzivom.

Tko je glasao

Cijena? Prava sitnica.

Ovaj program ranog otkrivanja je poput još par drugih zapravo dobar i iznimno koristan na dulje staze. Problem je, kao i obično kod nas, u izvedbi. Ne samo da je vjerojatno već je i sigurno da postoje i neke druge mogućnosti za distribuciju testa, puno jeftinije, no problem je što smo mi sustav koji po defaultu isisava svugdje i iz svačega. Ništa nije sveto kad je sustav u pitanju pa ni sitnica poput zdravlja.

Nova vlast će puno napraviti već samo s tim da implementira ovo što je Vjetrenjača pokazala da može a strah će učiniti ostalo. Sad aplikacija postoji i lako ju je učiniti bazom koju bi punili svi ovlašteni iz postupka javne nabave. Drugovi iz vjetrenjače bi autorska i druga prava oko aplikacije mogli javno žrtvovati na oltar borbe protiv korupcije, tek toliko da drugovi iz nove vlasti ne bi imali izgovor kako im je potreban cijeli jedan mandat da javnu nabavu učine transparentnom. Što im je naravno želja i po planu je 21. Kažu.

B-52

Tko je glasao

Srbija

Moj i naš prijatelj koji je bio na druženju sa nama na Makarskoj Rivijeri (sm tvoja greška što nisi bio sa nama .))ne da je oduševljen projektom već će probati uticati na budućeg premijera da i oni uvedu "provjetravanje" svoje javne nabave. Logično, za to bi se sa Mrakom dogovorili o financijskim i ostalim uvjetima.
Znači da ovaj projekt već sada ima veliki uticaj na okruženje jer ako to rade Hrvati zašto ne bi i Srbi.
Rezultate predstojećih izbora tamo ne znamo, situacija je čudna i teška, kada izađem iz naše gužve pokušati ću vam to predstaviti ali možete zamisliti paradoks da naši susjedi to implementiraju a mi ne ?!
Znači, prvo, Mrakov projekt će imati uticaja i već ima i na širi region.
I drugo, vidimo se u isto vrijeme na istom mjestu i 2012 :)

Tko je glasao

Kod nas - već podmetanje

Jutros rano newsletter od Poslovnog dnevnika i tlak mi odmah 200 jer udarna vijest je: "Krivi javni podaci o tvrtkama u Rakarovu registru." Znači, počelo je. Dvoje novinara uz blagoslov urednika problem usmjeravaju prema Rakaru i takvu vijest prenose drugi portali. Očekivani spin ali i veoma ozbiljan jer je usmjeren ka većini površnih čitatelja.

Bio bih zadovoljan kada bi neka opcija koja pretendira na učešće u vlasti, javno izrazila podršku projektu Vjetrenjača kako bih imao razlog ne poništiti svoj glasački listić.
Svjestan sam koliko znači jedna ovakva baza podataka i još sam svjesniji zbog čega je do sada nije bilo i tko će opstruirati daljnje logične aktivnosti.

http://www.tportal.hr/biznis/gospodarstvo/162232/U-Rakarovu-registru-kri...

Tko je glasao

spinanje

Zanimljivo mi je ovo - nitko (barem ja nisam uspio pročitati) do sada nije postavio pitanje "kako je moguće da se neki državni registri - razlikuju u podacima?" Mislim - to su državni registri, mi ih plaćamo! Kako je moguće da se neki subjekti pojavljuju više puta - pod različitim imenima (ili čak sa tipfelerima).

Naravno da niti jedna baza podataka nije savršena - ali one državne, koje imaju ljude plaćene iz budžeta da na miru rade baš taj posao - ipak bi morala biti savršenija od "privatnih" baza. No - ovdje dolazi do spina da je "kriv" onaj tko je ujedinio te baze, a ne onaj tko je odgovoran za izvorne baze.

Tko je glasao

Sinergija - raditi zajedno

Objavom podataka sa Vjetrenjače odmah mi je na um pao jedan dnevnik sa pollitike:
"Zašto je tome tako? Zato jer osjećamo da većina etabliranih medija neke teme jednostavno preskaču, a većinu ih obrađuje na način koji nas ne zadovoljava. Tako da – i kada naiđemo zanimljivu temu – na kraju ostajemo "gladni", iznervirani.."
http://pollitika.com/gradansko-novinarstvo-gradanin-novinar-ohmynewscom-...

Kako bi sada guštali i čitali analitiku sa XXXmojeVijesti.hr :)

Tko je glasao

spinaju sa naslovom, ali u tekstu jasno piše:

Marko Rakar, voditelj tima koji je izradio bazu javnih nabava na Vjetrenjači, i sam kaže da je bio suočen s nizom netočnih podataka. 'Doslovno smo samo prenosili podatke iz Narodnih novina i drugih registara, a suočili smo se sa 3000 situacija u kojima OIB nije bio napisan ili je bio neispravan, a u 600 situacija bio je neupotrebljiv', kaže. Dodaje da je porazno to što Narodne novine ne provjeravaju točnost prijavljenih podataka. Fina, čije su podatke također koristili, ima dva odvojena registra o rezultatima poslovanja tvrtki - registar financijskih izvješća koji se popunjava do 31. ožujka i javni registar koji se popunjava do 30. lipnja, pa to dodatno stvara razlike u analizi podataka.

sad je zanimljiv postotak tih greški, kao i olako baratanje njima od strane Narodnih Novina i državnih registara

najgore je to što se svima pamet pomutila kad je apsolutno sve izgubilo stvarnu vrijednost, svi sve pušimo, ne možemo imati relaciju. Mi jesmo prolupalo društvo.

sjeti se slučaja Zlatar kako je onaj prethodni gradonačelnik spiskao slijedečih deset gradskih proračuna i doveo čitavo vodonosno široko područje Zlatara pod hypoteku Hypo banke, a da nije promijenio koševe za smeće u gradiću. O drugim cijenama tipa vrijednost bolnice Blato, autoputeva, plastičnih wecea, MSUa... da ne zborim

tako da niti ne možeš biti suvisli arbitar

i to što se sada, jedno 30 godina u zakašnjenju otvara tema provjere podataka i dovođenje bilo čega u bilo kakve odnose - to je najveća vrijednost ovog projekta

@mrak, hvala

Tko je glasao

Dokle god se krivi podatak

Dokle god se krivi podatak bude rješavao samo sa "uff, pogriješili smo" ili niti to, neće biti sreće. Tako i ovi neki sad kažu da nije npr 3mlrd već "samo" 300 tisuća pa valjda nema veze što je sve išlo po vezi i po poznanstvima.

Dok drugima podaci služe za nešto, neko planiranje i neko praćenje za novo planiranje i kontrolu nečega, kod nas su tek toliko da ih ima, što više to bolje jer nitko živ više se neće moći snaći u moru toga. A to je onda prava poduzetnička klima, može se sve i odmah jer ako i nije u skladu s jednim podacima i propisima, bit će da je usklađeno s drugim podacima i s drugim propisima. Skoro da je tko kako voli i za svakoga po nešto, uz uvjet da si uvezan s pravim ljudima jer su kod nas nositelji napretka već odavno ne samo ljudi ispred politike nego i ljudi ispred podataka i propisa i svega u vezi s tim.

Pa kako onda ne bi reagirali kad im jedan Mrak ponovno baca klipove pod noge, nego šta da to nisu pravi podaci i da je on pogriješio jer oni pravi podaci, njihovi, kažu da je sve u redu i usklađeno s propisima pa ispada da Mrak i vjetrenjača samo koče napredak, i to baš sad kad je Hrvatska još malo pa opet pokrenuta.

Zato je iznimno važno čuti komentar Čačića koji najavljuje da će on ponovno sve oko gospodarstva i posebice oko velikih investicija i novca jer da on zna najbolje. Kladim se da će njegovi podaci brzo najaviti snažan rast, kao da ne mora prvo riješiti dubioze koje će naslijediti i kao da će rijeka love poteći čim ovi iz MMF-a i svjetske banke doznaju tko će upravljati. Kakva li je pouzdanost podataka koji su njima stizali, koji stižu i koji će stizati kad sve krene.

U normalnom se svijetu zna tko je odgovoran za koji podatak i nikada nije kriv onaj tko podatak prenosi već onaj koji ga stvara ili daje. Ovaj je primjer dobar kao poticaj za razmišljanje onima koji nas vode, da podataka ima i da bi se s njima puno toga moglo, samo ako ih se pogleda. Ako Zoka pogleda kod Mraka, vidjet će koje su to silne milijarde i da skoro pa ne bi trebao biti problem skresati proračun za cca 15-20mlrd godišnje jer najmanje toliko se u istom periodu mazne na javnim nabavama pa bi za cca 2 godine mogao proračun dovesti u realne okvire a da nikom od potrebitih ne padne dlaka s glave. Osim nabava, a gdje je još ono za socijalu npr. vozačima vozila s pogonom na sva četiri i vlasnicima koječega a primateljima razno raznih pomoći. Kad bi se na jednu hrpu stavili ti podaci, vidjelo bi se slično, da se ima gdje odrezati a da sirotinja i mi normalni to ni ne osjetimo.

Zakon velikih brojeva kaže da tamo gdje se vrti ogromna lova da se ogromno i krade. Podaci bi mogli reći i gdje je to i tko je to. Možda je i to razlog što se nitko već jako dugo ne želi ni baviti a kamoli da sredi to s podacima. Jer kad jednom opereš prozor, vidi se ne samo prema van nego i prema unutra. A to nekima ne paše.

B-52

Tko je glasao

svako normalan bi mogao za tren dovesti gospodarenje u red

ali najveće stranke to cijelo vrijeme izbjegavaju, odnosno neće

paralelno sa (napokon) prozirnošću potrebna je i odgovornost ilitiga visoke kazne onih koji odlučuju
stavljanje podataka na internet samo po sebi ne mora značiti promjenu
npr - gupovi su nekada bili čvrsto zabarikadirani u ladicama i samo su odabrani mogli pogledati karte.
sa objavljivanjem gupova na internet se demokratizirao pristup, ali i sve što ide uz to, ponajviše se demokratizirala korupcija.
tako da je za one koji ne znaju vladati i gospodariti jedina demokracija koju uvode demokratski pristup koruptivnom sistemu kad sve nemaju sami pod kontrolom (valjda zato imaju "demokraciju" u nazivu stranke)
u takvom sustavu nije moguće imati oporbu
jedino zakonskim inzistiranjem na individualnu kaznenu visoku odgovorost odgovornih stručnjaka će se otvoriti put stvarnog postojanja oporbe. Oporba nije svađa oko monopola (Kerum- marasović npr),
ovo što pratimo je samo pretstava

Tko je glasao

Krivi su ovi koji "opremaju" novine

(pa makar i elektronske), jer oni stavljaju bombastične i sugestivne naslove i sažetke.

Svakome normalnom is mrvicom soli u glavi trebalo bi biti jasno da je eventualni problem netočnih podataka na izvoru, a ne na onome koji se s povjerenjem tim izvorom koristi. Izvori su, da podsjetimo, Narodne novine, DZS, Fina, trgovački sudovi i bonitetna izvješća - svi oni bi morali biti točni po definiciji.

A kome ćemo vjerovati, ako ne svojoj državi ;)

*crno je crno, a bijelo je bijelo*

Tko je glasao

heh

Ne pitaj što državni registar može napraviti za tebe, već što ti možeš učiniti da poboljšaš državni registar! :)

Mislim da bi bilo dobro uvesti jedan Državni kontroli registar u koji bi poduzetnici predavali kopiju svega onoga što predaju u Regos, Finu, Poreznu, Mirovinsko, Zdravstveno.... pa da imamo duple baze! :)

Da ostanemo i na temi dnevnika - ako Ministarstvo zdravstva šalje test osobi koja je umrla prije dvije godine (dosta bi bilo logično da upravo to Ministarstvo zna je li netko živ ili nije) - zašto se onda čudimo što ne postoji sređeni registar birača...?

Bilo bi zgodno i da jednom netko objasni koliko je skupo (i nepraktično) stalno mijenjati glavne identifikacijske brojeve (tipa JMBG u OIB) - i koliko je problematično - nakon takve promjene - povezati stare podatke s novima... da ne spominjemo katastarske i gruntovne probleme tipa "zemlja starog Jakova, ime oca Ivica, djed malo šepa na lijevu nogu..."

Tko je glasao

A tko ce vam pokupiti pismo u Babinom Polju

Ne znam zasto se cijenjeni autor sablažnjava npr nad činjenicom što je posao distribucije pošiljka sa sadržajem testa dobila npr Hrvatska pošta. Evo možda je jedan od razloga jer niti jedna jedina kurirska tvrtka NE ŽELI imati posla sa stanovnicima ruralnih područja, manjih otoka ili planinskih područja. Ili jednostavnije, kada cuju da živite u Gornjim Tučepima, Otrić Seocima, Visu, Lastovu ili Ogorju Donjem odjednom splasne njihov entuzijazam i želja za "ukidanjem monopola" Hrvatske pošte pa vas prepuste samima sebi, pošti odnosno najbližem postanskom sandučiću. Naravno, ni na kraj pameti mi nije obrana tog i takvog sustava Javne nabave...ali možda za neke stvari i postoji suvislo objasnjenje.

Tko je glasao

heh

Autor se ne sablažnjava nad činjenicom da Hrvatske pošte d.d. dobiju posao. Autor izuzetno cijeni jedinstvenu cijenu poštanskih usluga HP-a (za pismovne i paketne pošiljke klasičnog tipa). Čak smatra da je to jedino pravedno (a pošto naginje prosvijećenom totalitarizmu - rado bi ugradio neki zakon da se teritorij RH mora gledati kao jedna zona - i da se poštarina mora temeljiti na tome).

Autor također zna da će više-manje samo HP pristati na distribuciju po cijeloj RH - dok će većina ostalih konkurenata reći "Mi bismo mogli preuzeti ove velike gradove, a ove manje neka odradi netko drugi" Autor za točku 3 razumije čak i intenciju naručitelja usluge i njegovu želju da mu distribuciju obavi pouzdana (domaća, ok i državna) tvrtka kojoj je obilazak Otrić Seoca svakodnevni posao. No, autor u dnevniku niti jednom nije "prozvao" Hrvatsku poštu.

Autor ne razumije zašto se uopće išlo na takvu pojedinačnu distribuciju "na ime naručitelja" - jer je to najskuplji postupak. Autor ne razumije niti zašto se konkurentima IPAK nije dala šansa da daju svoje ponude - jer bi možda time otkrio da neka druga tvrtka može obaviti isti posao - jeftinije. Autor zapravo ne razumije pristup da se pošiljke moraju dostaviti odjednom budući je riječ o višegodišnjem projektu, a taj se - opet - možda može obaviti jeftinije. No, to nikada nećemo saznati.

Dakle - autor nema ništa osobno protiv HP-a, već protiv sustava koji će olako potrošiti toliki novac - jer mu je tako najjednostavnije. Trebam test - ok, kupim ga. Trebam tisak? Huh, tko će se sada natezati sa tiskarama i njihovim prigovorima... pozovite mi državnu tiskaru br. 1 (heh, imamo još jednu, tj. dvije). Trebam distribuciju? Ajme - nemam živaca za pregovore, pozovite mi državnu tvrtku.

Disclaimer: Autor u poslu surađuje s HP-om više godina kao ugovorni korisnik.

Tko je glasao

je, i ja sam imao "čast" i

je, i ja sam imao "čast" i "zadovoljstvo" imati posla sa citi expressom.
oni bi radili samo tamo gdje se vrti para a za mala mjesta i otoke koga briga.
ja bi njih ukinuo i ostavio monopol pošti, ovako pošta i ne može raditi nego s gubitkom. lako je biti jeftin kad radiš samo tamo gdje ti se isplati, a za druge krajeve koga briga.

Tko je glasao

city and ostali...

Ne samo, city, svi bi radili samo s gradovima. Ali zato imamo državu - koja može propisati "cijela RH je jedna zona - izvolite imati cjenike koji to poštuju - ili ne možete u RH dobiti licencu za obavljanje distribucije pismovnih usluga". Svatko može podijeliti 100.000 pisama u Zagrebu, gdje je gustoća stanovništva ogromna.

Kao što ne smiješ pružati telekomunikacijske usluge tipa "poziv iz Zagreba košta 0,30 kn/min, a poziv iz Otrić Seoca košta 3,00 kn/min" - tako bih uveo i za distribuciju pisama. Ne razumijem zašto država ne koristi to "oružje". Tj. razumijem, tada recimo račune Zagrebačkog Holdinga ne bi mogao raznositi CityEx (koji je uspio dokazati da račun nije pismo - već poslovno dopisivanje, te ne spada pod "pismovnu pošiljku do 2 kg" na koju samo HP ima pravo distribucije).

Tko je glasao

konkretno cityex bih

konkretno cityex bih zabranio. na otok voze jednom tjedno a i onda gnjave ljude da dođu na trajektno pristanište ili izađu na cestu tako da je njima lakše donijeti paket i naravno onda ti moraš čekati doma dok se ovi dovuku. kad pošta šanje onda me paket čeka na pošti i ne mora nitko dežurati doma radi njih.

Tko je glasao

No, kad smo već kod toga

Država je sramotno propustila propisati da i nivo telekomunikacijskih usluga mora biti na višem civilizacijskom standardu po cijeloj zemlji, a ne da nas još uvijek na našim otocima dočekuju grafiti - "Hoćemo brzi internet!".

*crno je crno, a bijelo je bijelo*

Tko je glasao

@Bigulice

zna li država, odnosno vlada, odgovarajuće ministarstvo što je viša telekomunikacijska usluga?

Tko je glasao

Ne znam da li znaju, ali bi trebali znati

Bojim se da su oni to prepustili tržištu, s obzirom da ovako važna infrastruktura nije u njihovom vlasništvu, a svjesno propuštaju mogućnosti i ovlasti koje bi mogli imati kroz regulativu.
(svakom je dakako jasno da se kratkoročno ne isplati vući skupe instalacije na nekakve otoke, a "tržište" najčešće ne zanimaju viši ciljevi - to je zadatak države)

*crno je crno, a bijelo je bijelo*

Tko je glasao

i to je točno, na je "brzi

i to je točno, na je "brzi internet" ugljanu je došao par godina iza zadra, a na pašman par godina nakon što je došao na ugljan.

a i sve te razne b1, optime i kako se već zovu, to važi samo za velike gradove, za manja mjesta im se ne isplati. onda će neki prigovarati zašto ljudi neće na selo zašto svi idu u gradove.

uostalom za telekomunikacije je dosta jedna državna firma kojoj bi plaćali održavanje i izgradnju sustava.

Tko je glasao

E, ovdje moram reći da je

------------------
[ Lux Veritatis ]

Tko je glasao

MKn

E, ovdje moram reći da je Rakar genij. Uzeo lijepo čovjek javne, svima dostupne podatke, fino ih posložio, istaknuo ono što mu je bilo zaniumljivim, i zatim prodao to javnosti kao "otkrivanje" "hrvatskog wikileaksa". Čista prijevara, naravno, ali ipak - nenadmašno

ma čuj, nisi ovdje u pravu; čovjek napravi posao (umjesto da je to već napravljeno, tj. sistematizirano kak' spada od strane neke od tih silnih drž. agencija ili ministarstva ili već koga...) i sad ga, vidim, već pljuju, da kriminalizira poduzetnike??!! pa nemreš belivat...pukli su skroz ...

drugo je sad što glupi novinari, neuki do bola to zovu wikileaks, pa sam rakar lijepo kaže, nije to nikakav wikileaks, to su javni podaci, samo sistematizirani, itd.itd. dakle, ne radi se o nikakvoj prevari; čovjek se samo pametno sjetil i to odradil...ne kužim se u te stvari ali vjerujem da to baš i nije laganica, snaći se u svom tom ršumu, sredit na nekakav logičan način, da bude upotrebljivo, itd.

CC

Tko je glasao

Osim toga

ako se mogu nadovezati, nepretražive javne baze nisu ni javne ni dostupne. Na tome počiva cijela vrijednost ovog poduhvata - što je bazu učinio pretraživom. U protivnom netko bi mogao na sred trga istresti sve papire iz državnog arhiva i reći; evo ovo je dostupno javnosti. Ali zapravo nije. Kao što ni ti ne bi mogao čitati Dostojevskog ili Balzaca da nije bilo posrednika. Ali posrednici nisu prevaranti, oni uzimaju zasluge samo za prijevod, ne i za nastanak izvornog teksta. Tako je i ovdje Rakar rekao da je skupio postojeće podatke i učinio ih dostupnima, nije rekao da je on napisao sve te podatke.

Ako misliš da je to prevara i da nije učinio ništa, nameće se pitanje zašto ti već nisi istražio sve te nepravilnosti s obzirom da su, po tvome, bile dostupne? (Nije valjda da nisi htio jer ih većina crni HDZ? :-))). I druga stvar što misliš da je Rakar s kolegama radio godinu dana ako tu nije bilo posla?

Nepretražive javne informacije nisu javne.

pozz
doza

Tko je glasao

nekretnine..

CC

Tko je glasao

Taj test su poslali čovjeku u

Taj test su poslali čovjeku u mojoj zgradi koji je već dvije godine bio mrtav, a žena mu u medjuvremenu prodala stan i odselila.

U HDZ-ovaca mrtvi ne samo da idu na glasanje, već i na ovakva banalna testiranja. :))

Inače sve pohvale ekipi na trudu oko provjetravanja i zaphodu na dnevniku.

Svi se moramo više potruditi da se ovakve stvari više ne događaju u našem društvu. Netko je tamo niže naveo da se na tim natječajima moglo ušparati min. 5% sume, a ja tvrdim da se moglo minimalno 25%.

Čak je i čačić svojedobno spominjao cifru od cca 15 mlrd kuna godišnje ušpare na ovim natječajima, a ako je itko upućen u te stvari onda je to upravo čačić.

Jedino u zadnje vrijeme od kada mu se smiješi vlast, više ne spominje uštede ovog tipa, već stezanja remena na sasvim drugim poljima.

mrak, ovim potezom si najviše naštetio svojima koji bi ukoliko osvoje vlast trebali poraditi na uočenim nepravilnostima i dakako spriječiti da se više ne događaju.

no sve se bojim da ti trenutno više jebu mater kukurikavci, nego HDZenjare.
:)))

Tko je glasao

Jednim dijelom jest spam

ali ima izravne veze s akcijom "vjetrenjača", naime mnoge stvari postaju puno jasnije kod ovakve potrošnje.

Recimo ideja koju je agresivno proklamirao i zastupao HDZ u vezi ukidanja besplatnoga školstva i nužnosti tržišne utakmice u visokom obrazovanju sada jasno pokazuje svoj ideološki karakter.

Ta ideja, a to su mnogi i pretpostavljali pa sada imaju i konkretnije temelje za svoje tvrdnje, je ISKLJUČIVO stvar ideologije privatnog vlasništva i nema nikakva utemeljenja u ekonomiji. Skoro da bi bilo moguće umjesto samo nekoliko od firmi koje su izvlačile novac iz proračuna sačuvati kategoriju besplatnog školovanja. Čisto da se jasnije ljudima ocrta kakve se civilizacijske vrednote žrtvuju nekakvim lokalnim šerifčićima.

Da konačno raskrstimo s onim argumentima "nema novca", "kriza je", "važnije bi se stvari morale žrtvovati za takvo školstvo", "morao bi se povećati porez", "vječni studenti su financijski problem", "zašto bi novac iz proračuna odlazio za besplatno šk." itd.

Sve to pada u vodu kada vidite koliko našeg novca odlazi u vjetar. Privatizacija školstva i plaćanje školarina je SAMO danak ideologiji slobodnog tržišta i privatnog vlasništva i nema ni jedno drugo realno opravdanje.

sorry na spamu @zaphod

pozz
doza

Tko je glasao

Krivo."ideologija" je jeftina

Tko je glasao

ne, stvar je u ideologiji.

Tko je glasao

Naravno. Ali ideologija je in

Tko je glasao

Nije točno

Tko je glasao

Shema je sljedeca. Imas masu

Tko je glasao

Sve se više ukopavaš

Tko je glasao

Dakle. Jos jednom. Ideología

Tko je glasao

to gale sustavno radi

Tko je glasao

Postavke za pregledavanje komentara

Od 25. listopada 2017. godine na pollitika.com više nije moguće dodavati novi sadržaj (postove, komentare), niti je moguće kreirati nove ili se ulogirati na stare korisničke račune.
Odaberite svoje postavke za pregledavanje komentata i kliknite na "Snimi postavke" da aktivirate promjene.

Najkomentiraniji članci

Najčitaniji članci